گرانی مواد ضد عفونی کننده از کجا آب می خورد؟

قیمت مواد ضد عفونی کننده در ایران در حالی به نحو عجیب و غیر منطقی گران است که ماده اولیه اصلی تولید این مواد یعنی اتانول در صنایع داخلی قابل تامین بوده و قیمت اتانول نیز در بازار داخلی 19 هزار تومان و در بازار نیز جهانی کمتر از 4 هزار و 400 هزار تومان به ازاء هر لیتر است.

به گزارش کاماپرس، خرید مواد ضد عفونی کننده الکل پایه این روزها برای بسیاری از مردم به معضل بزرگی تبدیل شده چرا که علاوه بر کمیاب بودن این مواد و تردید در مورد اصالت و استاندارد بودن آنچه در واحدهای صنفی و داروخانه ها تحت عنوان مواد ضد عفونی کننده به فروش می رسد، گرانی سرسام آور و تا حدی عجیب این مواد نیز قدرت خرید این محصول را از مردم سلب کرده است.

گرانی مواد ضدعفونی کننده با وجود افزایش تولید

این درحالیست که تولید این محصول از ابتدای شیوع کرونا در کشور با افزایش قابل توجهی مواجه شده و مرور خبرهای ایام اخیر نیز نشان می دهد طی هفته های گذشته کمتر روزی بوده که مقام مسئول دولتی یا بخش خصوصی از افتتاح خط تولید جدید یا افزایش ظرفیت تولید کارخانجات قبلی تولیدکننده این مواد خبر نداده باشد.

هر لیتر الکل سفید در کارخانه 19 هزار تومان، در بازار 100 هزار تومان!

آریاک سفر

یک تحلیل اقتصادی با گشودن باب تحلیل گرانی غیرمنطقی مواد ضد عفونی کننده در ایران نوشته است: قیمت اتانول در بازارهای جهانی در سه ماهه گذشته، به صورت میانگین در محدوده ۱ دلار به ازای هر گالن( هر گالن آمریکا تقریبا معادل 3/7 لیتر) بوده است.

در واقع قیمت جهانی اتانول بر اساس اعلام سایت ارانیکو در یک ماه اخیر نیز نوسان چندانی نداشته و هر گالن آن حدود یک دلار و هر لیتر آن با احتساب دلار به قیمت 16 هزار تومان کمتر از 4 هزار و 400 تومان است.

این در حالی است که به گفته مقیسه این محصول در داروخانه ها در حال حاضر در گالن‌های چهار لیتری در محدوده ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان در هر لیتر عرضه می‌شود.البته قیمتی که حسین مقیسه در یادداشت خود برای نود اقتصادی درباره قیمت گالن های 4 لیتری الکل در داروخانه ها ذکر کرده قیمت دقیق و یکسانی نیست و در برخی داروخانه ها گالن های بسیار کوچک تر یعنی یک لیتری اتانول با قیمت 100 تا 120 هزار تومان و بیشتر به فروش می رسد!

بررسی های میدانی خبرنگار کاماپرس نشان می دهد در واحدهای صنفی مختلف از سوپرمارکت ها گرفته تا تعویض روغنی ها!  – گاه به صورت آشکار و گاه مخفیانه – اتانول در انواع بسته بندی‌های گاه شناسنامه دار و گاه بی نام و نشان در ظروف یک لیتری، یک و نیم لیتری، دو لیتری، سه لیتری و چهار لیتری با قیمت متوسط هر لیتر 100تا 150 هزار تومان به فروش می‌رسد.

ناگفته پیداست قیمت مواد ضد عفونی کننده نیز در بازار به اندازه الکل در نوسان و البته گران است. بررسی های میدانی خبرنگار ما نشان می دهد قیمت مواد ضد عفونی کننده در برندهای شناخته شده داخلی در حجم بالا – 4 لیتری – از 350 تا 380 هزار تومان و در بسته بندی های یک لیتری حدود 100 تا 150 هزار تومان است. این درحالیست که هر چه حجم این مواد در بسته بندی کمتر باشد قیمت افزایش می یابد و برای مثال محلول ضد عفونی در بسته بندی 120 میلی لیتری 35 تا 40 هزارتومان به فروش می رسد.

مقیسه در یادداشت خود تصریح کرده که در کارخانه‌های داخلی تولید کننده الکل اتانول ، مواد اولیه از ملاس کارخانه های چغندر قند و نیشکر حاصل می شود و قیمت تمام شده اتانول این کارخانه ها بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان است. بررسی خبرنگار ما نشان می دهد شرکت های داخلی از جمله شرکت مهرتاش سپاهان فارابی قیمت هر لیتر الکل اتانول را در امروز در سایت ارانیکو 18 هزار تومان اعلام کرده اند.

حدود 30 درصد مواد ضدعفونی کننده آب است!

باید توجه داشته باشیم که برای مواد ضد عفونی ترکیب ۷۰ درصد اتانول و مابقی آب است تا امکان ضد عفونی به وجود آید. بنابراین قاعدتا قیمت مواد ضدعفونی کننده نباید به صورتی که اکنون در بازار می بینیم باشد یا شاید نوع و قیمت آبی که در مواد ضدعفونی کننده به کار می رود متفاوت است! در واقع مواد ضدعفونی کننده الکل پایه که قیمت تمام شده ماده اولیه اصلی آنها در بازار داخلی لیتری 19 هزار تومان و در بازار جهانی کمتر از 4 هزار و 400 تومان است، با قیمت لیتری 100 هزار تومان و بیشتر به دست مصرف کننده می رسد.

از نهادهای نظارتی انتظار می رود در این باره با حساسیت بیشتری عمل کنند و  حتی اگر توان نظارت بر قیمت ها در بازار را ندارند حداقل هر چه سریع تر نسبت به قیمت گذاری مواد ضدعفونی کننده در کارخانه ها واکنش نشان دهند و با توجه به مبهم بودن افق از بین رفتن کرونا و عادی شدن شرایط مصرف مواد ضدعفونی کننده، ساز و کاری برای سهمیه بندی و توزیع این مواد به قیمت منصفانه و منطقی تعریف کنند.

شایان ذکر است دی ماه سال 98 دبیر انجمن تولیدکنندگان الکل اتانول در ایران در گفتگو با خبرگزاری دولت ظرفیت تولید این محصول در کشور را 60 میلیون لیتر ، صادرات آن را بیش از 6 میلیون لیتر و کشورمان را بی نیاز از واردات اتانول اعلام کرده بود.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز