افزایش سود سپرده بانکی چه تاثیری بر بازارها دارد؟

افزایش نرخ سود بانکی چه تاثیری روی بازارها دارد؟ آیا افزایش نرخ سود سپرده های بانکی می تواند زمینه امنیت در بازارهای دیگر را فراهم کند؟

به گزارش کاما پرس، اخیرا مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهاد داده نرخ سود سپرده های بانکی بیشتر از قبل شود. پیشنهادی که بعضی از کارشناسان اقتصادی با آن موافق هستند و معتقدند این افزایش نرخ سود باعث امنیت بازارهای دیگر می شود. این پیشنهاد افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی با هدف کنترل نرخ تورم مطرح شده است. بهاء الدین هاشمی، مدیرعامل اسبق بانک صادرات با پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها مبنی بر افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی موافق است او می گوید:« افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی ضمن پایداری سپرده‌ها امنیت بازارهای دیگر را هم تأمین می‌کند، گرچه ممکن است التهاباتی مانند افزایش هزینه مالی بنگاه‌های اقتصادی در کوتاه مدت ایجاد شود که البته در مقابل سایر هزینه‌های آن‌ها بسیار ناچیز است.»

این کارشناس پولی و مالی با اشاره به اینکه افزایش حجم نقدینگی بیشتر از تولید و خدمات ملی است توضیح می دهد:« افزایش پول بدون پشتوانه منجر به افزایش قیمت می‌شود که به معنای عدم تعادل و تراز بین پول و بخش واقعی اقتصاد است.»

آریاک سفر

هاشمی درباره سیاست‌های ارزی به تسنیم می گوید:« هیچ دلیلی ندارد که دولت در زمان کسری بودجه از طریق انتشار پول بدون پشتوانه، استقراض از بانک مرکزی و یا عدم ایفای تعهدات در طرح‌های عمرانی منابعش را به کمتر از ارزش واقعی روز بفروشد، چراکه نه تنها هیچ منفعت عمومی در این کار نیست بلکه منجر به ناترازی ارزی و پولی، بزرگنمایی در واردات و افزایش رانت خواری هم خواهد شد.» او همچنین درباره مشکلات سیاست‌های پولی می گوید:« یک نمونه این سیاست‌های پولی، کاهش نرخ بهره بانکی در شرایط تورم بالای 40 درصد است که نهایتاً بازارهای دیگر را ملتهب می‌کند.»

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز