10 علت جوش آوردن خودرو

تورهای مسافرتی لحظه آخر

جوش آوردن خودرو یا بالا رفتن آمپر ممکن است تا به حال بسیاری از رانندگان را به‌خصوص در تابستان درگیر کرده باشد و این اتفاق سبب مختل شدن کارکرد خودرو شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ روز، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، شاید تا به حال گوشه خیابان رانندگانی را دیده باشید که کاپوت ماشین را بالا داده‌اند که یکی از دلایل این اتفاق بالا رفتن آمپر خواهد بود. در ادامه به علت‌های جوش آوردن خودرو، راهکارهایی برای حل این مشکل و جلوگیری از این اتفاق اشاره خواهد شد.

چرا آمپر خودرو بالا می‌رود؟

در اولین گام پس از بالا رفتن آمپر خودرو باید به علت‌هایی که سبب این مشکل می‌شود آگاه بود:

1. یکی از این موارد عملکرد نادرست رادیاتور است. مایعی خنک کننده در موتور وجود دارد که حرارت موتور را به رادیاتور می‌رساند و این مایع از رادیاتور به محیط اتوموبیل می‌رود و هنگامی که رادیاتور وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد سبب فشار آمدن به خودرو و بالا رفتن آمپر خواهد شد.

راز آسمان پایتخت

2. اگر ترموستات خودرو خراب باشد از جریان مایع‌ خنک‌کننده در موتور جلوگیری می‌کند و همین امر سبب افزایش دما در موتور و جوش آوردن خودرو می‌شود.

3. ابزاری که فضای رادیاتور را خنک می‌کند فن رادیاتور نام دارد که اگر اختلالی در جریان این قطعه رخ دهد فشار بر موتور زیاد شده و در نهایت آمپر بالا می‌رود.

4. جالب است بدانید واتر پمپ نیز وظیفه جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور را دارد و بدیهی است وقتی خللی در عملکرد این قطعه ایجاد شود، ماشین جوش بیاورد.

5. البته اگر مانعی در خروجی اگزوز قرار بگیرد و راه خروج دود به هردلیلی با وسایلی همچون سنگ، ضربه و … بسته شود موتور فشار زیادی را تحمل می‌کند و نمایشگر آمپر هشدار بالا رفتن را به شما خواهد داد.

6. رانندگان باید بدانند که بدنه موتور را چند وقت یکبار تمیز کنند؛ زیرا کثیف بودن بیش از اندازه بدنه موتور سبب گرفتگی شیارهایی که وظیفه خروج حرارت از موتور دارند می‌شود و این داغی آمپر را بالا خواهد برد.

7. بستن سوپاپ‌های خودرو روشی دارد که اگر بیش از حد سفت بسته شوند سبب فشار زیاد به موتور در دور بالا می‌شود و راننده را مجبور به توقف خواهد کرد.

8. روغن موتور نیز در جوش آوردن خودرو بی‌تاثیر نیست. روغن سبب بیرون راندن حرارت تولید شده موتور به بیرون می‌شود که اگر حجم آن کم  یا بی‌کیفیت باشد سبب ماندن حرارت در خودرو خواهد شد.

9. همچنین در تابستان استفاده از کولر ماشین به نهایت خود می‌رسد و همین امر نیز سبب بالا رفتن آمپر خودرو خواهد شد که این اتفاق نیز دلایلی متعدد دارد. یکی از دلایل این اتفاق سوختن واشر سرسیلندر هنگام روشن کردن کولر خودرو است. همچنین اگر رادیاتور کثیف باشد هنگام روشن کردن کولر تبادل حرارتی اتفاق نمی‌افتد و خودرو جوش خواهد آورد.

10. البته بعضی اوقات نه مشکل از واشر سرسیلندر است و نه از کثیف بودن رادیاتور؛ در این هنگام می‌توان علت را فن‌های خنک‌کننده دانست. اختلال در فن‌های خودرو سبب داغ شدن موتور و سپس جوش آوردن می‌شود.

لازم به ذکر است که رانندگان هنگام حرکت خودرو با دور موتور بالا نباید کولر را روشن کنند و رعایت این مسئله تاحدودی از جوش آوردن خودرو جلوگیری می‌کند.

اقدامات لازم پس از جوش آوردن خودرو

در اولین قدم باید خودرو را به گوشه‌ای کشید و آن را روشن گذاشت تا درجه آمپر پایین بیاید سپس در موتور را باز کنید و به بیرون راندن حرارت جمع‌شده کمک کنید. لازم است بدانید که هیچگاه نباید درب رادیاتور را باز کرد، این کار بسیار خطرناک است.

حتما در خودرو خود بطری آب داشته باشید زیرا در مرحله بعد باید روی رادیاتور آب ریخت. اگر عجله داشتید می‌توانید شروع به جرکت کنید ولی هنگام حرکت بخاری را مدتی روشن بگذارید تا حرارت و گرمای موتور هنگام حرکت خارج شود.

چگونه می‌توان مانع از بالا رفتن آمپر خودرو شد؟

رانندگان می‌توانند با اقداماتی همچون رسیدگی دائم به رادیاتور ماشین، بررسی اجزای رادیاتور، تعویض به موقع مایع سیستم خنک‌کننده، بررسی میزان آب خودرو به صورت هفتگی، تنظیم دقیق فن، چک کردن فن، اطمینان از پر بودن گاز کولر، هواگیری درست وتمیز کردن پره‌های رادیاتور، کنترل ترمزها و کنترل شلنگ و تسمه از جوش آوردن خودرو جلوگیری کنند.

همچنین رانندگان برای جلوگیری از این اتفاق باید بدانند که نباید باری بیش از حد تحمل خودرو با آن جابه‌جا کنند همچنین خودروهایی به‌خصوص وانت نیز نباید بیش‌از حد مجاز کار یدک‌کشی را انجام دهند.

انتهای پیام

ایده سبز
اوج آرام
دادپویان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز