هیجان بورس فروکش کرد

لست سکند

به گفته یک کارشناس بورسی ، بررسی روند معاملات در بازار سرمایه نشان می دهد که هیجان بازار فروکش کرده و بورس به تعادلی نسبی رسیده است.

به گزارش کاما پرس، درحالی که طی روزهای اخیر و با آزادسازی سهام عدالت بازار سرمایه نوساناتی را تجربه کرد و برهمین اساس سهامداران به طور مداوم در حال معامله در صف خرید و فروش بودند، نگاهی به معاملات نشان می دهد که بازار تقریبا به تعادل رسیده و این شرایط ادامه ندارد.
درواقع بسیاری از فعالان بورس پیش بینی می کنند که بازار تا یک ماه آینده در بین اعداد ٩٥٠ هزار تا یک میلیون و ٥٠ هزار واحد در نوسان باشد چون هیجان خرید و فروش در اغلب سهم‌ ها فروکش کرده و در حال از بین رفتن است، اگرچه تعدادی دیگر از کارشناسان معتقدند که بازار دوباره شاهد نوساناتی خواهد بود.
در این میان احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بازگشت تعادل به بورس می گوید: در صورتی که انتشار گزارش سه ماهه و به خصوص گزارش تولید و فروش خرداد ماه شرکت‌ها بتواند برآورد خوبی از EPS (میزان سودی که به ازای هر یک عدد سهم شرکت بدست می‌آید) سال ٩٩ داشته باشد بازار رشد دوباره‌ای را به صورت تدریجی در پیش خواهد گرفت.
اشتیاقی ضمن اشاره به آزادسازی سهام عدالت و تاثیر آن بر روند معاملات بورس اضافه می کند: با توجه به اینکه بار روانی آزادسازی سهام عدالت بیشتر از بار واقعی آن خواهد بود بنابراین به نظر می‌رسد این موضوع تا یک ماه آینده در بازار به سرانجام برسد و شاهد برطرف شدن تاثیر منفی آن در بازار و ادامه رشد شاخص بورس خواهیم بود.

محدودیت در اصلاح شاخص بورس

راز آسمان پایتخت

این کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایرنا ضمن اشاره به محدود بودن اصلاح شاخص بورس در بازار می گوید: شاخص بورس ممکن است تا یک ماه آینده از عدد کنونی ٩۹۶ هزار واحد تا منفی یا مثبت هفت درصد در نوسان باشد و به حرکت خود ادامه دهد.
اشتیاقی معتقد است: با حرکت شاخص بورس در بین این دو عدد نمی‌توان گفت بازار به کمتر از ارزش ذاتی خود رسیده یا باعث ایجاد حباب شده است بلکه شاهد ایجاد نوعی تعادل در بازار خواهیم بود.
او عامل اصلی تحرک بازار را نرخ دلار نیمایی اعلام می کند و می گوید: اگر نرخ دلار نیمایی که اکنون ١٥ هزار و ٧٠٠ تومان است به قیمت ١٨ هزار تومان برسد بازار تا پایان سال بیش از ٣٢ درصد رشد می‌کند و شاخص بورس تا کانال یک میلیون و ٤٠٠ هزار واحد رشد خواهد کرد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز