آیا تاکنون با چگونگی تهیه میوه خشک و فواید بی‌نظیر آن آشنا شده‌اید؟

میوه خشک یک خوراکی بسیار خوشمزه است که در فرهنگ غذایی ما ایرانیان نیز کاربرد بسیار زیادی دارد. برای تولید میوه خشک عالی و درجه یک، نیاز است که هم بدانید چه میوه‌هایی را خشک کنید، هم این که در خشک کردن میوه به چه نکاتی توجه کنید. در ادامه این مقاله قصد داریم به این موارد بپردازیم و همچنین به برخی از فواید میوه خشک که لازم است بدانید، اشاره کنیم. با ما تا انتها همراه باشید.

 نگاهی به انواع میوه خشک و فواید آن

خشک کردن میوه یک راه بسیار عالی برای نگهداری از انواع میوه‌جات است. شما علاوه بر میوه‌جات، می‌توانید انواع سبزیجات را هم خشک کنید تا اگر در زمان خاصی به آن‌ها دسترسی نداشتید، بتوانید از نوع خشک محصول استفاده کنید. اما برای خشک کردن میوه‌جات نیاز است که برخی موارد را رعایت کنید. همچنین برای بیشتر شدن سرعت خشک کردن میوه، باید از برخی موارد آگاه باشید.

میوه خشک چه استفاده و فوایدی دارد؟

اگر سابقه تولید و یا مصرف میوه خشک را دارید، حتما می‌دانید که انواع میوه‌جات خشک کاربرد زیادی در فرهنگ غذایی ما ایرانیان دارند. همچنین در چند سال اخیر به دلیل سود بسیار بالایی که با خود به ارمغان آورده‌اند، تبدیل به یک بیزنس و کسب و کار مناسب نیز گشته‌اند.

این تنقلات و میان وعده خوشمزه، علاوه بر کارایی، دارای فواید بسیار زیادی نیز هستند. به عنوان مثال:

آریاک سفر
  • انبه خشک:

برجسته‌ترین فایده‌ی میوه خشک انبه در تامین آهن و ویتامین c بدن است که برای افرادی که دارای سوءهاضمه هستند مفید است و همچنین این میوه سرشار از ویتامین A است که باعث تقویت چشم می‌شود.

  • سیب خشک:

سیب خشک بخاطر داشتن فیبر قابل توجه به هضم و گوارش افراد کمک می‌کند و همچنین یکی از فواید میوه خشک سیب تقویت سیستم ایمنی بدن و سم زدایی آن است.

  • پرتقال خشک:

این میوه خشک سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی مفید برای سلامت بدن است. مصرف پرتقال خشک خون رسانی به قلب را بهبود می‌بخشد و نارسایی قلب را رفع می‌کند. یکی دیگر از مزایای خشک کردن میوه پرتقال و مصرف آن، کمک به جلوگیری از بسته شدن رگ‌ها توسط چربی است.

  • توت خشک:

توت خشک حاوی مقادیر قابل توجهی از فلانوئید است که باعث گشاد شدن رگ‌ها و جلوگیری از سکته قلبی و مغزی است.

  • زردآلو خشک:

فواید میوه خشک زردآلو در کودکان و بزرگسالان بسیار زیاد است و به رشد و ترمیم استخوان‌ها کمک می‌کند، چرا که مقدار زیادی کلسیم را داراست.

نگهداری از انواع میوه‌جات خشک:

وقتی که اقدام به تولید انواع میوه خشک می‌کنید، خواهید توانست ماندگاری این محصولات و مواد غذایی را تا حد بسیار بالایی افزایش دهید، اما باید شرایط نگهداری از میوه‌جات خشک را به صورت درست و اصولی رعایت کرده باشید.

شرایط نگهداری از انواع میوه خشک:

  1. میوه خشک را دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید
  2. به هیچ وجه اجازه تماس رطوبت با میوه خشک را ندهید
  3. بهتر است در ظروف شیشه‌ای نگهداری نمایید
  4. اجازه ندهید که ظرف در معرض هوای آلوده قرار داشته باشد (مخصوصا با درب باز)
  5. به شکلی درست میوه‌جات را خشک کنید
  6. و … .

چه میوه هایی را می‌توان خشک کرد؟

به صورت کلی، شما می‌توانید بسیاری از میوه‌ها را خشک کنید. این میوه‌ها هم می‌توانند باغی باشند، هم انواع مرکبات و هم انواع سبزیجات. منتهی اگر قصد دارید که به دید تجاری به مقوله خشک کردن میوه توجه نمایید، باید ببینید که:

  • چه میوه‌های خشک شده‌ای خواهان زیادی دارند
  • هزینه خریداری و خشک کردن کدام میوه‌ها به صرفه است
  • فروش چه میوه‌های خشکی با سهولت بیشتری انجام می‌گیرد
  • نحوه نگهداری کدام نوع میوه خشک راحت‌تر است
  • و … .

نکات مهم در خرید انواع میوه خشک:

میوه خشک شده به عنوان یک ماده غذایی محسوب می‌شود، از این رو با سلامت شمایی که به عنوان مصرف کننده این محصولات شناخته می‌شوید، ارتباط مستقیمی دارد. از این رو بهتر است در خرید میوه خشک این نکات را به خاطر داشته باشید:

  1. میوه خشک خریداری شده اصلا کپک نزده باشد
  2. روی محصول هیچ گونه علایمی مثل سیاه شده گی و … وجود نداشته باشد
  3. طعم میوه خشک شده عوض نشده باشد
  4. بسته بندی درست و بهداشتی داشته باشد

نحوه تولید میوه خشک:

نحوه خشک کردن میوه در گذشته به صورت طبیعی بود، به این شکل که از نور خورشید و … برای خشک کردن انواع میوه و سبزی استفاده می‌شد، اما سرعت خشک شدن میوه‌جات در این روش بسیار کند بود و زمان زیادی طول می‌کشید تا افراد به هدف خود برسند. از این رو برخی دستگاه‌ها و ماشین‌ها جهت افزایش سرعت تولید میوه خشک ساخته شده است که دستگاه میوه خشک کن نامیده می‌شود.

در حالت کلی می‌توان نحوه خشک کردن میوه را به دو دسته تقسیم بندی کرد:

  • خشک کردن میوه به شیوه طبیعی

عموما نور خورشید بیشترین کاربرد را در این روش دارد. شما برای این کار کافی است انواع میوه‌جات مثل زردآلو، آلو و … را در مقابل نور خورشید قرار دهید تا به مرور زمان رطوبتی که دارند، از بین برود و تبدیل به میوه خشک شوند.

یکی دیگر از روش‌های خشک کردن میوه به شکل طبیعی، سرخ کردن آن است که برای همه میوه‌ها کاربرد ندارد و عمدتا در خشک کردن میوه‌هایی که رطوبت کمی دارند، کاربرد دارد. مثل موز و … .

  • خشک کردن میوه به شکل صنعتی

در روش دوم یا همان روش صنعتی خشک کردن میوه‌جات، استفاده از دستگاه استفاده می‌کنیم. دستگاه‌های خشک کن میوه قادر هستند ظرفیت زیادی از انواع میوه‌ها را در خود جای دهند و با استفاده از حرارت و تهویه مناسب، در مدت زمانی خیلی کمتری در مقایسه با روش طبیعی، میوه‌ها را خشک کنند.

مدت زمان خشک شدن میوه‌ها:

مدت زمان خشک شدن میوه‌ها باهم متفاوت است و به میزان آبدار بودن میوه‌ها، نوع برش و ضخامت میوه‌ها و صد البته ظرفیت دستگاه میوه خشک کنی بستگی دارد. عدد دقیقی نمی‌توان برای زمان خشک شدن میوه‌ها بیان کرد، ولی برای مثال می‌توان گفت خشک شدن سیب حدودا ۸ ساعت و خشک شدن پرتقال تقریبا ۱۰ ساعت زمان می‌برد.

با انواع روش‌های خشک کردن میوه به صورت کامل آشنا شدید. میوه خشک همواره در فرهنگ و عادت غذایی ما ایرانیان نقش زیادی دارد و به عنوان یک خوراکی و میان وعده بسیار خوشمزه مخصوصا در فصول سرد سال محسوب می‌شود. هر میوه خشک دارای فایده‌ی خاصی است که در بالا چند مورد از فواید میوه خشک را هم خدمتتان بیان کردیم.

مرتبط با : ویترین نت
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “آیا تاکنون با چگونگی تهیه میوه خشک و فواید بی‌نظیر آن آشنا شده‌اید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز