هشدار درباره کاهش تولید و گران شدن روغن نباتی

لست سکند

شرکت تولید کننده “روغن لادن” و “روغن بهار” در اطلاعیه ای نسبت به کاهش شدید تولید  روغن نباتی در ماه جاری و خردادماه هشدار داد.

به گزارش کاماپرس؛ تولید روغن نباتی در سالهای اخیر با چالشهایی همراه بوده است. مشکلات مربوط به تخصیص ارز شرکت‌های تولیدی، عدم امکان تامین منابع لازم برای خرید دانه های روغنی از کشاورزان داخلی، ناهماهنگی ها در زمینه تعیین قیمت در مجموعه هایی چون ستاد تنظیم بازار، مشکلات کلان مدیریتی و همچنین تاثیر تحریم بر واردات روغن خام باعث تعطیلی برخی از کارخانه جات روغن نباتی و بیکاری صدها کارگر این شرکت‌ها در این سالها شده است.
با جستجویی در خبرها درمیابیم که در سالهای اخیر به طور مداوم از سوی تولیدکنندگان نسبت به بحران حاکم بر این صنعت هشدار داده شده و راهکارهایی هم ارائه شده است. امسال اطلاعیه یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده روغن نباتی در حالی خبرساز شده که در ماه‌های اخیر و پس از اپیدمیک شدن ویدوس کرونا و هجوم مردم به مراکز خرید، برخی فروشگاه‌های عرضه موادغذایی با کمبود روغن نباتی به صورت مقطعی روبرو شدند. بر اساس این اطلاعیه که فودپرس آن را منتشر کرده تولید روغن نباتی در اردیبهشت ماه و خردادماه سالجاری به دلیل عدم تخصیص ارز برای واردات روغن خام با مشکل مواجه شده و به شدت کاهش خواهد یافت. بر این اساس گران شدن این کالای اساسی دور از انتظار نیست.

کاهش شدید تولید روغن در یک ماه آینده

در نامه شرکت صنعتی بهشهر که‌ تولیدکننده روغن های نباتی (لادن و  بهار) است، خطاب به سازمان بورس اوراق بهادار آمده است: متاسفانه به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و مشکلات موجود در تامین ارز کالاهای اساسی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از حدود 5 ماه قبل تاکنون بابت واردات روغن خام، به شرکت‌های تولیدی، ارز تخصیص نداده است. ”
این درحالیست که به استناد این نامه، بانک مرکزی پیش از این قول مساعد برای تخصیص ارز روغن داده است.
این شرکت محدودیت‌های قانونی را یکی از دلایل اصلی کاهش میزان توزیع روغن توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرده و تاکید کرده که غیر از سهمیه ماه رمضان در سال 1399، تاکنون هیچ سهمیه جدید روغنی توسط شرکت بازرگانی دولتی اعلام نشده است.

راز آسمان پایتخت

آنچنان که این شرکت ادعا کرده، باتوجه به عدم وجود چشم‌انداز روشن درخصوص واردات روغن خام و تخصیص ارز توسط بانک مرکزی، میزان تولید شرکت در ماه‌های اردیبهشت و خرداد به شدت کاهش خواهد یافت.
به اذعان این نامه، میزان تولید خردادماه و ماه‌های بعد از آن، منوط به میزان تخصیص ارز و توزیع روغن خام توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران است.

انتهای پیام

مرتبط با : صنعتی بهشهر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز