۱۳  نکته خواندنی درباره نشر چشمه

نشر چشمه

«نشر چشمه» یکی از نام‌آشنا‌ترین موسسات انتشاراتی در ایران است. برای اهل کتاب محدوده پل کریمخان در تهران با نام انتشارات و کتابفروشی چشمه گره خورده‌ است. انتشارات چشمه با وجود آغاز کار از یک کتابفروشی کوچک در سال‌های اخیر بسیار پرکار و پررونق بوده است.

کاماپرس در ادامه به ۱۳ نکته از مسیر ۳۵ ساله چشمه که دانستن آن برای ناشران و خوانندگان جالب است، اشاره می‌کند:

۱- حسن کیائیان موسس و مدیر نشر چشمه است. او متولد سال ۱۳۵۶ و اهل بابل است. وی در بابل به کار در یک کتابفروشی مشغول بود.

۲- کیائیان پس از مهاجرت به تهران در خیابان کریم‌خان یک کتاب‌فروشی تاسیس کرد و یک سال بعد در سال ۱۳۶۴ نشر چشمه راه‌اندازی شد.

۳- نشر چشمه یک انتشارات مستقل و خصوصی است که در ابتدای کار کتاب‌های بسیار محدودی در آن چاپ می‌شد. با گذشت زمان، چشمه جایگاه خود را در صنعت نشر پیدا کرد و امروزه از پرفروش‌ترین انتشارات ایرانی است.

آریاک سفر

۴- چشمه از آغاز فعالیت تا سال ۸۸ توانست بیش از ۲۷۰ کتاب در زمینه‌های گوناگون منتشر کند. این عدد در آخرین آمار به ۷۰۰ عنوان کتاب رسیده که تقریبا ۳۰۰ مورد آن مربوط به حوزه ادبیات است.

۵- این انتشارات امروزه به صورت خانوادگی اداره می‌شود و اعضای خانواده کیائیان مسئولیت بخش‌های مختلف را بر عهده گرفته‌اند.

۶- نشر چشمه در حوزه‌های متنوع مانند اقتصاد، فلسفه، سیاست، کودک و نوجوان، علوم اجتماعی، هنر و ادبیات و… کتاب‌های بسیار زیادی منتشر کرده است.

۷- عمده فعالیت چشمه در کتاب‌های حوزه هنر و ادبیات نظیر نمایشنامه، فیلمنامه، داستان، شعر و… است؛ به همین دلیل نشر چشمه را «ناشر ادبی» می‌خوانند.

۸- انتشارات چشمه نام نویسندگان و شاعران ارزشمند بسیاری را در کارنامه خود ثبت کرده است. از بزرگان ادب معاصر ایران می‌توان به نام‌های احمدرضا احمدی، هوشنگ ابتهاج، علی اشرف درویشیان، محمدرضا شفیعی کدکنی، فریدون مشیری و… اشاره کرد که با نشر چشمه همکاری داشته‌اند.

۹- نشر چشمه تلاش کرده است تا با عرضه آسان‌تر کتاب‌ها برای خوانندگان ارتباط موثرتری با آنان برقرار کند. در راستای این هدف نیز دست به انتشار مجموعه کتاب‌هایی همچون جهان نو، جهان کلاسیک، شعر جهان، اندیشه‌ی امروز ایران، متن‌های پیشینه‌ی داستانی، تازه‌ی نمایش، مجموعه‌ی مطالعات سینمایی، جهان خیال و… زده است.

۱۰- یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های نشر چشمه توجه بالای این انتشارات به نوقلمان و نویسندگان تازه‌کار در صنعت نشر است. همین تمرکز و توجه ویژه به تازه‌کارهای مستعد سبب شد در سال ۸۸ ده‌ها جایزه از آن نشر چشمه و کتاب‌هاب منتشرشده آن شود.

۱۱- کتابفروشی چشمه برای چندین دهه محل رفت و آمد اهل فرهنگ و کتاب بوده است. در عصر تکنولوژی نیز چشمه به عنوان یک انتشارات پیشرو اقدام به فروش اینترنتی کتاب‌ها کرده و در فضای مجازی عملکرد بسیار خوبی داشته است. کیائیان توسعه نشر چشمه را ایده فرزندانش معرفی می‌کند.

۱۲‌- علاوه بر شاعران و نویسندگان شاخص‌ترین مترجمان ایرانی نیز با نشر همکاری داشته‌اند. کتاب‌های افرادی همچون نجف دریابندری، سروش حبیبی، پیمان خاکسار و بهرنگ رجبی در نشر چشمه منتشر شده است.

۱۳. هدف کلی نشر چشمه، ارائه کارهای خوب است؛ این انتشارات علاوه بر تلاش برای تبدیل شدن به یک ناشر جهانی، سعی دارد در حد امکان نظرات مختلف را منعکس کرده و ضمن حفظ اصول خود، از جهت‌گیری‌های بی‌دلیل و غیرضروری بپرهیزند.

مرتبط با : نشر چشمه
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز