احتکار گسترده سیمان همزمان با ورود این کالا به بورس

قیمت سیمان در هفته‌های اخیر به شدت افزایش یافته و چند برابر شده است با این حال افقی از متعادل شدن بازار نیز به چشم نمی‌خورد چرا که عرضه سیمان به اندازه تقاضا نیست و دلالان هر آنچه عرضه می‌شود را خریداری و احتکار می‌کنند.

به گزارش کاماپرس، سیمان مرزهای قیمت را یکی پس از دیگری می شکند و همزمانی این اتفاق با ورود این کالا به بورس تامل برانگیز است. ورود سیمان به بورس کالا اگرچه در هفته‌های ابتدایی آن چندان حاشیه نداشت، ولی در روزهای اخیر با سیگنال روانی افت عرضه به دلیل قطعی برق‌، شاهد افزایش شدید رقابت برای خرید بودیم که خروجی آن ابطال معاملات بود. اما نکته دیگر قیمت‌های پایه است که از فاصله بالایی برخوردار بوده تا جایی که فاصله قیمتی شدیدی را شاهد بودیم. وقتی قیمت‌های پایه به هر دلیل بالاست به این معنی است که فضا به صورت تئوریک برای افت قیمت‌ها وجود ندارد؛ مگر آنکه عرضه‌کننده خود مایل به کاهش نرخ باشد که در شرایط تورمی فعلی چنین امری در دسترس نخواهد بود. در نهایت شاهد بودیم که روزهای اخیر ابطال گسترده معاملات رقم خورد و البته گفت‌و‌گو با مدیران بورس کالا حکایت از آن دارد که قیمت‌های پایه با وضعیت بهتری همراه خواهد بود تا این اختلاف در نهایت بین نرخ‌های پایه تعدیل شود.

ابطال معاملات سیمان در بورس

به نوشته دنیای اقتصاد، همان‌گونه که عنوان شد؛ نوسان بهای سیمان در بورس کالا موجب شد تا بسیاری از معاملات هفته جاری این محصول تایید نشود که به معنی رقابت شدید برای خرید بود که آن هم نشانه‌ای از برتری تقاضا بر عرضه‌ها به شمار می‌رود. اینکه انتظارات در بورس و بازار رشد احتمالی قیمت‌ها را به همراه داشته حکایت از آن دارد که پتانسیل احتکار را نمی‌توان نادیده گرفت، آن‌هم در شرایطی که در روزهای گرم سال و زمان اوج تقاضای فصلی هستیم. البته احتکار گسترده سیمان آن‌ هم در وضعیتی که به مرور زمان با افزایش حجم فعالیت واحدهای تولیدی و افت تقاضا در روزهای سرد سال همراه خواهد شد اگرچه از توجیه گسترده‌ای برخوردار نیست ولی این نکته که سیمان با قیمت بالاتر در بازار در دسترس است را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

این در حالی است که ورود هر کالا به بورس کالا با توجه به تاریخچه فعالیت این بازار رسمی، در گام اول به معنای افزایش نرخ ولی پس از آن به معنی تعدیل قیمت‌ها خواهد بود. تا جایی که در نهایت قیمت یک کالا در بورس، اکثریت قریب به اتفاق پایین‌تر از قیمت بازار آزاد بوده است. بنابراین در نهایت قیمت‌های پایین‌تر هر کالایی همچون سیمان را در نهایت در بورس کالای ایران کشف خواهیم کرد. اینکه به صورت مقطعی شاهد جرقه‌های سنگین رشد قیمت‌ها هستیم به معنی آن است که این بازار در مراحل رشد و بلوغ خود قرار گرفته است. اما قطعا رقابت‌های سنگین و ثبت قیمت‌های بالاتر از نرخ‌های پایه به صورت انفجاری را نمی‌توان پذیرفت.

آریاک سفر

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز