آشنایی با دردهای ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر

در ستون فقرات بدن انسان بين مهره های کمری استخوانی بالشتک ها يا صفحاتی از جنس غضروف قرار دارند كه به آنها ديسک گفته مي‌شود و واضحا در کمر به آنها دیسک کمر گفته می شود. دیسک کمر به انگلیسی lumbar disc hernistion گفته می شود.

به گزارش کاماپرس، كمر انسان دارای 5 مهره کمر است كه در پايين آنها نیز استخوان مثلثي‌ شكلي به نام استخوان خاجي قرار گرفته است. بنابراین در ناحيه كمر تعداد دیسک های بین مهره ای 5 عدد می باشد. وظيفه اصلي دیسک ها در ستون فقرات بدن انسان ضربه‌گير بودن آن است. به عبارتی دیسک ها، فشارهايی را كه به ستون فقرات وارد مي‌شود را جذب مي‌كند و همچنين کمک در بهبود حركت بين مهره‌ها می نماید. بنابراین همه افراد دیسک کمر دارند و منظور از دیسک کمر فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر می باشد که البته یکی از صعب العلاج ترین بیماری های ستون فقرات می باشد که در عین حال قابل درمان است.

دیسک کمر یکی از دلایل شایع درد در قسمت پایین کمر است که باعث کاهش توانایی حرکتی بیمار خواهد شد. از آنجایی که پزشکان در کلینیک درد می‌‌توانند به ارزیابی جامعه بیمار بپردازند بر فرایند ارزیابی دقیق او و علائم و نشانه‌هایی که دارد تمرکز می‌کنند تا بر اساس سابقه پزشکی و نتایج به دست آمده از معاینات جسمانی بتوانند به طراحی یک برنامه درمانی جامع بپردازند. در برخی موارد پزشک پس از انجام معاینات اولیه درخواست انجام روش‌های عکسبرداری را می‌‌دهد تا بتوانند به طور دقیق به تعیین شدت بیرون زدگی دیسک بپردازد. تعداد زیادی از بیماران متوجه می‌‌شوند که به کمک روش‌های درمانی غیر جراحی درد آنها تسکین یافته و توانایی عملکردی شان بهبود پیدا کرده است.

ایسنا در گزارشی افزود: کلینیک درد ماهان دکتر مجید حیدریان با همکاری کادری مجرب و آموزش دیده و بهره‌گیری از روش‌ها و دستگاه‌های نوین و پیشرفته آماده ارائه خدمات به کلیه بیماران عزیز می‌‌باشد. در کلینیک درد ماهان انواع روش‌های درمانی کمر درد و دیسک کمر بدون نیاز به جراحی توسط دکتر مجید حیدریان ارائه می‌شود از جمله:
• ازون تراپی
• دیسکوژل
• لیزر پرتوان
• عمل بسته دیسک کمر و انواع تزریق
• عمل دیسک با لیزر (در این روش قسمتی هسته دیسک با استفاده از لیزر در اتاق عمل خارج می شود)
• ورزش درمانی

فاکتورهای خطر دیسک کمر
بین سی و سه عدد مهره استخوانی ستون فقرات ساختارهای کوچک بالشتک مانندی وجود دارد که به آنها دیسک بین مهره گفته می‌شود. دیسک بین مهره بهبود توانایی حرکتی بیمار و جذب ضربه در ستون فقرات کمک می‌کند. احتمال بیرون زدگی دیسک در هر قسمت از ستون فقرات وجود دارد اما معمولاً این اختلال در ناحیه گردن و قسمت پایین کمر بیشتر به وجود می‌آید.

آریاک سفر

درمان جدید کمردرد ناشی از دیسک
درمان دیسک کمر در تعداد زیادی از موارد شامل دارو درمانی، فیزیوتراپی و گاهی اوقات تزریق دارو برای کنترل درد است و در مواردی که هیچ یک از این روش‌های درمانی کمکی به بهبود بیمار نکرده باشد انجام عمل جراحی توصیه خواهد شد.
دارو درمانی
مصرف داروهایی که پزشک تجویز می‌کند می‌تواند به کنترل درد تعداد بسیار زیادی از بیماران کمک نماید. کاهش درد به بیمار کمک می‌کند به انجام دادن تمرینات ورزشی توصیه شده بپردازد تا به تدریج انعطاف پذیری و قدرت او افزایش پیدا کند. بیمار نباید به صورت خودسرانه از داروهای ضد التهاب استفاده کنند زیرا ممکن است این داروها با برخی از بیماری‌ها یا داروهای دیگری که او مصرف می‌نماید تداخل داشته باشد. تجویز داروهای ضد التهاب و داروی مسکن می‌تواند به کنترل درد بیمار کمک نماید.
کمک فیزیوتراپی به درمان دیسک کمر 

تحقیقات نشان داده که به غیر از موارد شدید دیسک کمر، روش‌های درمانی مراقبتی از قبیل فیزیوتراپی می‌تواند در مقایسه با عمل جراحی و داروهای مسکن به خوبی به درمان دیسک کمر بپردازد. متخصص فیزیوتراپی به کمک روش‌های زیر به شما برای تسکین درد کمک خواهد کرد:
• پزشک برای تشخیص بیرون زدگی دیسک کمر به انجام معاینه جسمانی می‌‌پردازد و سابقه پزشکی و فردی شما را ارزیابی می‌‌کند تا احتمال وجود سایر بیماری‌ها را رد نماید.
• هدف اولیه از درمان دیسک کمر کاهش التهاب و تسکین درد، آزاد کردن اعصاب که تحت فشار قرار گرفته اند، بهبود دامنه حرکات طبیعی ستون فقرات و کمک به بهبود دیسک آسیب دیده است. این اهداف از طریق روش‌های فیزیوتراپی که شامل به حرکت در آوردن مفصل، ماساژ درمانی، حرکات کششی، تمرینات ورزشی درمانی و مدالیته‌های درمانی از قبیل لیزر درمانی و تحریک الکتریکی است محقق خواهد شد.
• پزشکان در کلینیک درد به شما یاد می‌‌دهند چگونه به حفظ حالت صحیح بدن خود بپردازید تا توانایی عملکردی و قدرت عضلات مرکزی تان افزایش پیدا کند و با پیروی از سبک زندگی سالم که شامل ورزش کردن، اصلاح تغذیه و اجتناب از مصرف دخانیات است به افزایش سلامت ستون فقرات خود کمک کنید.
عمل بسته دیسک کمر
برخی از روش‌های موجود برای درمان دیسک کمر عبارتند از:
• بلاک انتخابی عصب
• تزریق کودال
• تزریق درون فضای ترانس فورامی‌نال
• عمل دیسک با لیزر
• رادیوفرکونسی
• ازون درمانی دیسک

در عمل بسته با استفاده از سوزنهای مخصوصی پزشک فوق تخصص درد به فضای داخل دیسک وارد می شود و قسمت بیرون زده دیسک با استفاده از لیزر یا تزریق ازون یا دیسکوژل حذف می گردد . در این نوع عمل که در بیش از دو سوم بیماران مبتلا به دیسک کمر کاربرد دارد نیاز به بیهوشی و بستری و شکافتن پوست نمی باشد و عمل بصورت سرپایی انجام می شود. بیماران پس از چند روز استراحت نسبی به محل کار بر می گردند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : کلینیک درد ماهان
نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
آریاک سفر
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز