گرانی سرسام آور مسکن با تبانی و احتکار چند دلال بزرگ

در مورد گرانی سرسام آور مسکن علل متفاوتی از تورم تا جهش نرخ ارز عنوان شده اما یک کارشناس و فعال مطرح این بازار ، احتکار فولاد و سیمان توسط چند تاجر بزرگ را علت مهم گرانی مسکن دانسته است.

به گزارش کاماپرس، افزایش قیمت مصالح طی سال های اخیر به گرانی قیمت تمام شده مسکن انجامیده و در کنار عوامل دیگر مثل تورم و جهش نرخ ارز به افزایش سرسام آور قیمت ها در این بازار دامن زده است.

کمتر کسی تصور می کند در بازار مصالح ساختمانی هم بتوان با خریدهای عمده و احتکار ، قیمت ها را تحت تاثیر قرار داد و منافع نامشروع کسب کرد اما این اتفاقی است که در این بازار افتاده است.

حسن بختیاری، عضو هيئت‌مديره شركت تعاونی انبوه‌سازی مرواريد شرق در این باره اظهار کرده است؛ بسیاری بر این باورند که یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن در دو سال اخير افزایش نرخ ارز است. جهش نرخ ارز به‌ طور دقیق بر آهن‌آلات ساختمانی اثرگذار است، اما نکته مهمی که باید زیر ذره‌بین قرار بگیرد، حضور سوداگران در این بازار و به‌دست‌گرفتن نبض آن است.

تاجرهایی که با قدرت مالی خود بازار مصالح را مهندسی می کنند

آریاک سفر

وی در ادامه یادداشت خود در روزنامه شرق نوشته است؛ درحال‌حاضر بازار به این صورت عمل می‌کند که چندین تاجر در رسته خرید و فروش مصالح ساختمانی فعالیت دارند و تولیدات کارخانجات مربوطه به‌ویژه تولیدکنندگان اقلام فولادی را در احجام بسیار بزرگ پیش‌خرید می‌کنند.

به گفته بختیاری، این دلالان به اندازه‌ای سرمایه در اختیار دارند که به‌طور مثال یکباره 20 درصد خط تولید یک سال را خریداری می‌کنند و پس از احتکار و ایجاد افزایش قیمت آن محصول را از طریق مبادی مورد وثوق خود در بازارهای مربوطه به فروش می‌رسانند.

وی تصریح کرده است: این الگو باعث شده تا با وجود ثبات نرخ ارز در ماه‌های اخیر، باز هم مصالح ساختمانی با افزایش قیمت همراه شود تا مجددا شرایط ساخت به‌ویژه در حوزه مشارکت بین سازندگان و مالکان سخت‌تر شود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز