آینده بازار مسکن ؛ کاهش قابل توجه قیمت

لست سکند

پیش افتادن بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زنگ ها را در بسیاری از بازارها برای کاهش قیمت به صدا درآورده و بر اساس ارزیابی های کارشناسان، بازار مسکن نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

به گزارش کاماپرس، بازار مسکن از زمان خروج ترامپ از برجام با رشد شدید قیمت و افزایش متقاضیان خرید مواجه شد چرا که دلار هر روز در حال گران تر شدن بود و هر سرمایه و پول ریالی به دنبال پناهگاهی برای جلوگیری از کاهش ارزش، در بازارهای مختلف از جمله بازار مسکن تبدیل به کالای سرمایه ای می شد. اکنون اوضاع در حال تغییر است و با وجودی که مسکن به شدت و سرعت بازارهای دیگر به تحولات سیاسی واکنش نشان نمی دهد اما قطعا در این بازار شاهد تحولات گسترده ای خواهیم بود.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان فاز پوست اندازی بازار مسکن به این موضوع پرداخته و در بخشی از این گزارش نوشته است؛ با استناد به تجربیان قبلی و اوضاع و احوال گذشته و حال بازار مسکن می‌توان گفت بازار مسکن در عصر جدید – به دنبال اعلام نتیجه نهایی انتخابات آمریکا به شکل پایان‌کار دونالد ترامپ- تحت تاثیر «شکست فشار حداکثری» با یکی از دو حالت (سناریو) قابل پیش‌بینی، روبه‌رو خواهد شد.

تخلیه سریع بازار مسکن از تقاضای سرمایه ای

حالت اول آن است که با «فروکش کردن عدم‌قطعیت در بازارها و جامعه» و «توقف روند بدترشدن اوضاع» و همچنین تاثیر آن بر «نرخ ارز، قیمت سکه و سایر متغیرهای بیرونی بازار مسکن»، طی هفته‌های آتی «بازار مسکن از تقاضای سرمایه‌ای تخلیه شود و سرعت رشد قیمت بسیار کند شود و حتی قیمت مسکن کاهش قابل‌توجه پیدا کند.» این سناریو، «احتمال ثبات قیمت مسکن را تقویت می‌‌کند و حتی احتمال کاهش قیمت اسمی به میزان حول و حوش ۱۰درصد یا بیشتر در کوتاه مدت را به شکل معنادار افزایش می‌دهد.»

راز آسمان پایتخت

سناریوی دوم اما این خواهد بود که اوضاع بیرونی بازار مسکن مثل نیمه اول امسال -صرف‌نظر از تحولات امیدوارکننده ماه مهر- باشد. در این صورت، آنچه مسلم است اینکه «بازار مسکن پتانسیل پیش‌برنده برای رشد قیمت مسکن به میزان ماه‌های قبل را ندارد» اما با این حال احتمال ثبات کمتر از سناریوی اول خواهد بود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار و گزارش های مهم بازار مسکن ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “آینده بازار مسکن ؛ کاهش قابل توجه قیمت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز