کشف خالص‌ترین لیتیوم در جهان

لیتیوم یک فلز به نسبت کمیاب با وزن مخصوص بسیار پایین است که در آب و حتی روغن به صورت معلق باقی می‌ماند. این فلز سبک‌ترین فلز شناخته شده است که ترکیبات آن در سال۱۸۱۷ میلادی (۱۱۹۶ خورشیدی) از سوی یک زمین‌شناس سوئدی کشف شد و استحصال آن در سال ۱۸۵۵ میلادی (۱۲۳۴ خورشیدی) در حد چند گرم بود، به صورت یک کالای تجاری و بیشتر برای موارد پزشکی نیز مصرف داشت که در سال ۱۹۲۵ میلادی (۱۳۰۴ خورشیدی) از سوی شرکت آلمانی متالور گسل شافت به بازار جهانی عرضه شد.

به گزارش کاماپرس، یک شرکت انگلیسی که در زمینه لیتیوم فعالیت می‌کند در کاوش‌های خود موفق شده است بالاترین درجه این فلز در جهان را در نزدیکی ردروث در منطقه کورنوال در جنوب غربی انگلستان پیدا کند.
به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از پایگاه خبری فالموث پکت، شرکت کورنیش لیتیوم اعلام کرد نتایج حاصل که از نمونه‌برداری مقدماتی لیتیوم موجود در اعماق چشمه‌های آب گرم گوئنپ که در «پروژه تولید برق از انرژی گرمایی اعماق زمین در منطقه صنعتی یونایتد داونز» انجام شد، نشان می‌دهد که از بالاترین درجه لیتیوم در جهان و بهترین کیفیت شیمیایی برخوردار است. لیتیوم در باتری‌های ماشین‌های الکتریکی تا لوازم‌خانگی مورداستفاده قرار می‌گیرد. آب‌های ژئوترمال (زمین‌گرمایی) حاوی لیتیوم با سایر موارد لیتیوم موجود در آب‌های شور بسیار متفاوت هستند، به همین خاطر می‌توان از همین آب‌های ژئوترمال برای تولید نیروی برق و گرما با آلایندگی صفر استفاده کرد.

بنا به اعلام این شرکت، این آب‌ها به‌سرعت به‌عنوان منبع نهایی لیتیوم شناخته می‌شوند. جرمی رتهال، مدیرعامل و بنیانگذار شرکت کورنیش لیتیوم، گفت: «این‌یک گام در جهت تحقق استخراج لیتیوم با کربن کم است که از آب‌های ژئوترمال (چشمه‌های آب گرم) کم‌عمق در این منطقه انجام ‌شده است.»

وی افزود: «ما کارخانه آزمایشی استخراج لیتیوم، که بخشی از بودجه آن توسط دولت انگلستان تامین‌شده است، را با شرکت مهندسی ژئوترمال در پروژه تولید برق از انرژی گرمایی اعماق زمین در منطقه صنعتی یونایتد داونز توسعه ‌خواهیم داد. در این پروژه برای ما این امکان فراهم می‌شود که فناوری‌های استخراج مستقیم لیتیوم به‌صورت پاک را ارزیابی کنیم و ما را یک گام دیگر به تولید تجاری لیتیوم در کورنوال نزدیک می‌کند.»

شرکت کورنیش لیتیوم در حال همکاری با شرکت مهندسی ژئوترمال، مسوول توسعه پروژه تولید برق از انرژی گرمایی اعماق زمین در منطقه صنعتی یونایتد داونز، است.

آریاک سفر

به‌تازگی به شرکت کورنیش لیتیوم بودجه‌ای از طرف دولت انگلیس برای ساخت یک کارخانه آزمایشی استخراج لیتیوم در منطقه یونایتد داونز اعطا شده است. این پروژه ۴ میلیون پوندی شامل طراحی، تهیه و ساخت یک کارخانه آزمایشی برای آزمایش فناوری استخراج مستقیم لیتیوم از آب‌های ژئوترمال خواهد بود که به‌طور طبیعی در اعماق سنگ‌های گرانیت زیر کورنوال گردش می‌کنند.

نتایج اولیه آزمایش‌ها، نشان می‌دهد غلظت لیتیوم موجود در آب‌های این منطقه تا ۲۶۰ میلی‌گرم در لیتر می‌رسد که در میان بالاترین درجات منتشر شده لیتیوم در آب‌های ژئوترمال در سطح جهان است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز