ارزش دیجی کالا چقدر است؟

اخیرا، یک شبکه تلویزیونی برون‌مرزی گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه دیجی کالا یک برند وابسته به دولت است؛ در این گزارش اعلام شد که برادران محمدی تا سال 1391 دیجی‌کالا را بدون ثبت شرکت اداره می‌کردند!

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، این شبکه همچنین مدعی شد که دلیل رشد ناگهانی دیجی کالا در سال 91، ورود شرکت «سرآوا» به هیات مدیره این مجموعه است که در پی آن، 100 میلیون دلار سرمایه از طریق شرکتی که در هلند به ثبت رسیده بود، وارد دیجی کالا می‌شود. ایران اینترنشنال ادعا کرد این شرکت صوری و در واقع، سرمایه وارد شده به دیجی کالا، از سوی دولت است.

گزارشی آبکی و غیر حرفه‌ای

روز گذشته، حمید محمدی، مدیر عامل و هم‌بنیان‌گذار دیجی کالا، در توییتی، به این گزارش واکنش نشان داد و ضمن آبکی خواندن، غیرحرفه‌ای و پر غلط بودن آن، تاکید کرد: دیجی کالا از سال 85 یک شرکت ثبت‌شده با مسئولیت محدود بوده است که شش سال (تا سال 91) رشدهای چندصد درصدی را بدون جذب سرمایه تجربه کرد.

وی ادامه داد: در سال 91 برای جذب سرمایه لازم بود شرکت جدیدی از نوع سهامی خاص ثبت کنیم و اولین جذب سرمایه، «سرآوا» بود. سال 95 اولین سرمایه‌گذاری خارجی به مبلغ 100 میلیون دلار از سوی یک صندوق اروپایی صورت گرفت. سرآوا امروز در دیجی کالا تنها 26 درصد سهم دارد و مالک آن نیست!

راز آسمان پایتخت

وی در پایان رشته توئیت خود گفت: نخبگان برای ماندن در کشور نیاز به امید دارند و ساختن ایران به سرمایه‌گذاری‌های بیشتری هم نیاز دارد.

با طرح این موضوعات، بد نیست نگاهی به اعداد و ارقامی که تاکنون مبنی بر ارزش دیجی کالا منتشر شده، بپردازیم؛

ارزش دیجی کالا در گذر زمان

چندی پیش، نشریه اکونومیست اعلام کرد: دیجی کالا برترین شرکت اینترنتی به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار است. در این گزارش آمده بود که دیجی کالا نه‌تنها بهترین شرکت تجارت الکترونیک است، بلکه ارزش آن ۱۵۰ میلیون دلار، یعنی حدود ۴۵۰ میلیارد تومان است.

البته عده ای معتقد بودند این عدد غیر واقعی است. اما به گفته حمید محمدی، گروه اینترنتی دیجی کالا، در صورتی که به سودآوری مناسب برسد، می‌تواند به عنوان یک شرکت سودآور، وارد بورس شود.

همچنین در فروردین ماه سال جاری اعلام شد دیجی کالا با تمام زیرمجموعه‌های خود، به نام گروه اینترنتی دیجی کالا در حال ورود به بورس است که البته هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است.

ارزش دیجی کالا در سال ۹۳ به نقل از مدیر عامل سایت آواتک ۴۶۵ میلیارد تومان بوده است. این عدد در سال ۹۶ بر اساس سرمایه گذاری ۲۱ درصدی همان صندوق اروپایی (IIIC) به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار، به هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان رسیده است.

در سال ۹۵ بر اساس گزارش پامگرنت، شرکت سرمایه‌گذاری سوئدی، در دسامبر ۲۰۱۶، ارزش دیجی کالا برابر با ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است و در مهر ۹۸ بر اساس گزارش همین سرمایه گذار، این ارزش برابر با شش هزار و 87 میلیارد تومان شده است.

اینکه دیجی کالا با فروش ۲۱ درصد از سهام خود به یک شرکت خارجی سودی حدود ۱۰۰ میلیون دلار به دست آورده است، در کتاب عملکرد ۱۰۰ روزه دولت دوازدهم نیز ذکر شده است.

حالا دیجی کالا به گفته مدیرانش، ۹۰ درصد از بازار خریداران اینترنتی را در اختیار دارد؛ همچنین بنا به گفته مدیران دیجی کالا در آذر سال ۱۳۹۷، ۳۵ درصد سهام گروه دیجی کالا در اختیار سرآوا، ۳۵ درصد برادران محمدی، نزدیک به ۲۵ درصد در اختیار صندوق اروپایی و بقیه نیز سهم تشویقی ۸۰ نفر از مدیران کلیدی دیجی کالا است.

حالا که اخبار ضد و نقیضی از ورود دیجی کالا به بورس به گوش می رسد، شفاف سازی آمار دقیق و واضح از میزان ارزش دیجی کالا ضروری به نظر می رسد.

مرتبط با : دیجی کالا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “ارزش دیجی کالا چقدر است؟

  1. سامین گفته:

    ۱۵۰ میلیون دلار میشه ۴۵۰ میلیارد تومن ؟؟؟ دلار خوب میفروشه من خریدارم.
    یه خرده دقت بعد از سواد بد نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز