۹۰درصد مواد شیمیایی پایه کشور وارداتی هستند

مواد شیمیایی
لست سکند

در حال حاضر با توجه به نوع خاص شرایط اقتصادی کشور و چالش های ایجاد شده ی جدید ناشی از تحریم های اقتصادی، مشکلات صنعتگران ما دو چندان و بیش از پیش شده است.

به گزارش کاماپرس، در هر صنعت و واحد تولیدی داشتن امنیت خاطر از دسترسی به مواد اولیه خام مورد نیاز یک امر لازم و ضروری است. اما متاسفانه در حال حاضر با بروز مشکلات متعدد در این حوزه  بسیاری از واحد های تولیدی در تامین مواد شیمیایی و پتروشیمیایی مورد نیاز خود دچار چالش شده اند.

در نتیجه ی این امر واحد های تولیدی دچار مشکل می گردند و امکان برنامه ریزی و طرح یک بیزینس پلن بلند مدت را از مجموعه مدیریت تولید واحد خواهد گرفت.

در این راستا فناوری ۱۵۰ نوع ماده شیمیایی موردنیاز صنایع کشور با همکاری محققان دانشکده شیمی امیرکبیر و شرکت دانش‌بنیان «کیمیاگهر امیرکبیر» بومی‌سازی شد.

این موفقیت در حالی به دست آمده که اکنون بیش از ۹۰درصد مواد شیمیایی پایه کشور، وارداتی هستند. همکاری دانشکده شیمی دانشگاه امیر کبیر با این شرکت دانش‌بنیان منجر به تولید مواد شیمیایی مورد نیاز در مراکز آزمایشگاهی و صنعتی شده است. به گفته عضو هیات‌مدیره این شرکت دانش‌بنیان، مواد شیمیایی خلوص بالا کاربرد‌های مختلفی در صنایع غذایی، دارویی، الکترونیک، پتروشیمی و آزمایشگاه‌های مراکز دانشگاهی و صنعتی دارند. در حالی که ارزش خاک برخی معادن در حدود چند ۱۰ دلار به ازای هر تن است، این مبلغ معادل قیمت یک کیلوگرم ماده شیمیایی با خلوص بالا محسوب می‌شود.

راز آسمان پایتخت

مهران جوانبخت با بیان اینکه با تولید یک کیلوگرم ماده شیمیایی خلوص بالا می‌توان از خام‌فروشی یک تن خاک معدن یا یک بشکه نفت خام جلوگیری کرد، گفت: ایران با وجود ۷ درصد منابع معدنی دنیا به علت کم‌توجهی به فناوری‌های پیشرفته مواد شیمیایی سهم ناچیزی در بازار جهانی ۷۰۰ میلیارد دلاری آن داشته است.  وی ادامه داد: از طرفی با توجه به اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته واردات مواد شیمیایی به ویژه مواد استراتژیک و مواد با خلوص بالا با مشکلات زیادی روبه‌رو شده که این مشکلات برای مراکز تحقیقاتی که نیاز به مواد خلوص بالا دارند بیشتر نمایان شده است. جوانبخت با تاکید بر اینکه دانش تولید و تخلیص مواد شیمیایی علاوه بر دانش فنی بالا و تجهیزات پیشرفته در زمینه تحقیق به نیروی انسانی متخصص و با تجربه نیز نیاز دارد، بیان کرد: به همین دلیل تاکنون شرکت‌های محدودی در کشور در این حوزه فعال شده‌اند. استفاده از ظرفیت‌های زیرساختی و انسانی موجود در دانشگاه‌ها راهکار مناسبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان جهت فعالیت در این زمینه محسوب می‌شود.

در ادامه، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کیمیا گهر امیرکبیر با اشاره به همکاری با دانشکده شیمی گفت: این شرکت با هدف تامین بخشی از نیاز مواد تخصصی مراکز تحقیقاتی، با همکاری استادان چند دانشگاه و بهره‌مندی از چند آزمایشگاه تخصصی دانشگاهی و واحد تولیدی در پارک‌های علمی و فناوری شروع به تولید طیف گسترده‌ای از مواد شیمیایی خلوص بالا با علامت تجاری «کیمیاگهر» کرده است. خدیجه هوشیار افزود: این مواد شامل بیش از ۱۵۰ نوع از نمک‌های لیتیوم، کبالت، نیکل، منگنز، پتاسیم، سزیم، کلسیم، منیزیم، باریم، مس، نقره، پلاتین، پالادیوم، زیرکونیم، سریم، سرب، لانتانیوم، کروم، تیتانیوم، آهن، آلومینیوم، قلع، آنتیموان، وانادیوم، مولیبدن، تنگستن، بور، آمونیوم و سدیم است.

وی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت‌های موجود، این شرکت آمادگی دارد برخی مواد پیشرفته وارداتی صنایع از جمله مواد شیمیایی با خلوص بالا و فرمولاسیون‌ها را برای صنایع تامین کند، افزود: از دستاورد‌های فناورانه این همکاری در حوزه مواد پیشرفته تاکنون ۶ اختراع بین‌المللی و ۱۵ اختراع ملی ثبت شده است. این  فناور تصریح کرد: در گام بعدی این شرکت در نظر دارد تعداد این محصولات را به بیش از ۲۰۰ نوع و با درصد خلوص بالای ۹۹/۹ درصد افزایش دهد؛ موادشیمیایی کاربرد‌های فراوانی در صنایع مختلف دارند و با بومی‌سازی این محصولات ارزش افزوده حاصل شده، می‌تواند موتور محرک تولید در صنایع بالادستی شود. وی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۱۱ نوع نمک لیتیوم تولید شده که کاربرد آنها در باتری‌های لیتیومی بوده و به عنوان یکی از تکنولوژی‌های مهم جایگزین باتری سرب اسید مطرح هستند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز