کشورهای برتر در ارسال ماهواره به فضا

فضا
لست سکند

در حال حاضر بیش از 1950 ماهواره فعال به دور زمین  می‌گردند و به زودی تعدادی بیشتری هم به آنها خواهد پیوست. کاهش هزینه‌ها و رشد رقابت باعث افزایش شمار ماهواره‌های تجاری در اطراف زمین شده است که برخلاف برنامه‌های فضایی ملی نمی‌توانند مرزهای ملی را تشخیص دهند.

در حالی که برخی از کشورها همچنان فضا را با لنزهای نظامی خود نظاره‌گرهستند؛ همکاری ایستگاه های فضایی، کشورهای مختلف را به یکدیگر نزدیک کرده تا بتوانند مرزهای علمی درباره جهان را گسترش بدهند. همچنین این روحیه همکاری منجر به افزایش نسل جدیدی از موسسان در بهره برداری از بخش‌های بکر فضایی می‌شود.

جاه طلبی کشورها در توسعه این حوزه ،عملیات‌های کنکاش فضایی و برنامه‌هایی که گردشگران بتوانند تجربه‌ای فراتر از جو زمین را داشته باشند، شامل می‌شود. شمار رو به رشد شرکت‌های خصوصی که قابلیت ارسال ماهواره‌ها را به مشتریان خصوصی و دولت‌ها عرضه می‌کنند باعث پیشرفت سریع این کسب و کار شده است. این کارحتی  باعث گسترش تکنولوژی ماهواره‌ای در کشورهای فقیری شده است که برنامه‌های فضایی مخصوص خود را ندارند.

آمار پایگاه داده های ماهواره ای گرینویچ در نوامبر2018 به شرح زیر است:

راز آسمان پایتخت
  1. آمریکا با 883 ماهواره ثبت شده در مدار زمین، که تقریبا بیش از مجموع ماهواره های 9 کشور بعدی است.
  2. چین با 296 ماهواره
  3. روسیه با 150 ماهواره
  4. ژاپن با 79 ماهواره
  5. انگلستان 60 ماهواره
  6. هند با 57 ماهواره
  7. کانادا با 37 ماهواره
  8. لوکزمبرگ با 33 ماهواره
  9. آلمان با 33 ماهواره
  10. اسپانیا با 19 ماهواره
  11. کره جنوبی با 15 ماهواره
  12. آرژانتین با 14 ماهواره
  13. فرانسه با 13 ماهواره
  14. عربستان صعودی با 13 ماهواره
  15. هلند با 12 ماهواره

نکته جالب در این آمار این است که کشور لوکزمبرگ تعداد بیشتری ماهواره فعال به نسبت کشورهای بزرگ اروپایی مثل آلمان، فرانسه و ایتالیا دارد. این کشور بتازگی سازمان فضایی لوکزمبرگ را راه اندازی کرده است که از قابلیت‌های پرتاب ماهواره ی شرکای صنعتی خود استفاده می‌کند تا کارفرمایان را به تحقق اهداف تجاری فضایی تشویق کند. تعداد زیادی از ماهواره‌های استفاده شده در ارتش متعلق به کمپانی‌ها هستند که نشان دهنده ی روند مشارکت رو به رشد بخش‌های خصوصی در تکنولوژی فضا است.

 

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز