آیا خودرو ارزان می شود؟

همراه مکانیک-کاماپرس
لست سکند

کاهش قیمت 100 تا 300 میلیون تومانی اتومبیل‌های داخلی در دو ماه گذشته باعث شده تا تب بازار خودرو تا حد زیادی فروکش کند. این در حالی است که اوضاع آشفته این بازار در سال گذشته موجب افزایش نارضایتی و اعتراضات مردم شده بود. چرا که کمتر کسی می‌توانست خودروی مورد نظر خود را از کارخانه یا بازار خریداری کند.

به گزارش کاماپرس، روند صعودی قیمت خودرو تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه داشت. در نهایت، این روند با اجرای مرحله دوم فروش ماشین در سامانه یکپارچه متوقف شد. جلوگیری از قیمت‌گذاری در آگهی‌های فروش نیز به بهبود این روند کمک بسیاری کرد. حالا به نظر می‌رسد که برنامه‌های وزارت صمت برای مدیریت قیمت در بازار خودرو تا حد قابل قبولی به ثمر نشسته است. اما سوال اصلی این است که آیا روند نزولی قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد بود؟

سرانجام واردات خودرو

آزادسازی واردات خودرو یک عامل بسیار مهم در تنظیم بازار و شکسته شدن قیمت‌ها به شمار می‌رود. بیش از 15 ماه از زمان صدور این دستور می‌گذرد؛ اما فرآیند واردات خودرو با کندی پیش می‌رود. طبق آخرین اخبار، بررسی لایحه دو فوریتی واردات خودروهای دست دوم در کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به پایان رسیده است. بنابراین، این لایحه به زودی در دستور کار صحن مجلس قرار می‌گیرد. به علاوه، تعیین قیمت پایه چانگان نشان می‌دهد که این فرمان به مرحله اجرایی نزدیک شده است. بنابراین، در صورت اجرایی شدن این لایحه در ماه‌های آینده، شاهد کاهش قیمت بازار خواهیم بود.

رکود بازار: مانع موقت در افزایش قیمت‌‌ها

در حال حاضر، برخی عوامل باعث ایجاد یک رکود نسبی در بازار خرید و فروش ماشین شده است. این رکود به خودی خود، تاثیر زیادی در کاهش قیمت اتومبیل‌های داخلی و مونتاژی گذاشته است. یکی از این عوامل مهم، وجود اختلاف نظر میان خودروسازان خصوصی و شورای رقابت است. چنین اختلافی باعث شده است تا قیمت‌گذاری تعدادی از خودروها به تعویق بیفتد. در این شرایط، خریداران و فروشندگان زیادی منتظر نتیجه نهایی این اختلاف هستند. به علاوه، عده زیادی از افراد ترجیج می‌دهند تا تعیین تکلیف خودروهای وارداتی از خرید و فروش در این بازار دست بکشند. تمامی این عوامل باعث کاهش موقتی تقاضا در بازار خودرو شده است و پیش‌بینی می‌شود که روند نزولی قیمت‌ها حداقل تا مدت کوتاهی ادامه‌دار باشد.

از بازار ارز چه خبر؟

نرخ ارز در ابتدای هفته روند نزولی داشت و دلار با قیمت 50 هزار و 600 تومان مبادله می‌شد. شایعات مربوط به بازگشت هواپیمای عمانی به ایران برای آزاد کردن برخی از زندانی‌ها بر روی این کاهش قیمت تاثیرگذار بود. تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که در صورت بروز این اتفاق، دلار وارد دامنه 40 هزار تومان می‌شود. با این حال، باید منتظر نتایج مربوط به دور جدید نشست شورای حکام هم بود. در این نشست، تصمیمات مهمی درباره موضوع برجام اتخاذ خواهد شد و نتایج این شورا تاثیر قابل توجهی بر بازارهای مالی ایران می‌گذارد.

راز آسمان پایتخت

قیمت روز خودرو

در جدول زیر، قیمت برخی از خودروهایی که در چند ماه اخیر با کاهش قیمت مواجه بوده‌اند، قابل مشاهده است. لازم به ذکر است که خریداران و فروشندگان می‌توانند قیمت لحظه‌ای اتومبیل‌های صفر و کارکرده را از طریق وبسایت همراه مکانیک مشاهده کنند. همراه مکانیک اولین و بزرگ‌ترین نمایشگاه آنلاین فروش خودروهای کارشناسی شده در کشور است که در تمام مراحل خرید، فروش و قیمت‌گذاری خودرو مشاور و همراه شما خواهد بود.

خودرو قیمت خرداد 1402
ساینا S مدل 1402 365 میلیون تومان
تیبا 2 پلاس مدل 1400 360 میلیون تومان
دنا پلاس مدل 1402 685 میلیون تومان
رانا پلاس مدل 1401 490 میلیون تومان
سورن پلاس مدل 1402 620 میلیون تومان
شاهین G دنده‌ای مدل 1402 600 میلیون تومان
هایما S5 اتوماتیک مدل 1402 یک میلیارد و 380 میلیون تومان
آمیکو دو کابین آسنا مدل 1401 یک میلیون و 850 میلیون تومان

انتهای پیام

 

مرتبط با : همراه مکانیک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز