استارتاپ‌ها در تکاپوی رشد؛ یک اپلیکیشن پرداخت موبایلی چه چالش‌هایی دارد؟

لست سکند

«تومن» از سال ۱۳۹۷ وارد بازار شد و نقطه شروع این استارت‌آپ، پرداخت موبایلی کرایه در حوزه حمل و نقل و تاکسی با ابزار کیو آر کد بود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ کسب و کار، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، مدیرعامل استارتاپ تومن در گفتگو با دنیای اقتصاد گفت: پیش از شروع کار متوجه شدیم که افراد برای پرداخت کرایه تاکسی به دستگاه عابر بانک مراجعه می‌کنند و این در حالی است که در سایر موارد برای پرداخت‌های مالی از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنند و کرایه تاکسی به یک معضل برای این قشر تبدیل شده بود، بنابراین به فکر ایجاد چنین اپلیکیشنی افتادیم.

در این زمینه بخوانید:

از اختلاف با تاکسی‌رانی و شهرداری تا کرونا

سید‌هادی علوی افزود: در ادامه مسیر اختلاف‌هایی با شرکت تاکسیرانی و شهرداری به میان آمد تا نحوه کار «تومن» به چه شیوه‌ای پیش رود و در نهایت نقطه تسهیل برای ورود به بازار به عنوان یک اپ پرداخت موبایلی، به این شکل بود که «تومن» از طریق تلفن‌همراه بتواند پرداخت‌های جدید و دیجیتال را پوشش دهد و به نوعی امکان پرداخت را برای کاربران B۲B و B۲C به صورت سازمانی و فردی کیف پول و سرویس پرداخت ارائه کند. ما برای هرآنچه در حوزه پرداخت تعریف شده هدف‌گذاری کرده‌ایم.

راز آسمان پایتخت

وی تاکید کرد: اتفاقی که با شیوع ویروس کرونا برای این اپلیکیشن افتاد، کاهش محسوس ترددها و استفاده از تاکسی بود، اما در مجموع تعداد کاربران «تومن» به صورت ارگانیک و با توجه به شرایط کرونا و موضوع آلودگی پول افزایش یافت.‌ با وجود این ما همچنان معتقدیم بازار تقریبا دست‌نخورده بوده و تلفن همراه به عنوان یک ابزار پرداخت امکان رشد را در آینده دارد.

فعلا بی‌رقیبیم!

علوی در ادامه در رابطه با رقبای داخلی و خارجی «تومن» گفت: در داخل کشور رقبای مختلفی در حوزه فین‌تک وجود دارد که سرویس‌های گوناگونی را عرضه می‌کنند و صرفا برای پرداخت کرایه تاکسی استفاده نمی‌شوند، از طرفی در خارج از کشور نیز رقیبی وجود ندارد که دقیقا بگوییم «تومن» را از آن الگوبرداری کرده‌ایم، چراکه شرایط رگولاتوری و پرداخت ایران شبیه به سایر کشورها نیست. در حوزه کیو آر کد کشورهای شرقی رشد بیشتری داشتند و از آن ایده می‌گیریم اما در نهایت بر اساس نیاز بازار فعلی ایران و شرایط رگولاتوری در حال طی مسیر خودمان هستیم.

مهاجرت نیروی متخصص؛ بزرگترین معضل استارتاپ‌ها

وی در رابطه با چالش‌های پیش روی «تومن» توضیح داد: در حال حاضر «تومن» به عنوان یک استارت‌آپ در حال فعالیت است و مهم‌ترین معضل جدی این حوزه که با آن مواجه هستیم منابع انسانی است. اکنون بازار پرداخت بسیار بکر بوده و نیاز به توسعه دارد و در هر بخش از مارکت می‌توان سرویس‌های با ارزشی را ارائه کرد، اما برای تحقق این امر نیاز به توسعه تیم و نیروی انسانی توانمند داریم. دلایل مختلفی همچون مهاجرت و دورکاری افراد متخصص با شرکت‌های خارجی موجب شده دستیابی به نیروی کاربلد و با تجربه دشوار و به یک چالش جدی بدل شود.

کسب و کارهای نوپا؛ تحت تاثیر مسائل اقتصادی کشور

مدیرعامل استارت‌آپ «تومن» یادآور شد: موضوع رگولاتوری چالش دوم این حوزه به حساب می‌‌آید، در حوزه‌های جدید که در حال ورود به آنها هستیم رگولاتوری با محدودیت‌هایی همراه است و برای حل آن نیاز به تعامل با مراجع ذی‌ربط است. مسائل اقتصادی فراگیری که در کشور حاکم بوده معضل سومی است که با آن مواجه هستیم و فعالیت کسب وکارهای نوپا و صنایع مختلف تحت تاثیر اقتصاد کشور  قرارگرفته و موجب انحراف از مسیر آنها می‌شود و رونق لازم شکل نمی‌گیرد.

علوی در خصوص نفوذ به سیستم پرداخت موبایلی و امنیت «تومن» تاکید کرد: از شروع فعالیت تا به امروز  «تومن» بارها مورد حمله و هک قرار گرفته است ، اما از همان ابتدا پیش‌بینی بر این مبنا بود که به دلیل اینکه به نوعی مردم کیف پول خود را به ما به امانت می‌سپارند، بنابراین برای امنیت «تومن» سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شد. بر اساس گزارش‌های بخش فنی در این سه سال که چیزی حدود ۴۰ میلیون تراکنش «بی تو سی» و بیش از ۳۰ میلیون تراکنش «بی تو بی» را پوشش داده‌ایم و در مجموع به صورت تقریبی سه هزار بیلیارد تومان پول مردم و کسب‌وکارها وارد «تومن» شده است، با چالش امنیتی مواجه نبودیم و اتفاق ناگواری رخ نداده است.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که برای حفظ امینت تراکنش‌های «تومن» انجام می‌دهیم برگزاری جلسات با پلیس فتا بوده و سعی شده به صورت پیشگیرانه سیستم‌هایی را در محصول خود طراحی کنیم تا تعداد دفعات هک و نفوذ به کمترین حالت ممکن برسد.

آینده کشور در گرو کسب وکارهای نوپا

علوی ابراز کرد: افراد متخصص و فارغ‌التحصیلان نخبه‌ای در کشور حضور دارند که بدون نیاز به تکنولوژی خاصی می‌توانند آینده استارت‌آپی کشور را رقم بزنند. در سایر کشورها برای تربیت مدیران کارآمد سرمایه‌گذاری می‌کنند تا بتوان فعالیتی را به آنها سپرد اما در ایران چنین روندی وجود ندارد. اگر چالش‌ها رفع شوند می‌توان این انتظار را داشت که در حوزه مالی و فین‌تک نیز شاهد شکوفایی و رشد استارت‌آپ‌های موفق باشیم.

مرتبط با : تومن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز