اختلاف آماری دو وزارتخانه درباره پرداخت وام ودیعه مسکن !

معاون وزیر راه و شهرسازی و برخی از نمایندگان کمیسیون عمران مجلس از کندی پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن ناراضی هستند. آن‌ها معتقدند که وام ودیعه تا سقف اعتباری مشخص شده 10 هزار میلیارد تومانی راه زیادی دارد.

به گزارش کاماپرس، اخیرا سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در نشستی با مدیر عاملان بانک‌ها نسبت به سرعت دادن در روند پرداخت تسهیلات کمک ودیعه به مستاجران تاکید کرده است. هر چند که خاندوزی اعلام کرده که نزدیک به 8.1 هزار میلیارد تومان وام ودیعه پرداخت شده یا در حال پرداخت است. اما وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون عمران مجلس، نظر خلاف این موضوع را دارند. آن‌ها از مسئولان بانک مرکزی خواسته‌اند تا نسبت به سرعت بخشیدن روند پرداخت وام ودیعه به بانک‌های تجاری عامل گوشزد کنند.

به گفته محمودزاده 360 هزار نفر از یک میلیون و 300 هزار نفر متقاضی دریافت تسهیلات ودیعه مسکن، به بانک‌های عامل برای دریافت وام معرفی شده‌اند. از میان این تعداد، تنها 10 درصد این افراد توانسته‌اند تسهیلات دریافت کنند. در این زمینه هم بین آمار وزارت اقتصاد و راه و شهرسازی تفاوت وجود دارد.

آمار وزارت اقتصاد گویای این است که تا نیمه اول مهرماه امسال بانک‌ها و موسسات اعتباری دولتی و خصوصی حدود 6 هزار و 400 میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن به 267 هزار و 167 متقاضی پرداخت کرده‌اند. ضمن اینکه ۴۷ هزار و ۱۲۳ پرونده در حدود مبلغ هزار و 800 میلیارد تومانی نیز تشکیل و به زودی به متقاضیان پرداخت خواهد شد. البته معلوم نیست آمار اعلامی وزارت اقتصاد برای مجموع دو سال 1399 و 1400 است یا تنها به سال جاری اختصاص دارد.

آریاک سفر

سخت گیری بانک‌ها در ارائه وام ودیعه

بررسی‌های میدانی نشان دهنده این است که اقدام بانک‌ها در اخذ ضمانت از متقاضیان این نوع وام‌ها، باعث انصراف افراد از ادامه پیگیری روند پرونده می‌شود. نداشتن منابع کافی یا اتمام منابع و ارائه سه ضامن معتبر عمده بهانه‌های بانک‌ها برای عدم پرداخت این تسهیلات است.

البته محمودزاده نداشتن منابع را رد کرده و در این خصوص گفته هنوز بخش زیادی از اعتبارات مربوط به این تسهیلات باقی مانده است. درباره این موضوع هم از سوی وزارت راه با بانک مرکزی مکاتبه‌ای صورت گرفت. طی این مکاتبه بانک مرکزی به نظام بانکی و 15 بانک و موسسه اعتباری مجری وام ودیعه مسکن ابلاغیه‌ای فرستاده و اصلاح این موضوع را درخواست کرده است.

نرم افزار حسابداری
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز