آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شکست خورد

بر اساس گزارش های منتشر شده در رسانه ها، تلاش های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شکست خورد و شورای امنیت قطعنامه پیشنهادی آمریکا در این زمینه را با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق و ۲ رأی مخالف رد کرد.

به گزارش کاماپرس، تلاش های مزبوحانه آمریکا در تصویب طرح تمدید تسلیحاتی ایران با شکست سنگین این کشور در شواری امنیت سازمان ملل همراه شده است.

این طرح در شورای امنیت غیراز خود آمریکا و جمهوری دومینیکن موافقی نداشت و روسیه و چین به آن رای مخالف دادند. علاوه براین کشورهای غربی همچون فرانسه و آلمان و خصوصا متحد سنتی آمریکا یعنی انگلستان نیز با رای ممتنع، عدم حمایت خود را از طرح پیشنهادی آمریکا نشان دادند.

واکنش پمپئو به شکست تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

بنا به اعلام فارس مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا بعد از شکست این قطعنامه بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کرد: شورای امنیت سازمان ملل متحد، مسئولیت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به عهده دارد. این شورا، امروز در حفظ این مأموریت بنیادی شکست خورد. شورای امنیت قطعنامه‌ای معقول برای تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ۱۳ ساله علیه ایران را رد کرد تا برای اولین بار در یک دهه گذشته، مسیر را برای اینکه اصلی‌ترین حامی تروریسم دولتی بتواند بدون محدودیت‌های سازمان ملل اقدام به خرید و فروش سلاح‌های متعارف کند هموار کرد. قصور شورای امنیت در اقدام قاطع برای دفاع از صلح و امنیت بین‌المللی قابل توجیه نیست.»

آریاک سفر

چرا متحد سنتی آمریکا رای ممتنع داد؟

نماینده انگلستان درباره رای ممتنع این کشور توضیح داد: پادشاهی متحده انگلیس به این قطعنامه رأی ممتنع داد زیرا مشخص بود که از حمایت شورا برخوردار نیست و مبنایی برای رسیدن به اجماع فراهم نمی‌آورد. با وجود این، ما آماده همکاری با اعضای شورا و طرف‌ها برجام جهت یافتن راهی رو به جلو هستیم که بتواند حمایت شورا را جلب کند.

روسیه : با تلاش‌ها با تحمیل ” تحریم تسلیحاتی ” علیه ایران مخالفیم

روسیه نیز در این باره بیانه ای به این شرح منتشر کرد: ما همواره با تلاش‌ها با تحمیل ” تحریم تسلیحاتی ” علیه ایران از طریق شورای امنیت سازمان ملل مخالفیم. رویه تأیید مورد به موردِ انتقال سلاح به داخل ایران یا خارج از این کشور در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نه ارتباطی به حق ایران برای توسعه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای داشته و نه مشروط به هیچ شرط دیگری بوده است. این رویه از آغاز موقت بوده و دقیقاً برای یک دوره ۵ ساله معرفی شده و هرگز قرار نبوده تمدید شود.

ما کماکان بر اساس این فرضیه عمل می‌کنیم که هیچ دلیل حقوقی و یا دلایل دیگر برای تجدیدنظر در چنین رویکردی وجود ندارد.

علاوه بر این، پیشنهاد آمریکا نقض آشکار ضمیمه «ب» قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که صراحت دارد تنها روش مشروع برای تجدیدنظر در تقویم زمانی مربوط به نظام فوق‌الذکر برای انتقال سلاح، تصمیم متفق‌القول کمیسیون مشترک برجام است. آمریکا با توجه به خروج عامدانه‌اش از این توافق در سال ۲۰۱۸ که هیچگاه هم آن پنهان نکرد حق خود برای استفاده از این ابزار را از دست داد.»

چین : زورگویی شکست می خورد

«امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد، پیش‌نویس قطعنامه آمریکا علیه ایران را رد کرد. این نتیجه بار دیگر نشان می‌دهد که یکجانبه‌گرایی از هیچ حمایتی برخوردار نیست و زورگویی شکست می‌خورد. هر تلاشی برای بالاتر قرار دادن منافع شخصی نسبت به منافع مشترک جامعه بین‌المللی به بن‌بست خواهد خورد.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز