ترفندهای جدید تولیدکنندگان سیگار در دوران کرونا

به گفته یک مقام مسول در حالیکه مصرف کنندگان سیگار و دخانیات به شدت در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند، صنایع دخانی از ترفندهای جدید برای مصرف دخانیات استفاده می‌کنند.

به گزارش کاماپرس؛ مصرف دخانیات به عنوان یکی از عوامل خطرناک برای هرگونه عفونت دستگاه تنفسی تحتانی تلقی می‌شود. این در حالی است که شواهدعلمی و تجربی در دوران شیوع بیماری کرونا نشان داد که ویروسی که بیماری کووید ۱۹ را ایجاد می‌کند سیستم تنفسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، از این رو مصرف کنندگان دخانیات در معرض خطر شدید عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا هستند. در این میان صنایع دخانی از ترفندهای تازه‌ای برای فروش محصولات خود استفاده میکنند که جایگزینی سیگار الکترونیک یا همان “ویپ” به جای سیگارمعمولی و قلیان است. این در حالی است که به گفته کارشناسان  استفاده از هر یک از این محصولات ممکن است خطر ابتلا به عوارض شدید کرونا را افزایش دهد.

دریافت کمک‌های صنایع دخانی، ممنوع

بهزاد ولی‌زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات کشوربا بیان اینکه مصرف کنندگان دخانیات در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند، در گفتگو با ایسنا از ترفند صنایع دخانی برای ترویج سیگارهای الکترونیک با ادعای بی‌خطر بودن آن و جایگزینی مناسب برای سیگارهای معمولی و قلیان در بحران کرونا انتقاد کرد.

به گفته او پس از شیوع ویروس کرونا، صنایع دخانی با ارائه کمک‌های مالی، تجهیزات حفاظت فردی، ونتیلاتور و غیره تلاش کردند که از چهره‌ای که به عنوان عامل مرگ شناخته شده ، به چهره‌ای که باعث رفاه و آرامش جهانی است، تغییر چهره دهند. سازمان جهانی بهداشت به دنبال این موضوع، به کشورهای عضو این سازمان و کنوانسیون کنترل دخانیات هشدارهای لازم را داده است که از دریافت کمک‌های صنایع دخانی خودداری کنند، این صنایع باید از طریق پرداخت مالیات خساراتی که به دوش دولت‌ها وارد می‌کنند را جبران کنند و دولت‌ها نیز از محل مالیات اخذ شده برای سلامت عمومی هزینه کنند.

آریاک سفر

سیگار الکترونیک قاچاقی وارد می‌شود

ولی زاده  به واردات محصولات جدید دخانی مانند سیگار الکترونیکی اشاره می‌کند که توسط این صنایع با بهانه‌ ضرر کمتر وارد بازار شده است. به گفته او؛ سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده که به هیچ وجه ترویج این نوع محصولات در کشورها انجام نشود. بر همین اساس در ایران نیز چنین محصولاتی را ممنوع کردیم اما به صورت قاچاقی این محصولات وجود دارند.

خطر ویپ کمتر از سیگار نیست

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات کشور با بیان اینکه وجود مواد حامل مانند گلیسرین، در محلول سیگار الکترونیک با آسیب به کیسه‌های هوایی ریه سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری کرونا ویروس می‌شود، ‌ گفت: تماس دست با دهان توسط مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی، همچون سیگار و قلیان نیز ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. اگر دستگاه‌های سیگار الکترونیکی مشترک باشند، احتمال انتقال خطر نیز افزایش می‌یابد.

به گفت رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات کشور، از دست‌اندرکاران بستری مبتلایان به کرونا در بیمارستان‌ها درخواست شده در پرونده بیماران قید کنند که افراد مصرف کننده محصولات دخانی بوده‌اند یا خیر تا در این صورت میزان ابتلای مصرف کنندگان مواد دخانی به ویروس کرونا را بررسی شود.

انتهای پیام

 

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز