اصول سرمایه گذاری در بازار طلا

طلا-کاماپرس
لست سکند

سرمایه ­گذاران ریسک ­گریز و محتاط معمولا برای حفظ سرمایه خود به خرید طلا و سکه رو می­آورند. این نوع سرمایه ­گذاری در صورتی که با اطمینان و دانش کافی انجام شود، بازدهی دارد و ارزش سرمایه را حفظ می‌کند. به گزارش کاماپرس، این روزها سرمایه­ گذاری در هر بازار و عرصه‌ای توصیه نمی­شود؛ مثلا بازار دلار ریسک زیادی دارد و بازار بورس به دلیل مداخله دولت دائما دچار نوسانات بسیاری می‌شود. در این بین بازار طلا و سکه ریسک کمتری داشته و سرمایه­ گذاری در این حوزه مطمئن‌تر است. در صورتی که مایل به ورود به حوزه طلا و سکه هستید، بهتر است با اصطلاحات اختصاصی این حوزه و مزایای حضور در این بخش آشنا شوید.

معرفی انواع مسکوکات طلا، شمش، طلای آب شده و طلای دست دوم

احتمالا با ورود به بازار طلا یا جست­وجوی مطالب تخصصی درباره این فلزگران بها با کلمه مسکوکات طلا برخورد کرده با‌شید. مسکوکات طلا سکه‌هایی هستند که تحت نظر بانک مرکزی هر کشوری ساخته و در بازار عرضه می‌شود.

یکی دیگر از طلاهای رایج در سطح ایران و جهان، شمش است که افراد زیادی روی آن سرمایه‌­گذاری می‌کنند. در واقع شمش‌ها قطعات مکعبی از طلای با عیار بالا هستند که در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود. معمولا شمش‌ها از طلای خام تولید شده و عیاری بین 995 تا 999.99 دارند. لازم به ذکر است که تولید شمش در سراسر دنیا از یک استاندارد مشخص تبعیت می‌کند.

تمامی طلاهای نزد مردم و دست دوم که در مراکز تخصصی ذوب می‌شود، به طلای آب شده معروف است. زمانی که فردی مایل به تعویض طلای خود باشد یا به هر دلیلی طلای مورد استفاده وی خراب شده یا شکسته باشد، به طلافروشی‌های معتبر مراجعه می‌کند و با ارائه فاکتور خرید، این طلاها را می‌فروشد؛ طلافروشان نیز به منظور بدون استفاده نماندن این طلاها، آنها را در کارگاه تخصصی ذوب می‌کنند.

البته با توجه به رشد قیمت­ ها، برخی از این نوع طلاها در مغازه‌ها نگهداری شده و در صورتی که شخصی سرمایه کمی برای خرید طلای نو داشته باشد، می‌تواند از طلافروشان درخواست کند که طلای دست دوم را برایشان بفروشند. خرید و فروش این نوع طلاها گزینه مناسبی برای سرمایه­ گذاری است، اما ریسک بسیار زیادی دارد.

راز آسمان پایتخت

طلا-کاماپرس

مزایا و نکات خرید

یکی از مزایای خرید مسکوکات طلا ضرب آن توسط معتبرترین نهاد اقتصادی کشور یعنی بانک مرکزی است. ضمنا این نوع طلاها به دلیل اینکه وزن پایینی دارند، گزینه خوبی برای حمل و سرمایه­ گذاری محسوب می‌شوند؛ منتهی در سال‌های اخیر با توجه به بالا رفتن یکباره قیمت این نوع طلاها، بازار کلاهبرداری در این حوزه داغ است و بسیاری از افراد با تهیه کردن آن‌ها از مراکز نامعتبر سرمایه خود را از دست می‌دهند. اخیرا سکه‌های پارسیان تقلبی زیادی وارد بازار شده و بسیاری از مشتریان در دام کلاهبرداران گرفتار شده‌اند.

شمش طلا به دلیل داشتن وزن‌های متفاوت نسبت به دیگر انواع طلاهای موجود در بازار برتری دارد. در واقع اگر سرمایه­‌گذاری مایل به داشتن شمش طلای بزرگ باشد، می‌تواند آن را خریداری کند یا این امکان را دارد که روی شمش‌هایی با وزن متفاوت سرمایه­ گذاری کند. مزیت دیگر خرید شمش، کم بودن نوسان قیمتی این نوع فلز گران بها در مقایسه با طلا و سکه است. افرادی که قصد خرید این فلز گرانبها را دارند باید حتما به طلافروشی‌ها و مراکز معتبر مراجعه کنند و بعد از خرید حتما برای آن جای مطمئن مانند صندوق امانات بانکی را در نظر گیرند.

طلای آب شده و دست دوم نیز به دلیل اینکه مشمول مالیات نمی‌شود و کارمزدی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، مورد توجه سرمایه‌­گذاران خرد و کلان قرار دارد؛ منتهی خرید این نوع طلاها به تخصص و تبحر خاصی نیاز دارد، زیرا امکان تقلب در آن بالاست و چه بسا عیار آن دستکاری شده باشد؛ بنابراین اشخاصی کم­تجربه باید با کسب دانش کافی یا در حضور افراد متخصص، این نوع معامله را انجام دهند و در غیر این صورت متضرر خواهند شد.

اصول میزان طلا در سبد سرمایه­ گذاری

علاوه بر خرید فیزیکی، سرمایه ­گذاران می‌توانند از روش‌های دیگری مانند صندوق سرمایه­ گذاری طلا، گواهی سپرده سکه در بورس یا حتی فعالیت در طلاسازی‌ها روی این فلز گران بها سرمایه­ گذاری کنند.

افرادی که دارای کد بورسی هستند، می‌توانند از خدمات صندوق سرمایه­ گذاری طلا استفاده کنند. سرمایه‌­گذاران می‌توانند با خرید گواهی سپرده طلا یا صندوق‌های سرمایه­ گذاری مبتنی بر این فلز گران بها، سرمایه­ گذاری مناسبی انجام دهند.

ارائه اوراق گواهی سپرده طلا نشان دهنده مالکیت دارنده آن طلا است و هر کس 10 ورقه از این اوراق را داشته باشد، امکان دریافت یک سکه دارد. سرمایه­ گذاری روی طلا از طریق صندوق، یک نوع معامله است که کارمزد کمی دارد.

طلا-کاماپرس

مقایسه طلا با سایر بازارهای مالی مانند بورس و ملک

آمار ارائه شده از وضعیت بازارهای مختلف مالی از جمله سکه، مسکن و بورس نشان می‌­دهد که بازدهی بازار ملک از ابتدای سال 1402 تا نیمه مردادماه منفی بوده است؛ در کنار این بازار، بخش سکه نیز طی مدت زمان ذکر شده بازدهی منفی داشته است، اما بورس توانسته بازدهی مثبتی داشته باشد. بازدهی این بازارها در مقایسه با شرایط آن‌ها در مدت زمان مشابه سال گذشته مشخص شده است.

البته آمار ارائه شده رسمی نیست و ممکن است وضعیت بازارها تا انتهای سال تغییر کند؛ بنابراین صرف به این آمار نمی‌توان نسبت به بازدهی بازارها نظر قطعی داد.

انتهای پیام

مرتبط با : زکوین
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز