نمایشگاه گردشگری جهان اسلام؛ ظرفیتی برای انجام یک کار حرفه‌ای متمرکز

لست سکند

جایگاه دینی و اسلامی ایران همواره زبان‌زد سایر نقاط جهان بوده است، از همین رو در تاریخ 17 الی 20 خرداد 1401، «نمایشگاه گردشگری جهان اسلام» در ایران برگزار خواهد شد.

به گزارش کاماپرس، نمایشگاه گردشگری جهان اسلام که توسط شرکت تدبیر و تحول آما برگزار می شود، می‌تواند یک پل ارتباطی میان ایران و 1.8 میلیارد مسلمان در سایر نقاط جهان باشد و آن‌ها را به یکدیگر بشناساند.

سید محسن اخوان، مسئول مرکز گردشگری مذهبی ناصریه، اعتقاد دارد نمایشگاه گردشگری جهان اسلام هم مانند تمامی نمایشگاه‌های دیگر، ظرفیت و پتانسیلی است برای اینکه افرادی که در این عرصه فعالیت دارند، گرد هم جمع شوند.

مرکز گردشگری اسلامی ناصریه کجاست؟

مدرسه علميه ناصريه در قلب مسجد امام اصفهان قرار دارد. مدرسه‌ای كه همزمان با ساخت بناي اصلي مسجد در زمان شاه عباس اول و با نقشه‌کشی و مهندسي عالم بزرگ شيعي شيخ بهايي(ره) احداث شده است.

راز آسمان پایتخت

در دوران پهلوي به علت بی‌مهری صورت گرفته نسبت به آثار تاريخي مذهبي، اين مدرسه نيز مانند بسياري از مدارس علميه ديگر اصفهان رو به ويراني و تخريب گذاشت تا حدي که حتي امکان حضور طلاب مشغول به تحصيل در مدرسه به علت فرسودگي عملاً غیرممکن شد و ديگر از آن به‌عنوان محلي براي تحصيل و تدريس استفاده نکردند و در نهايت مدرسه ناصريه خالي از سکنه شد.

اما در اواخر سال 1388 با توجه به حجم  زياد و رو به رشد حضور گردشگران خارجي و هم‌وطنان ايراني، اين مدرسه به‌عنوان پايگاهي فرهنگي و تبليغي معرفي شد که در راستاي همين هدف نيز فعالیت‌های جديدي براي مدرسه برنامه‌ريزي و تعريف شد. اکنون نیز به عنوان پیوندی میان گردشگری و اسلام است و از ان استفاده‌های توریستی فراوانی می‌شود.

شهر اصفهان از گذشته، مورد توجه گردشگران داخلی و البته خارجی بوده است در اين ميان بازديد از مسجد امام و در پی آن، مدرسه ناصريه اهميت ویژه‌ای دارد. از این رو، ابتدا جهت بهره بردن از ظرفیت این مدرسه، از بين طلاب مسلط به زبان‌های انگليسي، فرانسوي، اسپانيايي، چيني در امر تبليغ به‌صورت چهره به چهره کمک گرفته شد.

سپس فعاليت‌ها و اقداماتي که از جمله آنان مي‌توان به فضاسازي محيطي و بهره‌برداري از نمايشگاه دائمی و فاخر با طراحي ايراني اسلامي در حجره‌هاي مدرسه اشاره كرد که بسيار مثمر ثمر بوده و هست.

این مدرسه در نظر دارد، نمایشگاهی دوم و مجزا برای استفاده مخصوص گردشگران ایرانی برگزار کند. همچنین کتابخانه آن با اولویت کتاب‌های زبان خارجی احیا شود. به گفته مدیر این مجموعه، تحقيق و چاپ بروشورهاي راهنمايي توضيحي درباره مسجد، مدرسه و معماري اسلامي با سبکي نو، تهيه نرم‌افزارهای تبليغي و آموزشي چندرسانه‌ای جهت تدوين و انتقال تجارب تبليغ در عرصه بین‌الملل، تهيه و ارائه فايل‌هاي چندرسانه‌ای مورد نياز مخاطبين خارجي، برقراري ارتباط مستمر و دائمي با مخاطبان پس از بازگشت به کشورهاي خود به‌وسیله سامانه سياح نیز در دست اقدام است.

علاوه بر این، راه‌اندازی سايت جديد مدرسه به صورت کارآمد، به روز و جامع، شناسايي و ارتباط مستمر با راهنمايان تور و اقدام براي هماهنگي و اطلاع‌رسانی فعالیت‌های مدرسه و همچنين آموزش‌ به راهنمايان گروه‌ها به عنوان چشم‌انداز آن تعریف شده‌اند.

نمایشگاه گردشگری جهان اسلام چه ظرفیتی دارد؟

در همین خصوص، سید محسن اخوان، مسئول مرکز گردشگری مذهبی ناصریه، معتقد است که نمایشگاه گردشگری جهان اسلام در وهله اول، مانند تمامی نمایشگاه‌های دیگر، ظرفیت و پتانسیلی است برای اینکه افرادی که در این عرصه فعالیت دارند، گرد هم جمع شوند.

اخوان بیان می‌کند که تاکنون در این زمینه هیچ نمایشگاهی برگزار نشده است و تنها کارهای پراکنده و کوچک در این زمینه به چشم می‌خورند. بر همین اساس، این نمایشگاه انجام یک کار حرفه‌ای برای متمرکز کردن و جمع کردن افرادی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند که آن‌ها با یکدیگر آشنا شوند.

از سوی دیگر، از آنجا که این یک نمایشگاه تخصصی است، مخاطبان آن هم مخاطبان حرفه‌ای و تخصصی خواهند بود.

مسئول مرکز گردشگری مذهبی ناصریه همچنین یادآوری می‌کند که اساسا نمایشگاه‌ها، چه در بخش داخلی و چه در بخش بین المللی به معرفی افراد به یکدیگر و شناساندن آن‌ها، می‌پردازند؛ نمایشگاه گردشگری اسلامی هم همین است و در پی آن، ظرفیت‌ها و ارزش افزوده‌هایی پنهان وجود دارند که افرادی که دور از مرکز و جمع هستند، می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و از آن برای معرفی خود بهره ببرند.

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز