آیا می توان قیمت آهن را پیش بینی کرد؟

قیمت آهن-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

قیمت آهن آلات را چه عواملی تغییر می‌دهند؟ نوسانات قیمتی بازار فولاد از کجا نشأت می‌گیرد؟ آیا می‌توان قیمت‌های بازار آهن را پیش‌بینی کرد؟

به گزارش کاماپرس به نقل از آرادآهن، این سوالات دغدغه‌ی ذهنی بسیاری از متخصصان فعال در صنایع مختلف، سازندگان و پیمانکاران است. در واقع استفاده از مقاطع آهنی در صنایع مختلف و به ویژه صنعت ساختمان سازی آن قدر وسیع و متداول است که هرگونه افزایش قیمتی، حتی ممکن است ادامه روند اجرای یک پروژه را متوقف سازد و برعکس کاهش قیمت آن می‌تواند روند اجرای یک پروژه را تسریع بخشد. به همین دلیل افرادی که در پروژه‌های خود از مقاطع فولادی استفاده می‌کنند، همواره در حال رصد قیمت آنها خواهند بود.

در این مقاله به بررسی تک تک عواملی که در تعیین قیمت روز مقاطع فولادی نقش دارند، پرداخته‌ایم. هم چنین در انتهای مقاله راه‌هایی را برای استعلام قیمت روزانه انواع آهن آلات و خرید آن‌ها با بهترین قیمت را ذکر کرده‌ایم.

مهم ترین مقاطع فولادی کدامند؟

عنصر آهن دارای ویژگی‌های ست که آن را برای استفاده در صنایع مختلف بسیار مناسب و مفید می‌سازد. اما نکته اینجاست که  این عنصر به صورت خالص کاربردی ندارد، چرا که در حالت خالص ترد و شکننده است. برای از بین بردن این مشکل از آلیاژهای آهن استفاده می‌شود. مقاطع فولادی در شکل‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام ویژگی، کاربرد و قیمت متفاوتی دارند. در ادامه به معرفی مختصر مهم‌ترین و پرکاربردترین آنها خواهیم پرداخت:

شمش فولادی: یکی از مقاطع میانی محسوب می‌شود. به این معنی که از آن به عنوان ماده‌ی پایه برای ساخت دیگر مقاطع فولادی استفاده می‌شود. شمش‌های فولادی انواع مختلفی دارد که قیمت هر کدام از آن‌ها متفاوت است.

راز آسمان پایتخت

میلگرد : از معروفترین و متداول ترین مقاطع فولادی میلگرد است که به صورت میله‌های دایره‌ی شکل و تو پر ساخته می‌شوند. این مقطع فولادی کاربردهای فراوانی در ساختمان سازی دارد و قیمت آن نیز با توجه به نوع، سایز و ضخامت آن تعیین می‌شود.

تیرآهن: حتماً تا به حال کاربرد این مقطع فولادی را در ساختمان سازی دیده‌اید. قیمت تیرآهن به عواملی چون کیفیت، کارخانه سازنده، ابعاد، ضخامت، نوع و … آن بستگی دارد.

ورق سیاه: این مقطع طی فرایند نوردگرم و از شمش‌های فولادی تولید میشود و به همین دلیل ظاهری مات دارند و قیمت مناسبتری نسبت به سایر ورق‌های فولادی دارند.

قوطی و پروفیل: در انواع باز و بسته و در شکل‌های متنوعی تولید می‌شوند. از جمله پروفیل‌های باز می‌توان به نبشی، پروفیل زد و سی و آبرو و پروفیل درب و پنجره اشاره کرد. این مقاطع فولادی برخلاف ظاهر ساده‌ی که دارند به دلیل  کاربرد فراوانی که در پروژه‌ها دارند، بخش عمده‌ی از هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

محصولات مفتولی: این محصولات از انواع مفتول ساخته می شوند و انواع مختلفی چون: توری مرغی، توری حصاری، توری گابیون و انواع مش ساده و آجدار دارند. قیمت انواع محصولات مفتولی بسته به ویژگی‌ها با یکدیگر متفاوت است. برای مثال محصولاتی که گالوانیزه شده باشند قیمت بالاتری دارند.

قیمت آهن-کاماپرس

عوامل مؤثر بر قیمت روز مقاطع آهنی

مقاطع فولادی پرکاربردی‌ که در بالا معرفی کردیم، تنها چند مورد از ده‌ها مقاطعی بودند که در صنایع مصرف دارند. اهمیت و استفاده از مقاطع آهنی آن‌قدر زیاد است که هرگونه تغییرات و نوساناتی در بازار به طور مستقیم و غیر مستقیم بر صنعت و اقتصاد یک کشور تأثیر گذار خواهد بود. برای مثال قیمت نهایی مسکن و ساختمان‌ها با افزایش قیمت آهن به سرعت افزایش می‌یابد.

از عواملی که در تعیین قیمت مقاطع آهنی نقش دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قیمت نفت:

نفت به عنوان اصلی‌ترین ماده سوخت و تولید در صنعت و اقتصاد کشورهای تولید کننده و مصرف کننده به شمار می‌رود و تغییر قیمت آن به صورت مستقیم بر رشد اقتصادی و شاخص‌های آن در کشورها اثر خواهد گذاشت. یکی از این شاخص‌های صنعت تولید فولاد و آهن آلات است که ناگزیر از نوسانات قیمت نفت اثر می‌پذیرد.

قیمت مواد اولیه:

ماده‌ی اولیه تولید آهن آلات، سنگ آهن است. واضح است که هر گونه کاهش میزان استخراج سنگ آهن، کاهش موجودی انبارها و … بر روی قیمت نهایی مقاطع مؤثر می باشد.

سیاست‌های جهانی:

از آنجایی که کشور چین بزرگترین وارد کننده سنگ آهن و بزرگترین تولید کننده آهن آلات در جهان محسوب می‌شود، هر گونه تغییر در نمودار تولید آن بازار جهانی آهن آلات را متلاطم می‌سازد. هم چنین این کشور در فصل‌های سرد سال تولیدات کمتری دارد که این نوع سیاست گذاری کشور چین موجب افزایش قیمت جهانی آهن آلات در فصول سرد خواهد شد. شیوع بیماری کرونا، اعلام جنگ توسط کشورهای مختلف، توافقات بین کشورهای مختلف و … از دیگر عوامل موثر بر سیاست‌گذاری کشورها و در نتیجه تغییر در الگوی مصرف و تولید مقاطع فولادی و آهن آلات است که می‌تواند قیمت این کالا را دچار نوسان کند.

سیاست‌های داخلی:

هر گونه تصمیمی که توسط مقامات داخلی درباره‌ی امور مختلف چون: تحریم، مذاکره، افزایش و یا کاهش واردات، حمایت از تولیدات ملی، مهار تورم و… اتخاذ می‌شود، می‌تواند در تعیین قیمت بسیاری از کالاها از جمله انواع آهن آلات تأثیر گذار باشد.

هزینه‌های حمل و نقل:

هزینه‌های مربوط به حمل و نقل این محصول برای صادرات، واردات مواد اولیه به کشور، هزینه حمل و نقل مواد اولیه تا کارخانه، هزینه حمل و نقل از کارخانه تا محل اجرای پروژه و … همگی با افزایش و یا کاهش قیمت نفت و انرژی کم و یا زیاد شده و متعاقباً در قیمت گذاری نهایی آهن آلات اعمال می‌شوند.

عرضه و تقاضا:

میزان عرضه وتقاضا می‌تواند قیمت هر محصول و کالایی را دچار تغییرات کند. افزایش تولید و عرضه، کاهش قیمت و افزایش تقاضا نیز بالا رفتن قیمت‌ها را در پی خواهد داشت. برای مثال در صورتی که یکی از کارخانجات مطرح در تولید مقاطع فولادی به هر دلیلی تولید محصولات خود را متوقف کند، میزان عرضه در بازار کاهش یافته و به دلیل اختلال در تأمین نیاز متقاضیان قیمت‌ها رشد خواهند کرد.

نرخ ارز: افزایش نرخ ارز در کشور به معنی بالا رفتن قیمت تمامی کالاها خواهد بود. از طرفی افزایش نرخ ارز باعث افزایش تمایل به صادرات محصولات، نسبت به عرضه در داخل کشور خواهد شد که این امر تشدید قیمت‌ها را در پی خواهد داشت.

قیمت قراضه:

یکی دیگر از عواملی که برخلاف تصور عموم در تعیین قیمت مقاطع آهنی بی تأثیر نیست، قیمت ضایعات آهن یا قراضه است. باید در نظر داشت که بسیاری از تولیدکنندگان از مورد به عنوان ماده‌ی اولیه ساخت شمش‌های خود استفاده می‌کنند.

علاوه بر عوامل بالا فاکتورهای دیگری نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر قیمت این محصولات اثر خواهد گذاشت که بررسی تمامی آن‌ها از حوصله‌ی این مقاله خارج است. اما آنچه مسلم است عوامل بالا بیشترین نقش را در تعیین قیمت آهن ایفا می‌کنند.

در واقع می‌توان امید داشت که تنها با رصد عوامل بالا بتوان تا حدود زیادی قیمت‌های بازار آهن و فولاد را پیش بینی کرد و تخمین زد.

قیمت آهن-کاماپرس

استعلام قیمت مقاطع فولادی

با توجه به نوسانات زیاد بازار آهن برای استعلام قیمت مقاطع فولادی باید به مراکزی مراجعه کنید که معتبر و کاملاً به روز باشند و آخرین قیمت را به شما اطلاع دهند.

بازرگانی آرادآهن به منظور رفع مشکلات کاربران برای اطلاع از آخرین اخبار آهن آلات روش‌های زیر را به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهد:

  • مراجعه به سایتaradahan.com: شرکت آراد آهن اقدام به بروزرسانی و انتشار روزانه و لحظه به لحظه قیمت انواع مقاطع فولادی در سایت خود نموده است. شما جهت خرید آهن نیز می توانید سفارش خرید خود را ثبت نموده و تا کارشناسان فروش این مجموعه با شما تماس بگیرند.
  • همچنین شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت انواع مقاطع آهنی به صفحه اینستاگرامی آراداهن به آدرس: @aradahan-trading مراجعه نمایید.
  • اگر دسترسی به اینستاگرام ندارید، می‌توانید از طریق عضویت در کانال @aradahan از نوسانات قیمت در تلگرام مطلع شوید. بازرگانی آراد آهن تمامی قیمت‌ها را به صورت روزانه در کانال تلگرامی خود منتشر می‌کند.

معرفی مرجع خرید مقاطع فولادی

مقاطع فولادی تولیدی توسط کارخانجات مطرح و بزرگ استان اصفهان به دلیل کیفیت بالایی که دارند، بیشتر از سایر برندها مورد توجه و استفاده سازندگان و پیمانکاران قرار می‌گیرند.

بازرگانی آراد آهن مرجع فروش مقاطع ساختمانی و صنعتی به دلیل استقرار در شهر اصفهان و همجواری با کارخانجات مطرح اصفهان چون فولاد مبارکه، ذوب آهن، مجتمع فولاد سبا و … اقدام به فروش آهن آلات اصفهان با بهترین قیمت نموده است. جهت اطلاع از شرایط ویژه فروش و یا استعلام قیمت محصولات ذوب آهن اصفهان و سایر کارخانجات ایران با شماره‌ی 34055-031 تماس بگیرید.

انتهای پیام

مرتبط با : آراد آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز