احتمال فاسد شدن برنج های وارداتی در گمرک

واردکنندگان برنج خارجی می‌گویند، تخصیص ارزنیمایی برای واردات برنج، به دوبرابر شدن قیمت برنج و کاهش توان خرید اقشار کم درآمد منجر خواهد شد.

به گزارش کاماپرس؛ موضوع تخصیص ارزنیمایی برای واردات برنج این روزها محل بحث و شکایت واردکنندگان این کالای اساسی تبدیل شده است. عباس توکلی رئیس انجمن وارد کنندگان برنج ایران در نامه‌ای به همتی رئیس کل بانک مرکزی ایران درباره مشکلات اختصاص ارز به واردات این کالای اساسی هشدار داد.در این نامه اشاره شده که ارز وارداتی این محصول از 4200 تومانی به نیمایی تغییر یافته است اما ارز نیمایی نیز به صورت قطره چکانی اختصاص می یابد و 500 هزار تن برنج از بهمن ماه سال گذشته در گمرک رسوب کرده است. به نوشته او این امر علاوه بر هزینه‌های انباردار ، منجر به تهدید فساد و آسیب به سلامت محموله‌های برنج  بر اثر گرما در بنادر شده است و این احتمال وجود دارد محموله‌های  مانده در گمرک توسط فروشندگان خارجی پس گرفته شود.

رسوب برنج در گمرک و ضرر واردکنندگان

در همین رابطه،مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران ، در خصوص حذف ارز دولتی برای واردات برنج به ایلنا گفته است: متاسفانه بانک مرکزی علیرغم فشارهای وارده از وزارت صمت برای تخصیص ارز در این موضوع به حدی تعلل کرده است که برنج‌ها در گمرک رسوب کرده و واردکنندگان آن را متضرر کرده است.

کشاورز با بیان اینکه با ورود به فصل گرما، سلامت برنج تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، گفت: این موضوع به بانک مرکزی اعلام شده و مقرر شد که ارز نیمایی به برنج تخصیص یابد. علیرغم پیش‌بینی‌های ما مبنی بر عدم موافقت رئیس جمهور با این طرح بانک مرکزی، متاسفانه با این طرح موافقت شده و ارز نیمایی به برنج تخصیص یافت.

آریاک سفر

 

کابوس دوبرابر شدن قیمت برنج وارداتی

به گفته او تخصیص ارز نیمایی به برنج به ضرر مصرف‌کنندگان خواهد بود، چراکه در این صورت قیمت برنج حدود دو برابر شده و از سبد کالای اقشار ضعیف خارج می‌شود.

با وجود اینکه این تصمیم دولت در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی برنج اتخاذ شده، اما کشاورز معتقد است بانک مرکزی باید به مسائل اقتصادی نگاه بلندمدت داشته باشد. او در اینباره گفته است: سیاست‌گذاری بانک مرکزی باید براساس منابع باشد. چراکه ما همواره نیاز به تامین برنج خواهیم داشت و این مسائل امنیت غذایی را تهدید می‌کند.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
آریاک سفر
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز