کوثر بهمن؛ شرکت سرمایه‌ای بورسی با سوددهی مناسب

ایران در سال‌های اخیر شرایط اقتصادی پرفراز و نشیبی را تجربه کرده و تحریم‌ها به این شرایط بیشتر دامن زده است. در چنین وضعیتی، پول و سرمایه هر روزه ارزش زیادی را از دست می‌دهد. اما این موضوع قابل حل است! افراد با سرمایه گذاری درست، امکان حفظ ارزش پول در دست خود را دارند. در حال حاضر بورس مکان مناسبی برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار بورسی اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، نهادهای واسطه‌ای مختلفی برای خرید و فروش سهام شرکت‌های بورسی وجود دارند که یکی از آن‌ها «شرکت‌های سرمایه گذاری» هستند. این مجموعه‌ها با هدف سوددهی سهام بورس را خریداری می‌کنند. «مدیریت سرمایه گذاری کوثر بهمن» یکی از این شرکت‌های سرمایه گذاری است که سهام آن هم طی یکسال اخیر در بازار فرابورس عرضه شد؛

از تاسیس تا تشکیل پرتفوی

این مجموعه در سال 1362 تاسیس شد اما در سال 1395، میزان 100 درصد سهام کوثر بهمن از شرکت مادر تخصصی مالی و سرمایه گذاری سینا به بانک سینا منتقل شد. این کار با هدف انتقال پرتفوی سرمایه‌گذاری‌های بانک سینا انجام گرفت. به همین دلیل پورتفوی بورسی 3 هزار و 318 میلیارد و 110 میلیون ریالی سرمایه گذاری‌های بانک سینا به شرکت کوثر بهمن انتقال پیدا کرد. در حال حاضر این مجموعه از واحدهای فرعی بانک سینا و واحد نهایی گروه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

کوثر بهمن علاوه بر سرمایه گذاری در سهام و دارایی‌های فیزیکی، به ارائه خدمات مرتبط با بازار اوراق بهادار و انجام مطالعات ملی و اقتصادی در بازارهای پولی و مالی و سایر فعالیت‌ها مرتبط، به منظور بازدهی بیشتر سرمایه‌اش می‌پردازد. این مجموعه هدف نهایی خود را رسیدن به جایگاه برترین شرکت سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار، از لحاظ بازدهی، بیان کرده و با مدیریت عباس شفیع‌پور در این مسیر پیش می‌رود.

آریاک سفر

پرتفوی این شرکت نشان دهنده ریسک حداقلی و تلاش برای برخورداری از سود حداکثری است. در پرتفوی آن، مجموعه‌های مختلفی از صنعتی تا دارویی مثل پتروشیمی مبین، گروه دارویی سبحان، سرمایه گذاری البرز و … وجود دارند.

عملکرد خوب وکبهمن در مدت محدود

شرکت سرمایه گذاری کوثر بهمن در سال 1389 به عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار درآمد. سال 1398 سهام این مجموعه با نماد «وکبهمن» در بازار فرابورس ایران مورد معامله قرار گرفت. سهام وکبهمن ارزش بازاری 29 هزار و 442 میلیارد و 500 میلیون ریالی دارد. بانک سینا سهامدار عمده این مجموعه است.

این مجموعه توانسته در پایان سه ماهه امسال 354 هزار و 540 میلیون ریال سود برای سهام خود محقق کند. این مقدار در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، 233 هزار و 100 میلیون ریال رشد کرده است. سود خالص هر سهم شرکت تا پایان خردادماه سال جاری، 257 ریال اعلام شد.

تنوع پرتفوی و سوددهی کوثر بهمن

ارزش پرتفوی این مجموعه تا آذرماه سال گذشته 58 هزار میلیارد ریال بود. این شرکت تا آن زمان از نظر ارزش روز پرتفوی سرمایه گذاری، رتبه ششم و به لحاظ بازدهی هم مقام هشتم را در بین 27 هم‌صنف خود داشت. این رتبه‌ها با توجه به سابقه فعالیتی کم سرمایه گذاری کوثر بهمن، عملکرد قابل قبولی به نظر می‌رسد. پرتفو این شرکت شامل سهام بنیادی و عمدتا بر مبنای درآمد هر سهم بوده که همین عامل محاسبه راحت ارزش خالص دارایی‌های آن را فراهم می‌کند.

وکبهمن 20 درصد از سهام شرکت فن آوا کارت را در اختیار دارد. تلاش این شرکت در سال جاری بر ورود فن آوا کارت به بازار سرمایه است. به علاوه کوثر بهمن دارنده 20 درصد از سهام شرکت توسعه نوآوری و فناوری سینا است که در حوزه فین تک و فناوری‌های نوین فعالیت می‌کند.

مرتبط با : مدیریت سرمایه گذاری کوثر بهمن
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز