کلر پارس؛ فعالیت سبز در صنعت کلر آلکالی

لست سکند

گند زدایی آب با ماده شیمیایی به نام کلر صورت می‌گیرد. کلر باعث از بین رفتن باکتری و میکروب‌های موجود در ذخایر آب آشامیدنی می‌شود. این ماده شیمیایی در تهیه سایر مواد ضدعفونی و حتی تولید مواد غذایی، رنگ‌ها، فرآورده‌های نفتی، پلاستیک، داروها و محصولات مصرفی زیادی کاربرد دارد. دائما هم استفاده از این ماده شیمیایی گسترش پیدا می‌کند.

به گزارش کاماپرس یکی از مجموعه‌های فعال داخلی در تولید این ماده، «کلر پارس» است. این مجموعه به منظور تامین کلر شرکت‌های آب و فاضلاب نواحی آذربایجان شرقی تاسیس شد و اکنون به تولید مواد ضدعفونی کننده دیگری هم می‌پردازد. در ادامه این گزارش مطالب بیشتری از کلر پارس را برای اطلاع خوانندگان و علاقمندان ارائه می‌دهیم؛

شرکت کلر پارس؛ قدیمی در تولید مواد ضدعفونی

شروع پروژه شرکت کلر پارس مربوط به 34 سال قبل است. به منظور ادامه این طرح، مناقصه بین المللی انجام شد و شرکت دنورا ایتالیا- فعال در فروش ماشین آلات خارجی و تجهیزات کلر و سود- به مجریان ایرانی آن پیوست. فعالیت عملیاتی ساخت و ساز و نصب ماشین آلات این پروژه سال 1372 انجام شد. بلاخره شرکت کلر پارس بعد از رفع مشکلات و موانع اجرایی در سال 1377 مورد بهره برداری قرار گرفت. در حال حاضر هم این شرکت یکی از زیر مجموعه‌های شستا به شمار می‌رود.

این مجموعه به مدیریت ابوالفضل باباپور، محصولاتی چون کلر مایع، پرکلرین، اسید کلریدریک و سود پرک را تولید می‌کند. سود مایع، هیدروژن، پارافین کلره و … دیگر تولیدات آن هستند و اخیرا تولید آب اکسیژنه نیز به سبد محصولات کلر پارس اضافه شده است.

راز آسمان پایتخت

این شرکت به دلیل قرار گرفتن در کنار آزادراه و مسیر ریلی سراسری و همچنین دارا بودن ناوگان تخصصی حمل مواد شیمیایی، موقعیت مناسبی برای صادرات دارد. پیشرو بودن در صنعت کلر آلکالی با رویکرد سبز در منطقه خاورمیانه، هدف بلند مدت شرکت کلر پارس است.

گفتنی است کلر آلکالی، فرایندی صنعتی برای الکترولیز نمک است؛ از این فرایند برای تولید مواد شیمیایی پرکاربرد در صنایع مختلف، از جمله سدیم هیدروکسید، سود مایع و سود سوزآور استفاده می‌شود.

تلاش کلر پارس برای گسترش درآمدش

شرکت کلر پارس یکی از مجموعه‌های فعال بورسی است. سهام این شرکت با نماد کلر در تابلوی بازار دوم فرابورس قرار دارد. شاید دانستن این نکته جالب باشد که ارزش بازاری امروز کلر بیشتر از 36 هزار و 791 میلیارد ریال است. سال گذشته این مجموعه توانست شاخص بازده دارایی‌ها و ارزش ویژه حقوق صاحبان سهام خود را در مقایسه با سال 1398 بالا ببرد.

رشد 101 درصدی درآمد عملیاتی این شرکت در سال 1399 بسبت به یک سا پیش از آن، نشان دهنده افزایش توانمندی و گسترش طرح‌های توسعه‌ای این مجموعه برای تولید و سازندگی است.

برگزیده جشنواره حاتم امسال

این شرکت تاکنون عنوان فعال برتر اقتصادی 1397، واحد نمونه صادراتی استان سال1398، واحد نمونه استاندارد ملی 1398 و … را کسب کرده است.

شرکت کلر پارس به عنوان یکی از مجموعه‌های اصلی تولید کننده کلر و دیگر مواد شیمیایی ایران، در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز سوریه حضور داشت. در این رویداد تجار و بازرگانان خارجی و سوری از غرفه این شرکت بازدید کردند. حتی رایزنی‌هایی برای افزایش مراودات تجاری با این افراد و گروه‌ها صورت گرفت.

این مجموعه در جشنواره حاتم 1400- رویداد تقدیر از مراکز تولیدی و کسب و کارهای مهم- حضور داشت و از آن به عنوان بنگاه برتر اقتصادی ایران تقدیر شد.

توجه ویژه کلر پارس به محیط زیست

شرکت کلر پارس در راستای دغدغه‌های محیط زیستی خود، محیطی اهمیت زیادی می‌دهد. به همین دلیل تمامی تولیدات آن بدون هیچ ناخالصی جیوه بوده و به عبارتی «دوستدار محیط زیست» است.

در ادامه فعالیت‌های زیست محیطی این مجموعه، خردادماه امسال سه پروژه با نام‌های «پروژه‌های پایش آنلاین»، «ساخت استخر آب نمک» و «کلنگ زنی استخر سی با حجم 550 متر مکعب» در آن افتتاح شد.

مرتبط با : کلر پارس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز