افزایش قیمت موبایل تا 30 درصد؛ شایعه یا واقعیت؟

لست سکند

با حل نشدن مشکل واردات موبایل به کشور، بسیاری از کارشناسان نسبت به افزایش قیمت 30 درصدی در بازار هشدار داده‌اند.

به گزارش کاماپرس، این در حالی است که با جدی شدن شیوع کرونا در کشور، بسیاری از فعالیت‌ها از جمله آموزش، ارتباطات و جلسات، فرایندهای خرید، امور پزشکی (ویزیت بیماران) و بانکی بر بستر موبایل، کامپیوتر و اینترنت انجام می‌گیرد.

با تعطیلی مدارس و ادامه‌دار شدن این روند، آموزش و پرورش سامانه‌ای به نام «شاد» را راه‌اندازی کرد تا با استفاده از آن بتواند فاصله گرفتن دانش‌آموزان از آموزش را جبران کند. این موضوع که در نگاه اول قدمی بسیار مثبت به نظر می‌رسید، در ادامه با نشان دادن شکاف‌های اجتماعی و اقتصادی، موجب رنجش بسیاری از والدین شد؛ چراکه بسیاری از آن‌ها به‌واسطه شرایط نامناسب اقتصادی و گران بودن تلفن‌های همراه هوشمند، امکان دسترسی به این سامانه را نداشتند. همین موضوع موجب شد تا بسیاری به قیمت‌های موجود در بازار اعتراضاتی داشته باشند.

اما به نظر می‌رسد با جدی شدن معضل واردات تلفن همراه، نه‌تنها مشکلات قبلی حل نشده که بناست با 30 درصد افزایش قیمت در آینده‌ای نه‌چندان دور مواجه باشیم؛ موضوعی که می‌تواند خرید تلفن همراه هوشمند را برای بسیاری از مردم کشور تبدیل به آرزو کند.

ماجرا از چه قرار است؟

انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی یکی از نهادهای زیرمجموعه اتاق بازرگانی است که تحولات بازار موبایل را همواره زیر نظر دارد و مشاوره‌هایی را در این زمینه به وزارت صنعت، معدن، تجارت و دیگر بازیگران این صنعت ارائه می‌دهد.

راز آسمان پایتخت

این انجمن به تازگی طی بیانیه‌ای عنوان کرده: «فرایند سفارش کالا، واردات، آماده‌سازی و توزیع آن حدود ۵۰ روز زمان می‌برد؛ بنابراین تنظیم بازار و تأمین کالای مورد نیاز کشور تنها درصورتی امکان‌پذیر است که فرایند سفارش و تخصیص ارز به آن به‌طور منظم، ادامه‌دار و بدون وقفه انجام شود.»

این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که از اسفندماه سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، بخش عمده‌ای از تخصیص ارز بازرگانان حوزه‌ی موبایل، تبلت و لوازم جانبی بی‌اعتبار و منقضی شده است. همچنین از طرفی دیگر حجم بالایی از کالاهای وارداتی در گمرک کشور دپو شده است زیرا به دلیل فشارهای اقتصادی ناشی از بیماری کرونا و تحریم‌ها، ارز لازم به ترخیص این مدل کالا اختصاص داده نمی‌شود.

احتمال افزایش 30 درصدی قیمت موبایل

بر اساس پیش‌بینی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، اگر فراید زمان‌بر ثبت سفارش و تخصیص ارز برای ترخیص آن‌ها به همین شکل ادامه پیدا کند، در آینده شاهد افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌ها، معضل بزرگ کمبود جهانی کالا و مشکلات عمده در زنجیره‌ی عرضه و تولید خواهیم بود.

به گفته مسئولان این انجمن، شرایط بازار موبایل در دو هفته اخیر از آنچه تصور می‌شود نیز بحرانی‌تر شده است.

این در حالی است که با ادامه تعطیلی مراکز آموزشی پیگیری آموزش‌ها در بستر آنلاین به دانش‌آموزان و دانشجویان، نمی‌توان آینده‌ای خوشایندتر را متصور شد؛ چراکه در این حالت تقاضا برای خرید تلفن‌های همراه هوشمند بالا رفته و بازاری که تا نیمه اردیبهشت واردات تنها 700 هزار دستگاه موبایل را به خود دیده، پاسخگوی این حجم از تقاضا نخواهد بود.

ایرانیان سالانه چند دستگاه موبایل می‌خرند؟

بنابر اطلاعات سامانه همتا، فروش سالانه موبایل در ایران چیزی در حدود 14 میلیون دستگاه، با میانگین ارزش 150 دلار است اما پیش‌بینی‌های کارشناسان حوزه ارتباطات و فناوری از افزایش نجومی این آمار در سال 99 با توجه به شرایط پیش‌آمده پس از کرونا حکایت دارد.

مرتبط با : انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز