گرانی کمر شکن اقلام خوراکی/ قیمت مرغ، تخم مرغ و حبوبات سر به فلک کشید

لست سکند

براساس آمار وزارت صمت قیمت برخی از اقلام خوراکی در آبان ماه امسال بیشتر از ۱۰۰ درصد افزایش داشته و بین ۲ تا ۴.۵ برابر شده است.

به گزارش کاماپرس،آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت از تغییرات قیمت اقلام خوراکی از آبان سال گذشته تا آبان امسال منتشر کرده از گرانی کمر شکن و افزایش چند برابری قیمتها خبر می دهد.

این آمار درباره ۹۶ کالای خوراکی و مصرفی است که در آن حدود ۲۰ کالا با بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت همراه بوده اند و قیمت آنها بین ۲ تا ۴/۵ برابر شده است. آمار نشان می دهد غذای دام و طیور که تاثیر مستقیمی در قیمت مرغ، گوشت و لبنیات دارد،‌۴/۵برابر شده است.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید 

نرخ مصوب مرغ از اوایل آذر ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی برای هر کیلو بود،‌اما قیمت این محصول در سطح خرده فروشی‌ها به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید. قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی بسته بندی شناسنامه دار دارای زنجیره سرد حداکثر ۳۱ هزارتومان باشد، اما از اول دی ماه قیمت هر شانه تخم مرغ در خرده فروشی ها به ۴۰ هزارتومان رسیده است.

راز آسمان پایتخت

قیمت حبوبات و برنج دو برابر شده است

قیمت صیفی‌جات، میوه، حبوبات و برنج در یک سال بیش از دو برابر شده است . در آبان امسال قیمت پیاز ۱۱۴.۹ درصد، گوجه فرنگی ۱۶۷.۱، پرتقال ۱۰۳.۳ و همچنین قیمت حبوبات شامل نخود، لپه، عدس، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، به ترتیب ۱۰۶.۵، ۱۸۸.۳، ۱۹۱.۶، ۱۱۵.۹، ۱۰۴.۶ و قیمت برنج هندی و برنج پاکستانی باسماتی نیز ۱۰۷.۴ و ۱۷۴.۹ درصد نسبت به آبان سال قبل افزایش یافته است.

بر همین اساس در آذر ماه امسال قیمت هر کیلو پیاز به ۶۹۰۰ تومان، گوجه فرنگی ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان، پرتقال ۱۲ هزار تومان و همچنین قیمت هر کیلو حبوبات شامل نخود، لپه، عدس، لوبیا قرمز و لوبیا چیتی به ترتیب به ۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان، ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان، ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان، ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان و ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت برنج هندی و برنج پاکستانی باسماتی به ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان و ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است.

تخم مرغ و مرغ ۵۰ درصد گران شدند

در آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت، ۲۷ کالا هم بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشتند. به گزارش آنا، تخم مرغ با ۶۴.۶ درصد، برنج تایلندی با ۸۸، سبوس گندم با ۷۱.۳، گوشت مرغ با ۸۵.۲ ، مرغ زنده با ۸۹، شکر کیلویی و بسته بندی با ۵۳.۷ و ۶۴.۷ درصد، قند شکسته ۵۶.۶ ، تن ماهی با ۶۰.۱، کره پاستوریزه با ۸۱.۹، روغن نباتی ۱۶ کیلویی با ۵۹.۹ و سیب با ۸۵.۴ و موز با ۹۵.۵ درصد بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز