آیا واقعا گوشی‌های اندرویدی از ما جاسوسی می‌کنند؟

امروزه گوشی‌های اندرویدی به همراهان همیشگی ما تبدیل شده‌اند. هر روز صبح با گوشی همراه مان از اخبار جهان مطلع می‌شویم و اغلب شب‌ها نیز پیش از خواب به صفحه نورانی آن خیره می‌شویم. گوشی‌های اندرویدی شاهد ریزترین اتفاقات زندگی ما هستند. مهم‌ترین اسرار و شخصی‌ترین عکس‌ها و نوشته‌های ما، همگی در این وسیله کوچک جمع‌آوری شده‌‌اند. حالا چه احساسی خواهید داشت اگر بدانید که گوشی‌های هوشمند در حال جاسوسی از ‌ما هستتد؟

شما تا چه اندازه به گوشی اندرویدی‌تان اعتماد دارید؟

به گزارش کاماپرس به نقل از یورونیوز، طبق تحقیقی که نتایج آن در اوایل ماه اکتبر منتشر شد، گوشی‌های هوشمند اندرویدی به اندازه ادعاهایشان قابل اطمینان نیستند.

این تحقیق که با همکاری تیم‌هایی از دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند و کالج ترینیتی دوبلین در ایرلند انجام شده، نقص‌های بسیاری را در خصوص حفاظت از حریم خصوصی کاربران آشکار کرده است. انتظار می‌رود که برندهای اصلی تولیدکننده از این اتهامات مبرا باشند، اما به نظر می‌رسد که حتی به آن‌ها نیز نباید اعتماد کرد.

پروفسور داگ لیث در کالج ترینیتی دوبلین به همراه دکتر پل پاتراس و هائویو لیو در دانشگاه ادینبورگ، داده‌های ارسال شده توسط شش سیستم عامل اندروید مختلف در سامسونگ، شیائومی، هواوی، لینیج اواس، ریلمی و e/OS را بررسی کرده‌اند. آن‌ها دریافتند که گوشی‌های اندرویدی اطلاعات وسیعی را به توسعه دهنده سیستم عامل و همچنین به طرف‌های دیگر همچون گوگل، مایکروسافت فیسبوک و غیره منتقل می‌کنند.

آریاک سفر

گوشی های همراه چگونه از ما جاسوسی می‌کنند؟

شاید نتایج این مطالعات کمی دور از ذهن به نظر برسد، اما جمع آوری و انتقال اطلاعات کاربران هر روزه اتفاق می‌افتد. گوشی‌های همراه این امکان را دارند که میکروفون گوشی شما را روشن کرده و به مکالمات گوش دهند. شما هر روز به اپلیکیشن‌های مختلف اجازه دسترسی به اطلاعات گوشی‌تان را می‌دهید. بنابراین داده‌ها و  حتی لوکیشن شما هر روزه برای چندین شرکت مختلف ارسال می‌شود. اینستاگرام ناظر عکس‌های شماست و واتس‌اپ ناظر پیام‌هایتان، در حالیکه یک شرکت واحد صاحب آن‌هاست، فیسبوک!

با چنین دیتابیس گسترده‌ای، شرکت‌های بالادستی تمامی علایق و جهت‌گیری‌های شما را حتی پیش از آنکه خودتان بدانید، تشخیص می‌دهند. اینکه نتیجه‌ی رابطه عاطفی‌تان چه خواهد بود و حتی احتمال اعتیادتان در آینده قابل پیش‌بینی است!

کدام بخش از اطلاعات شما به دست شرکت‌های دیگر می‌رسد؟

پژوهشگران طبق داده‌های جمع آوری شده به این نتیجه رسیدند که بخش عظیمی از اطلاعات شما در زمینه‌هایی مانند سیستم‌های شناسایی دائمی گوشی هوشمند، سابقه استفاده از اپلیکیشن‌ها و داده‌های تله متری به این شرکت‌ها ارسال می‌شود.

همچنین همه تولیدکنندگان گوشی مورد بررسی به استثنای سیستم عامل e/OS، فهرستی از برنامه‌های نصب شده روی گوشی را جمع‌آوری می‌کنند. این اطلاعات بسیار حساس هستند زیرا می‌توانند بسیاری از علایق شخصی کاربر را نشان دهند از جمله اینکه از چه برنامه‌های دوست‌یابی استفاده می‌کند.

پژوهشگران امیدوارند که نتایج این تحقیق زنگ هشداری برای عموم مردم، سیاستمداران و نهادهای نظارتی باشد و همه برای محافظت جدی‌تر از گوشی‌هایشان اقدامات تاثیرگذاری انجام دهند.

شیائومی ، سامسونگ و هواوی بیشترین داده‌ها را به اشتراک می‌گذارند

نتایج این تحقیق همچنین نشان داد که گوشی‌های شیائومی جزئیات تمام برنامه‌های مشاهده شده توسط کاربران را به شرکت شیائومی منتقل می‌کنند. تمام اطلاعات مربط به اینکه کاربر چه زمانی در شبانه روز و برای چه مدت از اپلیکیشن استفاده کرده است، جمع آوری و ارسال می‌شوند. زمان و مدت تماس‌های تلفنی گرفته شده نیز بخش بزرگی از داده‌های ارسال شده را تشکیل می‌دهد.

به گفته دکتر پل پاتراس، دانشیار دانشکده انفورماتیک در دانشگاه ادینبورگ این کار مشابه استفاده از کوکی‌ها برای ردیابی فعالیت افراد در هنگام حرکت بین صفحات وب است.

سامسونگ، شیائومی، ریلمی و گوگل اطلاعاتی مانند شماره سریال سخت افزار و شناسه‌های تبلیغاتی قابل تنظیم مجدد توسط کاربر را نیز جمع آوری می‌کنند. شماره سریال سخت افزار یک شماره خاص است که در قسمت پایین یا پشت دستگاه درج می‌شود و بیشتر برای تشخیص هویت و ردیابی استفاده می‌شود. به‌طور عادی تنها کاربر گوشی است که از این شماره مطلع بوده و اغلب هنگام گزارش سرقت گوشی، پلیس این شماره سریال را درخواست می‌کند.

داشتن شناسه‌های تبلیغاتی نیز به تبلیغ کنندگان اجازه می‌دهد فعالیت تبلیغاتی کاربران را به صورت نامحسوس ردیابی کنند.

توانایی سیستم‌های اندرویدی در ذخیره این داده‌ها، قدرت کاربر را در کنترل گوشی هوشمند خود و حتی تنظیم دوبارۀ آن برای دریافت تبلیغات کاهش می‌دهد.

چطور از جاسوسی گوشی ها جلوگیری کنیم‌؟

تنها یک راه برای جلوگیری از جاسوسی اطلاعات در این مقیاس بزرگ، استفاده از نسخه e/OS طراحی شده توسط گِل دووال فرانسوی (Gaël Duval) و اجرا شده توسط لینیج اواس است.

این نسخه از اندروید بر اساس ماژولی است که امکان استفاده از خدمات گوگل بدون انتقال داده‌های شخصی را ممکن و دسترسی گوگل و دیگر طرف‌های ثالث را به اطلاعات شخصی کاربر غیرممکن می‌کند. پژوهشگران می‌گویند به غیر از این نسخه، هیچ راه دیگری برای مسدود کردن این جاسوسی نامحسوس نیافته‌اند و به نظر می‌رسد که همواره ارائه اطلاعات شخصی برای استفاده از مزایای تلفن‌های هوشمند و خدمات آنها اجباری بوده است.

یکی دیگر از راه‌های مقابله نصب برنامه‌های‌ ضدجاسوسی است. استفاده از وی پی ان های معتبر می‌تواند تا حدی از اطلاعات شما محافظت کند. بعضی از وی پی ان‌ها برنامه‌های در حال جاسوسی را نیز تشخیص می‌دهند تا بتوانید این برنامه‌ها را حذف کنید.

در پایان، دفعه‌ی بعدی که گوشی‌ شما تبلیغاتی کاملا متناسب با لیست خریدتان نمایش داد، به جای شگفت زده شدن، مطمئن باشید که اطلاعات‌تان به سمت دیتابیس یک شرکت بزرگ درز کرده است!

نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
آریاک سفر
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز