گرانی روزافزون مرغ با دلال بازی

مرغداران، مرغ زنده را با قیمت 17300 تومان به کشتارگاه‌ها می‌فروشند و طبق قانون باید مرغ باید با قیمت 24900 تومان به دست مردم برسد، ولی هر کیلو مرغ در بازار بیش از 35 هزار تومان فروخته می شود.

به گزارش کاماپرس، در بازار مرغ دلال بازی حرف اول و آخر را می زند و مرغی که کمبودی در تولید آن وجود ندارد به دلیل سوء مدیریت و نبود نظارت در بازار با قیمت گران به دست مصرف کننده می رسد.

در حال حاضر قیمت مرغ کامل بسته‌بندی در بازار آزاد هر کیلوی آن بین 36 تا 40 هزار تومان است و قیمت هر کیلو مرغ قطعه‌بندی شده نیز که بارها فروش آن ممنوع و دوباره آزاد شده بین 64 تا 78 هزار تومان است.

نکته دیگر این که در کنار گرانی قیمت  مرغ، کمیاب شدن آن دوباره بر مشکلات افزوده است. در حالی که در برخی از مغازه‌ها مرغ یافت نمی‌شود در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مرغ به وفور و البته با قیمت بالاتر وجود دارد.

حبیب اسدالله‌نژاد، نایب رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره اینکه چرا بازار مرغ بهم ریخته و چالش اصلی چیست به روزنامه «ایران»، گفته است: در حال حاضر مرغداران، مرغ زنده را 500 تومان تا هزار تومان گرانتر یا ارزان‌تر از قیمت‌های مصوب ستاد تنظیم بازار به کشتارگاه‌ها می‌فروشند، لذا اگر امروز می‌بینیم که قیمت مرغ در بازار افزایش پیدا کرده هیچ ارتباطی با مرغداران ندارد. تولیدکنندگان برای آنکه بتوانند نهاده طیور و جوجه را با قیمت مصوب دریافت کنند باید طبق دستورالعمل ابلاغی عمل کنند.

آریاک سفر

او ادامه داد: مهم‌ترین دلیلی که باعث شده قیمت مرغ بهم بریزد سودجویی برخی‌ها از زمان کشتار تا توزیع به مردم است. این در حالی است که تولیدکنندگان بواسطه افزایش قیمت نهاده ها(ذرت، سویا، جو و…) و حمل‌ونقل زیانده شدند.

نایب رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی صحبت از کمبود نسبی مرغ در بازارکرد و درباره علت این اتفاق، گفت: یکی از دلایلی که باعث شده این روزها کمبود مرغ داشته باشیم، عدم تحقق تولید در ماه اردیبهشت است؛ براساس برنامه قرار بود که 120 میلیون قطعه مرغ تولید شود اما به علت مشکلاتی نظیر شرایط فصلی 113 میلیون قطعه مرغ تولید شد.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز