گرانی 2000 درصدی دلار طی 10 سال اخیر در ایران + نمودار

لست سکند

بررسی روند نرخ دلار طی 10 سال اخیر نشان می دهد این ارز مطرح بین المللی گرانی حیرت انگیز 2000 درصدی را در این بازه زمانی تجربه کرده است.

به گزارش کاماپرس، دلار امروز در بازار غیر رسمی ارز به نرخ ساعت های ابتدایی بازار دیروز معامله می شود. روز گذشته دلار با نرخ 23 هزار  و 400 تومان کار خود را در بازار آزاد آغاز کرد اما در ادامه به 23 هزار و 650 تومان رسید. بر اساس اعلام دنیای اقتصاد امروز نرخ دلار 250 تومان عقب نشست و به همان قیمت 23 هزار و 400 تومان برگشت.

یورو پول واحد اتحادیه اروپایی نیز امروز تغییر محسوسی نداشت و با 30 تومان کاهش قیمت به نرخ28770 تومان معامله شد.

خوش بینی به بهبود روابط ایران و آمریکا در دوره بایدن اجازه  صعود دلار از مرز 23 هزار تومان را نمی دهد اما به نظر نمی رسد تا اقدام عملی برای کاهش تحریم ها از سوی آمریکا و بازگشت به محدودیت های برجامی برنامه اتمی توسط ایران انجام شود، دلار به کانال های پائین تر سقوط کند.

رشد قیمت دلار در 10 سال اخیر 5 برابر دوران پهلوی

راز آسمان پایتخت

در تحولی دیگر امروز یک کارشناس اقتصادی با انتشار نموداری به تحلیل نرخ دلار در ایران طی یک دهه گذشته پرداخت و نسبت رشد نرخ ارز آمریکا و ریال ایران را در این بازه زمانی با رشد قیمت دلار و ارز چند کشور دیگر از جمله ترکیه، عربستان ، مالزی، عراق، چین، روسیه ، سوئیس و … مقایسه کرد.

احسان سلطانی در کانال شبکه اجتماعی خود نوشت؛ قیمت دلار در کشورهای «سویس، عربستان، امارات، تایلند، چین، کره و سنگاپور کمتر از ۲ درصد یا منفی»، «فیلیپین، منطقه یورو، ویتنام، انگلستان، چک، ژاپن، سوئد، بنگلادش، مالزی، عراق، لهستان، کانادا و استرالیا کمتر از ۳۰ درصد»، «شیلی، اندونزی، هند، مکزیک و پاکستان بین ۵۵ تا ۹۰ درصد»، «روسیه، نیجریه، مصر و برزیل بین۱۴۰ تا ۲۰۰ درصد»، ترکیه ۳۸۰ درصد و ایران ۲۰۰۰ درصد در ۱۰ سال اخیر بالا رفته است.

وی همچنین تصریح کرد: قیمت ارز در یک قرن قاجاریه (قرن نوزدهم میلادی) ۴۵۰ درصد و در نیم قرن پهلوی ۴۰۰ درصد افزایش یافت. در ادامه نمودار رشد دلار بر اساس تحلیل های این کارشناس اقتصادی را مشاهده می کنید.

برای دسترسی سریعتر به اخبار بازار ارز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “گرانی 2000 درصدی دلار طی 10 سال اخیر در ایران + نمودار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز