کرونا 265 میلیون گرسنه روی دست جهان می‌گذارد

ویروس کرونا فعالیت های مرتبط با امنیت غذایی را با مخاطره مواجه کرده و براساس اعلام یکی از زیرمجموعه های سازمان ملل، 265 میلیون نفر را با خطر گرسنگی مواجه کرده است.

به گزارش کاماپرس؛ ویروس همه‌گیر کرونا عرضه جهانی غذا را در تمام سطوح مختل کرده و مشکلات و تخریب اقتصادی ناشی از ‏این ویروس، تأثیر مخربی بر توانایی افراد به دسترسی به موادغذایی در سراسر جهان ایجاد کرده است. بر اساس گزارش منتشر شده در روزنامه شهروند، طبق ‏تخمین‌های برنامه غذایی جهانی سازمان ملل، در‌سال ٢٠٢٠ دست‌کم ٢٦٥‌میلیون نفر در خطر گرسنگی ‏قرار دارند. این عدد دو برابر‌سال گذشته است چراکه ‏در سراسر جهان بسیاری از محصولات به دلیل منع کارگران از کار، نبود توانایی برای مسافرت بین شهری یا ‏ نداشتن تمایل شخصی برای کار در این شرایط، تلف شده یا درحال تلف شدن است.

امنیت غذایی وجود دارد؟

کارشناسان می‌گویند در دنیا به اندازه کافی ذخایر غذایی وجود دارد و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که ‏سال ٢٠٢٠ به لحاظ تولید محصولات غذایی،‌ سال خوبی خواهد بود. گزارش‌هایی که براساس ‏ارزیابی‌های بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی ازجمله سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل و سازمان ‏تجارت جهانی منتشر شده نشان می‌دهد که به دلیل شرایط برداشت محصول در چندین کشور ‏آمریکای جنوبی منابع سویا کاهش خواهد یافت، اما ذخایر گندم و ذرت بهتر از سال‌های گذشته خواهد ‏بود. برنج هم همان وضع را خواهد داشت.‏

وخیم شدن وضع فقیران

آریاک سفر

حتی پیش از آنکه کرونا به معضلی جهانی تبدیل شود، ١٣٥‌میلیون نفر در ٥٥ کشور عمدتا به علت ‏نزاع‌ها، تغییرات آب‌وهوایی و بحران‌های اقتصادی، با گرسنگی حاد دست‌وپنجه نرم می‌کردند. این را ‏برنامه جهانی غذای سازمان ملل تخمین زده است. اگر نقش پاندمی کرونا را هم محاسبه کنیم، این رقم ‏دو برابر خواهد شد و به ٣٦٥‌میلیون نفر خواهد رسید.‏ کووید-1۹ برای میلیون ها نفری که پیش از این هم وضع سلامت و گرسنگی شان به نخ بند بود، می تواند فاجعه بار باشد. این ضربه مهلکی به افرادی خواهد بود که فقط در صورت کار کردن، می توانند شکم شان را سیر کنند.

وابستگی به واردات

کشورهایی که به واردات وابسته هستند نیز درگیر این تنش خواهند شد. ماکسیمو توره‌رو، اقتصاددان ‏ارشد و معاون مدیر بخش توسعه اقتصادی و اجتماعی فائو (سازمان غذا و کشاورزی) می‌گوید: ‏‏کشورهایی که واردکننده مواد غذایی هستند، به علت این رکود، بسیار تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. طبق مدل سازی هایی که فائو طراحی داده، بسته به میزان تأثیر کرونا بر روی اقتصاد جهانی، 80 میلیون‌نفر در کشورهای وارد کننده مواد غذایی احتمالا بدون غذا خواهند ماند.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز