کاهش بی سابقه حقوق کارگران بر اساس نرخ دلار در 20 سال اخیر (نمودار)

بررسی ها نشان می دهد حداقل حقوق کارگران طبق برابری نرخ دلار در سالجاری ، به پائین ترین میزان در 20 سال اخیر رسیده است.

به گزارش کاماپرس، مذاکرات مزد 1400 امسال با حساسیت بسیار بالایی توسط کارگران دنبال می شود چرا که تورم فاصله دستمزد و حداقل هزینه معیشت را به شدت افزایش داده و کارگران از برآوردن نیازهای حداقلی خوراک خود نیز عاجز شده اند.

احسان سلطانی پژوهشگر اقتصادی در کانال شبکه اجتماعی خود با انتشار نموداری نشان داده است که حقوق کارگران بر حسب دلار چه کاهش وحشتناکی داشته و چرا آنها امسال تا این حد تحت فشار گرانی قرار گرفته اند.

سلطانی نوشته است؛ حداقل دستمزد قانونی نیروی کار  کشور در کل سال ۱۳۹۹ به ۱۱۰ دلار و در اسفند ماه این سال به ۱۰۰ دلار سقوط پیدا کرده که حدود یک – سوم سالهای ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵، یک-پنجم سال ۱۳۸۹ و پایین ترین  میزان در سه دهه گذشته است.

آریاک سفر

با در نظر گرفتن ارزش حقیقی (قدرت خرید) دلار ارزش حداقل دستمزدها در سال جاری کمتر از کم و بیش یک-دوم هر یک از سالهای قبل از ۱۳۹۷ و یک-سوم میانگین دوره ۹۶-۱۳۶۸ است. علاوه بر این دستمزدهای بخش مهمی از کارگران شاغل در بخش های غیر رسمی اقتصاد کشور کمتر از ۱۰۰ دلار در ماه است.

این پژوهشگر اقتصادی معتقد است با توجه به نرخ رشد پایین تر حقوق کارکنان دولت، سقوط ارزش حقوق این کارکنان بیش از یک-سوم است.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید:

سلطانی این را هم گفته است که افزایش ۱۳۰ درصدی قیمت دلار نسبت به آبان ۱۳۹۸، حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی و در سوی دیگر هرج و مرج کامل اقتصادی و آزادی عمل بنگاههای خصولتی-رانتی و تحریک فعالیتهای سفته بازانه و سوداگرانه توسط عوامل وابسته به دولت، منجر به شوک دوم قیمتها و گرانی و افزایش قیمت اغلب کالاها از آب معدنی تا ورق فولاد و مسکن متناسب با قیمت دلار شده است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “کاهش بی سابقه حقوق کارگران بر اساس نرخ دلار در 20 سال اخیر (نمودار)

  1. محمد گفته:

    سلام
    یعنی یه کارگر بو پول الان تو سال 88 نزدیک به 15 میلیون میگرفته بعد حالا میگن معیشت یه خانوار 4 نفره 7 میلیونه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز