۲۸ کتاب درباره کودتای ۲۸ مرداد

کودتای ۲۸ مرداد بی‌شک یکی از کلیدی‌ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران است که تاثیر زیادی بر حوادث پس از خود داشت.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار کتاب، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

این کودتا با عملیاتی به نام آژاکس کلید خورد و به سقوط دولت مصدق در سال 1332 منجر شد. کاماپرس در ادامه ۲۸ کتاب که جنبه‌های مختلف این کودتا را بررسی کرده‌اند، معرفی می‌کند؛

کودتا

کتاب کودتا توسط یرواند آبراهامیان تالیف و توسط محمدابراهیم فتاحی ترجمه شده‌ است. این کتاب به بهانه کودتای 28 مرداد به بررسی ریشه‌های روابط ایران و امریکا در عصر مدرن می‌پردازد. کتاب همچنین نقش و انگلیس و سازمان سیا در ملی شدن نفت و کودتا را نیز مورد توجه قرار می‌دهد. این کتاب 328 صفحه‌ای تاکنون 13 بار توسط نشر نی زیر چاپ رفته است.

خواب آشفته نفت

مجموعه چهارجلدی خواب آشفته نفت، توسط محمدعلی موحد به رشته تحریر درآمده است. این کتاب‌ها به تحلیل شرایط حقوقی و سیاسی پرونده نفت از قرارداد دارسی تا سقوط زاهدی می‌پردازد. جلدهای دوم و سوم این کتاب به صورت ویژه به «دکتر مصدق و نهضت ملی ایران» اختصاص دارد. سرآغاز جلد چهارم نیز موضوع کودتان 28 مرداد است. نیز این مجموعه چهارجلدی توسط انتشارات کارنامه به چاپ رسیده است.

آریاک سفر

تراژدی تنهایی

این کتاب که به مرور زندگی سیاسی محمد مصدق می‌پردازد، توسط کریستوفر دو بلگ تالیف و توسط بهرنگ رجبی ترجمه شده است. در این کتاب به جنبه‌های شخصی و رفتاری مصدق پرداخته شده است. این کتاب با عنوان اصلی میهن‌پرست ایرانی برنده جایزه کتاب موسسه واشنگتن در خاورمیانه شده است. این اثر در ۴۴۸ صفحه تا حد زیادی از محمد مصدق، اسطوره‌زدایی می‌کند. نشر چشمه این کتاب را تاکنون 10 بار زیر چاپ برده است.

بحران دموکراسی در ایران از ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲

فخرالدین عظیمی، در این کتاب سعی می‌کند به تحلیلعواملی بپردازد که به قدرت بیش از اندازه مجلس، اختیارات و امتیازات مستحکم و ریشه‌دار سلطنت و آسیب‌پذیری و بی‌ثباتی کابینه‌های ایران در فاصله سال‌های 1320 تا 1332 منجر شدند. این کتاب 626 صفحه‌ای توسط عبدالرضا هوشنگ‌مهدوی و بیژن نوذری ترجمه و توسط نشر قطره برای اولین بار در سال 1397 منتشر شد.

پشت پرده کودتا

علی رهنما در این کتاب نقش اوباشان، فرصت‌طلبان، ارتشیان و جاسوس‌ها را در کودتای ۲۸ مرداد و سرنگونی دولت دکتر مصدق بررسی می‌کند. این کتاب 558 صفحه‌ای توسط فریدون رشیدیان ترجمه و توسط نشر نی در دو نوبت زیر چاپ رفته است.

کودتاهای ایران

سهراب یزدانی در این کتاب سعی می‌کند براندازی مجلس اول، برچیدن مجلس دوم، سوم اسفند ۱۲۹۹ و در نهایت کودتای ۲۸ مرداد را بررسی کرده و بین این 4 کودتا یک الگوی مشترک پیدا کند. این کتاب ۴۴۰ صفحه‌ای از سال 1396 تاکنون 4 بار توسط انتشارات ماهی زیر چاپ رفته است.

کارنامه مصدق

این کتاب حاصل پژوهش‌ها و تجربه‌های شخصی ارسلان پوریا از دوران نخست وزیری مصدق است. ارسلان پوریا نویسنده این کتاب جز اعضای پیشین حزب توده ایران بوده است. او در ۷۳۸ صفحه حوادث آن دوره را روایت کرده است. ققنوس تاکنون 3 بار این کتاب را زیر چاپ برده است.

ایران بین دو کودتا

داریوش رحمانیان، استاد تاریخ دانشگاه تهران در این کتاب به بررسی تحولات سیاسی، اقتصادی واجتماعی ایران از زمان انقراض قاجاریه تا 28 مرداد 1332 می‌پردازد. این کتاب 500 صفحه‌ای توسط انتشارات سمت برای اولین بار در سال 1391 منتشر شده است.

مصدق و کودتا

در سال 2000 کنفرانسی درباره دولت مصدق در تهران برگزار شد. مقاله‌هایی که در این کنفرانس ارائه شد، در قالب کتاب «مصدق و کودتا» توسط نشر قصیده‌سرا منتشر شدند. این کتاب توسط مارک گازیوروسکی و مالکوم برن گردآوری و توسط علی مرشدی‌زاده ترجمه شده است. همایون کاتوزیان، فخرالدین عظیمی و مازیار بهروز از جمله پژوهشگرانی هستند که مقاله‌های‌شان در این کتاب چاپ شده است.

کودتا

کرومیت روزولت، نوه تئودور روزولت ششمین رئیس‌جمهور ایالات متحده، یکی از عوامل اصلی کودتای 28 مرداد بود. او که از دانشگاه هاروارد مدرک دکترای تاریخ خود را دریافت کرده، در این کتاب خاطرات خود را روایت می‌کند. این کتاب توسط محسن عسگری ترجمه و توسط نشر ثالث منتشر شده است.

ملی کردن و غرامت

محمدعلی موحد، در این کتاب از منظر مباحث حقوقی به روند ملی شدن صنعت نفت ایران پرداخته است. انتشارات کارنامه از سال 1384 تاکنون 3 بار این کتاب 269   صفحه‌ای را زیر چاپ برده است.

مصدق، دولت ملی و کودتا

مرحوم عزت‌الله سبحانی مجوعه گفتگوها و مقاله‌های تاریخی و سیاسی خود درباره دولت محمد مصدق را در قالب این کتاب ۵۶۸ صفحه‌ای گردآوری کرده است. نشر طرح نو برای اولین بار در سال 1381 این کتاب را منتشر کرد.

چند و چون فروریزی دولت دکتر مصدق و بررسی حزب توده ایران

ماشاالله ورقا که رئیس پیشین اداره اطلاعات و مراقب شهربانی کل کشور بوده، در این کتاب سعی دارد گوشه‌هایی پنهان از حوادث کودتای ۲۸ مرداد را روایت کند. او در این کتاب ۴۵۲ صفحه‌ای، فروپاشی دولت را معادل فروپاشی یک شیوه کشورداری و دگرگونی نظام اجتماعی معرفی می‌کند. ناشر این کتاب موسسه اشاره است.

کالبدشکافی توطئه

این کتاب شامل چهار بخش است؛ در سه بخش ابتدایی نوشتارها و سخنرانی‌های ابراهیم یزدی، درباره کودتای ۲۸ مرداد قرار دارد. در بخش پایانی نیز به روایت انگلیسی‌ها از کودتای ۲۸ مرداد اشاره شده است. این کتاب ۲۳۲ صفحه‌ای، توسط انتشارات قلم در سال 1381 در تیراژ 5 هزار و 500 نسخه به چاپ رسید.

همه مردان شاه

استفان کینزر، بیشتر به عنوان یکی از خبرنگاران باسابقه روزنامه نیویورک‌تایمز شناخته می‌شود. این نویسنده آمریکایی در کتاب همه مردان شاه، حوادث مرداد ۱۳۳۲ و ریشه نفرت کنونی اهالی خاورمیانه از آمریکا و غرب را روایت می‌کند. این کتاب توسط شهریار خواجویان ترجمه و توسط انتشارات اختران به چاپ رسیده است. ناگفته نماند که علاوه بر 6 نوبت چاپ این کتاب توسط اختران، ناشران و مترجم‌های دیگری نیز این کتاب را به زبان فارسی منتشر کرده‌اند.

اسناد سازمان سیا

غلامرضا وطن‌دوست در این کتاب اسناد سازمان سیا درباره کودتای ۲۸ مرداد را ترجمه و تجزیه و تحلیل کرده است. مقدمه کتاب توسط محمدعلی همایون‌کاتوزیان نوشته شده است. این کتاب ۲۷۴ صفحه‌ای توسط انتشارات رسا چاپ شده است.

سرنگونی دولت مصدق به روایت اسناد سیا

این کتاب گزارشی درباره کودتای ۲۸ مرداد است که توسط دونالد ویلبر نوشته شده و برای نخستین بار در نیویورک تایمز به چاپ رسیده است. و شامل ۱۶۸ صفحه است. در این کتاب مراحل شکل‌گیری کودتا از جمله عملیات آژاکس شرح داده شده است. بهمن سراحیان و سلمان قاسمیان این کتاب را ترجمه و انتشارات دانش‌نگار آن را در سال 1389 برای اولین بار منتشر کرده‌اند.

رنج‌های سیاسی دکتر محمد مصدق

عبدالله برهان در این کتاب، یادداشت‌های جلیل بزرگمهر را گردآوری کرده است. جلیل بزرگمهر، وکیل دکتر محمد مصدق بوده و این کتاب حاصل گفتگوهای وی با رهبر جنبش ملی کردن صنعت نفت ایران است. این کتاب 260 صفحه‌ای توسط انتشارات ثالث 4 بار زیر چاپ رفته است.

ناگفته‌های دولت مصدق

مولفان این کتاب محمدابراهیم امیرتیمور و مرتضی رسولی‌پور هستند. کتاب یادداشت‌های روزانه محمدابراهیم امیرتیمور درباره حوادث مهم سال ۱۳۳۰ و ماه‌های نخست دوران ملی شدن صنعت نفت ایران است. وی که وزیر کار دولت مصدق بوده، در ۴۰۶ صفحه حوادث مهم آن ایام را روایت کرده است. ناشر این کتاب موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران است.

کودتای ایرانی

این کتاب به قلم مارک جی گازیوروسکی، استاد علوم سیاسی دانشگاه لوئیزیانای آمریکا نوشته و توسط بهرنگ رجبی ترجمه شده است. تمرکز کتاب بر سه کودتای مهم سده چهاردهم خورشیدی در ایران است. دو مقاله اول این کتاب به کودتای 28 مرداد مربوط است. نشر چشمه این کتاب را در۲۵۶ صفحه منتشر کرده است.

قصه کودتا

این کتاب یک رمان پلیسی است که بر اساس حوادث 28 مرداد توسط ادوارد جی اپستین نوشته شده است. قهرمان داستان یک پروفسور علوم سیاسی دانشگاه هاروارد است یک کودتای فرضی را برای آموزش کارکنان سیا طراحی می‌کند. کتاب روایت تعقیب و گریز این استاد دانشگاه و رسیدن او به تهران است. حسن رهنما این کتاب را ترجمه کرده است. انتشارات رسا نیز تاکنون 4 بار این کتاب ۳۰۴ صفحه‌ای را زیر چاپ برده است.

درس ۲۸ مرداد

خلیل ملکی که یکی از اعضای حزب توده و گروه 53 نفر بوده، در این کتاب به نقش این حزب در سقوط دولت مصدق اشاره می‌کند. این کتاب 383صفحه‌ای تاکنون 3 بار توسط انتشارات شیرازه زیر چاپ رفته است.

تاریخ سیاسی بیست و پنج ساله ایران

غلامرضا نجاتی در این کتاب دو جلدی حوادث سیاسی بین سال‌های 1332 تا 1357 را مرور کرده و به ارتباط پرتلاطم محمدرضا پهلوی با دولت‌های بعد از مصدق پرداخته است. بخش مهمی از جلد اول کتاب به تحلیل علل شکست نهضت ملی ایران پرداخته است. انتشارات رسا تاکنون 10 بار این کتاب را زیر چاپ برده است.

اسرار کودتای ۲۸ مرداد

سی.ام وودهاوس در این کتاب به شرح عملیات چکمه یا آژاکس و جاسوسی‌های سازمان‌های جاسوسی بریتانیا می‌ردازد. این کتاب ۱۳۵ صفحه‌ای به لایه‌های زیرین تاریخ معاصر ایران و نقش سازمان‌های جاسوسی در براندازی دولت مصدق می‌پردازد. انتشارات رهنما برای اولین بار در سال 1368 این کتاب را چاپ کرد. نظام دربندی این کتاب را ترجمه کرده است.

جامعه‌شناسی نخبه‌کشی

علی رضاقلی در این کتاب زندگی سیاسی سه شخصیت تاثیرگذار تاریخ ایران را بررسی کرده است. یکی از این سه شخصیت، محمد مصدق است. نویسنده در بخش سوم این کتاب، به تحلیل رویکرد مصدق نسبت به مردم، دموکراسی، قانون، مشروطه و دستگاه اجرایی پرداخته است. این کتاب تاکنون 44 بار توسط نشر نی چاپ شده است.

نقش انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد

اسماعیل اقبال در این کتاب به ارزیابی روابط میان انگلستان و دولت‌های ایران می‌پردازد. در 5 فصل این کتاب، نگاه ویژه انگلستان به منابع زیرزمینی ایران مورد بررسی قرار گرفته است. موسسه اطلاعات این کتاب را در 1375 برای اولین بار منتشر کرده است.

از کودتا تا کودتا

اسفندیار آهنجیده که عضو هیات علمی دانشگاه آزاد است، در این کتاب حوادث سیاسی ایران در فاصله میان کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ تا کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را مرور کرده است. این کتاب در هفت فصل تدوین شده است. این کتاب برای اولین بار در سال 1380 توسط انتشارات مشعل به چاپ رسیده است.

مصدق و دیگر هیچ

آرزو خسروپور در این کتاب سرگذشت مصدق و رویارویی‌های او با زورگویی‌های بریتانیا را روایت می‌کند. او در این کتاب ۹۶ صفحه‌ای به مرور زندگی شخصی مصدق از روزهای جوانی تا رسیدن به قدرت و مبارزه با انگلستان می‌پردازد. انتشارات طاهریان این کتاب را چاپ کرده است.

 

برخی از این کتاب‌ها در سایت‌های فیدیبو، طاقچه و کتابراه که کتاب‌های الکترونیکی را عرضه می‌کنند در دسترس کاربران قرار دارد. علاقمندانی که مایل به تهیه نسخه فیزیکی این کتاب‌ها هستند می‌توانند از خدمات سایت آژانس کتاب استفاده کنند.

نویسنده: نرجس ناظمی پور

انتهای پیام

مرتبط با : آژانس کتاباختراناطلاعاتانتشارات اشارهانتشارات رساانتشارات ققنوسدانش نگارسمتشیرازهطاقچهطاهریانطرح نوفیدیبوقصیده سراقطرهقلمکتابراهمشعلمطالعات تاریخ معاصر ایراننشر ثالثنشر چشمهنشر کارنامهنشر ماهینشر نی
نرم افزار حسابداری
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز