کشف واکسن کرونا بازارهای جهان را شوکه کرد

اعلام نتیجه مثبت تست اولیه واکسن کرونا بر انسان، بازارهای سهام را سبزپوش کرد و منجر به عقب‌نشینی قیمت هر اونس طلا شد.

به گزارش کاماپرس؛ تغییرات اقتصاد جهانی چنان شتابی به خود گرفته است که به فاصله یک صبح تا عصر، بازارهای جهان تحت تاثیر یک شوک از وضعیت منفی به مثبت تغییر مسیر دادند. این شوک را شرکت زیست فناوری مستقر در کمبریج آمریکا زمانی ایجاد کرد که با صدور اعلامیه ای اظهار کرد: نتایج اولیه آزمایش واکسن کرونا بر انسان مثبت بوده است.

بنا به گزارش دنیای اقتصاد همین خبر کافی بود تا اطمینان به آینده اقتصاد، افزایش یابد و همین افزایش اطمینان، سبزپوشی دسته‌جمعی بازارهای سهام و سقوط اونس را رقم بزند. وقتی که صبح دیروز بهای هر اونس طلا به ۱۷۶۰ دلار رسید و رکورد ۹۱ ماهه را جابه‌جا کرد، بسیاری از تحلیلگران روند اونس را افزایشی می‌دیدند و آن را آماده ثبت رکوردهای جدید می‌دانستند. اما در آن زمان کمتر کسی تصور می‌کرد که تا عصر، اونس تا ۱۷۳۰ دلار نیز عقب بنشیند.

نفت بالارفت، دلار کاهش یافت

براساس گزارش شرکت Moderna، در یک آزمایش محدود از ۴۵ نفر داوطلب، مشاهده شد که واکسن در بدن تمامی افراد، آنتی‌بادی تولید کرده است. آنتی‌بادی‌های تولید شده بر اثر تزریق واکسن، حداقل به میزانی بود که پیش‌تر در سطح افراد نجات‌یافته از کرونا ثبت شده بود.

آریاک سفر

انتشار این خبر تاثیر خود را به سرعت بر بازارسهام گذاشت. قیمت نفت برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت اندکی افزایش یافت و دلار کاهش 35درصدی را تجربه کرد. حتی ارزش سهام شرکت تولیدکننده واکسن هم در معاملات روز دوشنبه بیش از ۲۵ درصد افزایش یافت.

واکسن کرونا به سرنوشت گیلاد دچار می‌شود؟

بر اساس سابقه، ادامه روند کسب اطمینان در بازار جهانی بستگی به اخبار تکمیلی درباره واکسن تولیدشده دارد، بنابراین باید منتظر ماند و دید روند تولید واکسن تا چه حد موفقیت‌آمیز پیش خواهد رفت و بازار چگونه از آن تاثیر خواهد گرفت.

درست یک ماه پیش، خبر کشف داروی ضدکرونای شرکت گیلاد موجب سبزپوشی یکپارچه بازارهای سهام در دنیا شده بود، درست مانند وضعیتی که در روز گذشته ثبت شد. انتهای ماه گذشته میلادی نیز احتمال تایید شدن داروی شرکت گیلاد توسط سازمان FDA آمریکا موجب شده بود تا بازارها دچار نوسان شدید شوند و طلا در فاز کاهشی قرار گیرد. پس از عبور چند هفته از خبر، اثری از خوش‌بینی اولیه به آن باقی نماند و طلا دیروز حتی مرز ۹۱ ماهه را نیز فتح کرد.

باید دید گزارش شرکت مدرنا نیز به سرنوشت داروی گیلاد دچار می‌شود یا واکسن مدرنا، موجب بازگشایی سریع‌تر اقتصاد در جهان خواهد شد.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز