گوسفندان ایران هم پیر شدند!

لست سکند

بنا به اعلام منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور، بیش از ۲۰ درصد جمعیت دام گوسفند کشور پیر شده است.

به گزارش کاماپرس، با افزایش سن و وزن جمعیت دام سبک کشور، هم اکنون حدود یک پنجم از دام گوسفند ایران پیر شده و با توجه به ممنوعیت صادرات، این نوع دام روی دست تولیدکنندگان مانده و هزینه های زیادی را به آنها تحمیل می کند.
با توجه به آنکه دام پیر در کشور تقاضا ندارد و نگهداری این نوع دام ها هزینه های بالایی را به تولیدکنندگان در زمینه تامین علوفه، واکسن و دارو وارد می کند بنابراین شورای تامین دام کشور جلساتی را با معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور داشته و خواستار رفع ممنوعیت صادرات برای خروج دام پیر و سنگین وزن از کشور شده است اما نتیجه این جلسات هنوز مشخص نیست.
منصور پوریان، رییس شورای تامین دام کشور می گوید: برای حفظ منافع ملی کشور، در صورت رفع ممنوعیت صادرات دام زنده باید پروتکلی برای خروج دام پیر و سنگین وزن ایجاد شود تا دام زنده بره به هر دلیلی از کشور خارج نشود.

گوسفندان ایرانی 20 کیلو اضافه وزن پیدا کردند!

پویان با بیان اینکه به دلیل بارندگی های مناسب و وجود علوفه با افزایش جمعیت دامی در کشور روبرو هستیم، می گوید: وزن مناسب دام سبک نزدیک ۵۰ کیلوگرم با سن بین هفت تا هشت ماهگی است، اما اکنون بخشی از جمعیت گوسفندی کشور دارای وزن بین ۷۰ تا ۷۵ کیلوگرم و سن بیش از ۱۷ ماه است.

راز آسمان پایتخت

او در گفت و گو با ایرنا اضافه می کند: در کشور ما گوشت گوساله به مصارف صنعتی می رسد و صنایع به دنبال تامین گوشت گوسفندی برای تهیه غذا نیستند که همین امر مشکلاتی را برای تولیدکنندگان دام زنده سبک ایجاد کرده است.
رییس شورای تامین دام کشور می افزاید: طبق آمارها سال گذشته بیش از ۹۶۰ هزارتن گوشت قرمز در کشور تولید شد، همچنین نزدیک ۱۰ درصد نیاز کشور هر ساله از محل واردات تامین می شود.
او بهترین راهکار را برای رفع مشکل پیری جمعیت دام سبک و سنگین کشور صادرات می داند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز