یارانه جدید به نفع کارگران است یا به ضرر آنها ؟

لست سکند

دبیرکل خانه کارگر معتقد است یارانه جدیدی که قرار است از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به مردم و کارگران تعلق بگیرد، حداقل ۳ برابر هزینه های آنها را بیشتر می کند.

به گزارش کاماپرس، کمیسیون تلفیق بودجه مجلس برای ۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی که قصد حذف آن را دارد، برنامه‌ریزی کرده است. بر اساس این برنامه ریزی جدید، دولت مکلف می‌شود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان از تسعیر این مبلغ را به صورت یارانه به مردم پرداخت کند. با اینکه شکل پرداخت، مبلغ و تاریخ واریز این یارانه جدید هنوز مشخص نشده است، اما علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر کاملا با این یارانه مخالف است و معتقد است پرداخت این یارانه فقرا را فقیرتر و هزینه ها را بیشتر می کند.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

او درباره تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می گوید:« اگر از ناحیه افزایش نرخ ارز، ۱۰۶ هزار میلیارد تومان به شکل یارانه توزیع شود، معنای آن این است که در بلندمدت ۱۰ برابر و در کوتاه مدت یعنی ۶ ماه تا یک سال، حداقل ۳ برابر به سفره فقرا و هزینه‌های عمومی خسارت وارد می‌شود.

آیا این منصفانه که ۱ ریال در جیب فقرا بگذاریم و ۳ ریال از آنها پس بگیریم؟ توصیه‌‌ ما این است که اگر نمی‌توانید قیمت ارز را پایین بیاورید حداقل افزایش ندهید. به هر شکل معادل ۳ برابر این ۱۰۶ هزار میلیارد تومان در کوتاه مدت و معادل ۱۰ برابر آن در بلندمدت از جیب فقرا و کارگران برداشته می‌شود.»

راز آسمان پایتخت

یارانه ها ارزش پول ملی را کم می کنند

دبیرکل خانه کارگر در ادامه به ایلنا می گوید:« تخصیص یارانه عملی موقتی است و آثار آن را دیده‌ایم. نگاه کنیم که یارانه ها از سال ۸۷ تا امروز چه قدر می‌ارزند! طی ۱۰ سال ارزش پول ملی، ۵۰۰ درصد کاسته شده است.

ارزش یارانه جدید هم همین خواهد بود. قیمت‌ها بیش از این افزایش می‌یابند اما عددی که از بابت این یارانه به هر نفر اختصاص می‌یابد، ثابت می‌ماند. اگر امروز شاخص قیمت مصرف کننده را با زمان برقراری یارانه‌های نقدی مقایسه کنیم، درمی‌یابیم که متوسط شاخص قیمت‌ها قطعا بیشتر از ۵ برابر آن زمان است؛ حتی شاخص برخی کالاها بالای هزار است. بنابراین حالا هم قرار نیست که اتفاق جدیدتری رخ دهد اما ثروتمندان ثروتمندتر و فقرا فقیرتر می‌شوند.»

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “یارانه جدید به نفع کارگران است یا به ضرر آنها ؟

  1. رحیم جوادی گفته:

    بزرگوار جناب اقای محجوب کارگران ریاضت اقتصادی می کشند شما حتی نتوانستید در مورد حقوق مستمری بگیران قدم مفیدی بردارید عاقبت دوستان کاخ نشینتان شمارا اخر حذف نمودند به تاریخ سپرده شدید پشتبانی اموردام کشور حیاط خلوت دوستان شما ارز 4200دریافت وورناصری ها وخیره روانه زندان می شوند شبانه حذف وریس پشتبانی اموردام تعیین می نمایند در مملکت ما عصارا از کور می دوزدند بهترین راه حذف ارز 4200تومانی می باشد التماس تفکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز