کوه زباله آرادکوه به 60 متر رسید

آرادکوه
لست سکند

مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه از تأسیسات دفع و بازیافت پسماندهای شهر تهران است که در بخش کهریزک شهرستان ری استان تهران واقع شده‌است. مجتمع آرادکوه در کیلومتر ۲۳ جاده قدیم تهران-قم و در جنوب کهریزک واقع شده‌است.

به گزارش کاماپرس، این مرکز روزانه به‌طور متوسط ۸۰۰۰ تن انواع پسماندهای مختلف از منابع مختلف تولید همچون مناطق ۲۲ گانه، شهرک و شهرهای اطراف، مراکز بهداشتی و درمانی، لجن و سرشاخه و … جهت امحا و دفع به این مرکز ارسال می‌شود. تأسیسات مختلفی در خصوص دفع و بازیافت پسماندهای شهر تهران در این مجتمع مشغول به فعالیت هستند که از آن جمله می‌توان به واحدهای پردازش، سایت هوادهی تولید کمپوست، واحدهای پالایش کمپوست، سامانه ریجکت‌سوز و واحد تصفیه‌خانه شیرآبه اشاره کرد.

ارتفاع زباله‌ها در آراد کوه به ۶۰ متر رسید. این در حالی است که رئیس‌جمهور سال گذشته دستور پاک‌سازی داده بود. این منطقه که در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی واقع‌ شده، عامل انتشار بوی نامطبوع شده و صنعت گردشگری را تحت‌الشعاع قرار داده است. مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه در کیلومتر ۲۳ جاده قدیم تهران – قم و در جنوب کهریزک واقع‌شده است و روزانه انواع پسماندهای مختلف از منابع مختلف به این مرکز ارسال می‌شود. این تپه‌ از دپوی حدود ۹ هزار تن از انواع زباله است ایجاد شده و مردم اطراف منطقه از این وضعیت راضی نیستند. در همین راستا مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با اشاره به عملکرد برخی از شهرهای موفق دنیا در این زمینه توضیح داد: به‌عنوان‌مثال در شهر استکهلم هم‌اکنون هیچ زباله‌ای دفع نمی‌شود و حتی برای زباله‌های خطرناک هم راهی برای تبدیل وجود دارد؛ اما در تهران در حال حاضر مخازنی که در سطح شهر وجود دارند مشکلاتی را برای مدیریت شهری به وجود آورده‌اند و به دلیل اینکه هیچ زمانی خالی نیستند بحث زباله‌گردی رونق پیدا می‌کند و شاهد روان شدن شیرابه‌ها از این مخازن هستیم.

به گزارش دنیای اقتصاد، علیپور به معضلات تهران در حوزه مدیریت پسماند پرداخت و گفت: ذخیره‌سازی نامطلوب، تفکیک نامناسب از مبدا، رفت‌وروب ماشین‌آلات، معضلات ایستگاه‌های میانی و درنهایت پردازش در آرادکوه از جمله مشکلات تهران در حوزه پسماند است. در شهرهایی همانند برلین، وین و استکهلم هم‌اکنون مخازن داخل منازل هستند و در سیستم شهرسازی این موضوع تعریف‌شده است. در این مخازن زباله‌های تر و خشک از یکدیگر جدا می‌شوند و هفته‌ای دو بار زباله‌های تر با پرداخت هزینه و زباله‌های خشک بدون پرداخت هزینه جمع‌آوری می‌شوند. این در حالی است که ما در تهران در برخی از نقاط حتی زباله‌ها را تا روزی سه بار جمع‌آوری می‌کنیم. صدرالدین علیپور در پاسخ به مساله انتقال مجتمع آرادکوه تاکید کرد: آرادکوه متعلق به شهرداری تهران نیست. ۶۰ سال پیش، مسوولان وقت حدود ۲ سال زمان برای انتخاب مکان فعلی صرف کردند و دلیل انتخاب آرادکوه هم این بود که در مسیر جریان باد به سمت شهر قرار نداشت و هیچ مجموعه مسکونی یا فرودگاهی در اطراف آن نبود و خاک آن نفوذناپذیر بود. علیپور بابیان اینکه برخی از مدیران در زمان مسوولیت خود موضوع مربوط به انتقال آرادکوه را به شکل ژورنالیستی مطرح کرده و هیچ راهکاری ارائه نمی‌دهند و درنهایت با سپردن مسوولیت به دیگری فقط برای شهر و شهروندان هزینه تولید می‌کنند، ادامه داد: واقعیت این است که درگذر زمان برخلاف پروتکل‌های محیط‌زیستی مجوز ساخت فرودگاه و مجموعه‌های مسکونی در اطراف مجتمع آرادکوه داده شد و حالا صحبت از انتقال این مرکز می‌شود؛ اما پیش از اینکه این موضوع مطرح شود باید فکر کرد که تهران شهر محصوری است و امکان پیدا کردن مکانی با وسعت زیاد برای دفن زباله و انتقال زیرساخت‌ها در چنین شرایطی اگر ناممکن نباشد، بسیار سخت است.

راز آسمان پایتخت

علیپور تاکید کرد: با اینکه از نظر سازمان مدیریت پسماند این ایده علمی نیست و تبعات بسیاری به دنبال دارد، در صورت اصرار همکاران، ما با انتقال آرادکوه هیچ مشکلی نداریم و برای این امر مانعی ایجاد نمی‌کنیم؛ اما این کار تخصصی است و همکاران محیط‌زیست باید چندین سال مطالعه و مکان مناسب را انتخاب کنند و هزینه حداقل ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومانی این‌ جا به‌ جایی هم تامین شود، پس ‌از آن می‌توان از انتقال آرادکوه صحبت کرد. علیپور در نهایت گفت: در ۶۰ سال گذشته شیوه جمع‌آوری پسماند در تهران تقریبا به یک‌شکل ثابت است و همواره زباله‌ها در آرادکوه دفن می‌شوند که قطعا این امر مشکلاتی را برای محیط‌زیست به همراه داشته و هیچ‌کس منکر این امر نیست؛ اما حالا که مساله انتقال آرادکوه و به عبارتی جابه‌جایی مشکلات از مکانی به مکان دیگر مطرح می‌شود، بهتر نیست که مسوولان به‌جای اظهارنظرهای غیرکارشناسی کمک کنند تا طرح‌های سازمان پسماند در خصوص اجرای طرح‌های مدرنی چون کاپ به نتیجه برسد؟ آیا بهتر نیست که با صدور مجوزهای لازم کمک کنند تا الگوی صحیح مدیریت پسماند در تهران و پس ‌از آن در کشور حاکم شود؟ شاید وقت آن رسیده باشد که به‌جای طرح‌های بلندمدت بی‌بازده به دنبال فرهنگ‌سازی برای ارتقای مدیریت پسماند باشیم.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز