اخبار جدید درباره زمان اجرای طرح همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان

با توافق دولت و مجلس مقرر شد در لایحه بودجه امسال ۵۰ همت برای طرح «افزایش سن بازنشستگی» و «همسان سازی حقوق‌ بازنشستگان» تخصیص یابد.

به گزارش کاماپرس، با این حال اجرای این طرح مستلزم  تهیه آیین‌نامه و ساز و کارهای اجرایی از سوی سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه و ابلاغ آن به صندوق‌های بازنشستگی است که به گفته مسئولان، در مرحله ویرایش نهایی قرار دارد.

با نهایی شدن طرح افزایش سن بازنشستگی در اواخر سال گذشته، مقرر شد طرح «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان» نیز اجرا شود که بر اساس آن باید ظرف ۳ سال، بازنشسته ۹۰ درصد حقوق شاغلان را دریافت کند. میزان ۹۰ درصد حقوق شاغل همتراز نیز به این صورت است که این افزایش از سال ۱۴۰۳ اعمال شده و طی آن در سال اول ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم هر سال ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت. بر این اساس در سال سوم برنامه هفتم، حقوق و مزایای بازنشستگان باید به ۹۰ درصد حقوق و مزایای شاغلان برسد.

بیشتر بخوانید:

البته نگرانی‌هایی بابت تامین منابع مالی این طرح وجود داشت که مجلس اجرای آن را به تخصیص ۵۰ همت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ منوط کرد؛ شرطی که رئیس سازمان برنامه آن را پذیرفت. همچنین دولت با اصلاح لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، منابع همسان سازی حقوق بازنشستگان از محل افزایش مالیات بر ارزش افزوده را به میزان یک واحد درصد در سال جاری در نظر گرفت.

زمان اجرای همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان

محمد محمدی، معاون فنی و امور بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان را منوط به تدوین و ابلاغ آیین‌نامه‌های مربوطه دانست و گفت: با این حال عملیاتی شدن آن مطابق قانون برنامه هفتم توسعه، از اول فروردین‌ ۱۴۰۳ است.

راز آسمان پایتخت

با این حال رضا فیضی نژاد معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی، اجرای این طرح را مستلزم تهیه آیین‌نامه و تعیین ساز و کار اجرایی آن توسط سازمان اداری و استخدامی و در نهایت ابلاغ آن به صندوق بازنشستگی کشوری دانست.

به گفته وی، بعد از ابلاغ آیین نامه و دستورالعمل اجرایی صندوق بازنشستگی کشوری، متناسب سازی حقوق بازنشستگان از تاریخ مقرر در قانون، اعمال و احکام مربوطه نیز صادر می‌شود.

به نقل از ایسنا، فیضی نژاد بودجه مورد نیاز برای اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را در سال اول ۴۸ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: به عبارت دیگر در سال ۱۴۰۳ علاوه بر بودجه جاری، تنها برای اجرای متناسب‌سازی به ۴۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که در مجموع پنج سال (برنامه هفتم توسعه)، بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار را شامل می‌شود.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز