یک میلیون و ۴۰۰ هزار گوشی گم شد؛ در بازار موبایل چه خبر است؟

لست سکند

وزیر ارتباطات و فناوری در حالی از ترخیص شدن یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه به کشور طی روزهای اخیر خبر داده و البته تاکید کرده که از سرنوشت این گوشی‌ها باخبر نیست که خریداران در بازارهای موبایل با موجی از کالاهای ناموجود روبه‌رو هستند.

به گزارش کاماپرس، با آغاز شیوع کرونا و وابستگی بیشتر مردم به امکانات الکترونیکی از جمله موبایل، تبلت و لپ‌تاپ، قیمت این دستگاه‌ها در بازار سر به فلک کشید تا جایی که بسیاری از مردم قدرت خرید خود را از دست دادند.

این در حالیست که به دلیل شرایط پیش آمده پس از کرونا، بسیاری از شرکت‌ها به دورکاری روی آورده و نیروهای خود را به خانه فرستاده و از سوی دیگر، دانش‌آموزان با استفاده از اپلیکیشن «شاد» وزارت آموزش و پرورش به صورت آنلاین مشغول به تحصیل هستند و نیاز به این دستگاه‌ها بیش از هر زمان دیگری ملموس است. با ادامه‌دار شدن این روند، با باز شدن پاساژها و مراکز تجاری، بازارهای موبایل از اولین مراکزی بودند که با هجوم جمعیت خریداران مواجه شدند؛ خریدارانی که البته تقاضاهایشان عمدتا به در بسته می‌خورد.

در همین رابطه، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز یکشنبه در پاسخ به یکی از کاربران توئیتر خود که درباره آشفتگی در بازار موبایل کشور از او پرسیده بود، نوشته که این موضوع را از وزیر صنعت جویا خواهد شد. او در همین رابطه گفته است: «احتمالا به دلیل تعطیلی کارخانه‌های تولیدی در کشورهای تولیدکننده‌ مثل کره جنوبی و چین، واردات کاهش یافته است.»

راز آسمان پایتخت

وی همچنین با اشاره به وضعیت ورود موبایل به کشور، می‌گوید: «البته تا دو روز پیش، آمار واردات نشان می‌دهد که یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه گوشی همراه وارد شده که روشن نشده. شاید کمی هم احتکار شده باشد که البته در این مورد اطمینان ندارم.»

از آن سو اما رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل در گفتگو با رسانه‌ها تاکید کرده بود که خوشبختانه وزارت صمت نهایت همکاری را برای سفارش‌های جا مانده در گمرک انجام می‌دهد و به نظر می‌رسد این همکاری باعث تزریق حجم قابل توجهی از دستگاه موبایل به بازار کشور شده که شاید روی کاهش نسبی قیمت آن تاثیر بگذارد، هرچند کارشناسان تاکید دارند که به دلیل شرایط ارز در کشور، موبایل هیچ‌گاه به نرخ سال گذشته نخواهد رسید و قیمت گزاف کنونی آن، صرفا متعادل خواهد شد.

با این حال، بسیاری از فروشندگان، برای گرمی بازار خود، خریداران را نسبت به افزایش هرچه بیشتر قیمت، نگران می‌سازند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز