کربن بلک دوده فام؛ رکورددار بازار بورس

استفاده از کربن بلک یا دوده صنعتی که یکی از محصولات اساسی تولید لاستیک‌ها است، قدمتی طولانی دارد. قبل از قرن شانزدهم دوده صنعتی به عنوان رنگدانه در جوهر چینی‌ها و هندی‌ها استفاده می‌شد. با وقوع صنعت چاپ این ماده مورد توجه بیشتری قرار گرفت. دوده صنعتی یا همان کربن بلک با دوده معمولی تفاوت دارد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ صنعتی اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

این محصول که از اتم کربن تشکیل شده تحت شرایط کنترل شده صنعتی و برای مصارفی خاص تولید می‌شود. در حالی که دوده معمولی به صورت ناخواسته ایجاد می‌شود. بنابراین مجتمع‌های پتروشیمی با امکانات مخصوصی دوده صنعتی و انواع آن را تولید می‌کنند.

به گزارش کاماپرس، یکی از مجتمع‌های تولید دوده صنعتی در دزفول قرار دارد. مجموعه «صنعتی دوده فام» چهارمین تولید کننده عمده دوده صنعتی کشور، نخستین و تنها شرکت دانش بنیان تولید کربن بلک در ایران است. این شرکت جوان با به کارگیری تکنولوژی‌های جدید توانسته، سبد تولیدات خود را تنوع بخشید و در سال ۹۷ نیز توانست دوده صنعتی سازگار با محیط زیست تولید کند. در ادامه با روند فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت دوده فام بیشتر آشنا خواهید شد؛

تخصص فام در تولید انواع دوده صنعتی

آریاک سفر

سال 1390 در شهرک صنعتی شماره دو دزفول، کارخانه صنعتی دوده فام مورد بهره برداری قرارگرفت. این مجموعه 20 هزار تنی با استفاده از روش‌ها و مزایایی توانایی تولید 14 مدل از انواع محصولات دوده صنعتی را در اختیار دارد. این شرکت سهم زیادی را از صادرات غیرنفتی کشور به خود اختصاص داده است. دوده فام در جهت تولید محصولات مورد نیاز بازار و تامین احتیاجات صنعت تایر و لاستیک از دوده تلاش می‌کند.

این شرکت با مدیریت علیرضا فروغی‌راد، در نظر دارد تا به رهبری بازار صنعت دوده در کشور و منطقه دست پیدا کند. البته این کار را با حفظ مزیت تکنولوژی، به منظور انعطاف در تنوع تولید محصولات باکیفیت، مطابق استاندارد جهانی انجام می‌دهد.

صادرات تولیدات فام به 19 کشور دنیا

کربن بلک یا دوده صنعتی علاوه بر صنعت لاستیک سازی، در تولید رنگ و مرکب داخلی هم استفاده می‌شود. میزان مصرف این ماده درتولید لاستیک حدودا 25 تا 30 درصد وزنی و در حوزه رنگ و مرکب تقریبا 10تا 15 درصد وزنی است. دوده‌های این مجتمع در دو نوع سخت و نرم تولید می‌شود. محصولات گرید نرم مقاومت سایشی متوسطی داشته و نوع سخت، با توجه به نامشان، مقاومت بالاتری دارند.

این شرکت علاوه بر داشتن سهم 31 درصدی از تولید کربن بلک داخلی کشور، 75 درصد صادرات این محصول را هم در اختیار دارد. محصولات دوده فام به آذربایجان، آلمان، اندونزی، لهستان، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی، تایوان و 13 کشور دیگر دنیا در حجم بالا صادر می‌شود.

رکورد شکنی تاریخی عرضه اولیه شصدف

در حال حاضر سهام صنعتی دوده فام با نماد «شصدف» ارزشی بیش از 23 هزار و 99 میلیارد ریال در بازار بورس دارد. قیمت خرید و فروش این سهام در حدود 32 هزار ریال است. یکی از رکورد شکنی‌های مشارکت عرضه اولیه بخش شیمی بازار بورس، که در تاریخ این بازار ثبت شده، متعلق به شصدف است. در پانزدهمین عرضه اولیه این شرکت، یک میلیون و 628 هزار و 559 کد معاملاتی شرکت کردند. در نهایت سهام این شرکت به یک میلیون و 619 هزار و 283 کد تعلق گرفت.

اکنون 700 میلیون سهم شصدف در بازار بورس موجود است. 358 میلیون از این سهم را شرکت گسترش پایا صنعت سینا در اختیار دارد. مجموعه‌های قطران زغال سنگ و بنیاد مستضعفان انقلاب از دیگر سهامداران عمده این شرکت هستند.

دوده فام پیشگام در ارزآوری

کیفیت یکی از ابزارهای مهم این مجموعه برای تولید و گسترش محصولات آن است. در این خصوص نیز اقداماتی توسط این شرکت صورت گرفته که از جمله آن‌ها می‌توان به کسب گواهی استاندارد کنترل کیفی و عنوان آزمایشگاه مرجع در صنعت دوده ایران اشاره کرد. شرکت صنعتی دوده فام در سال ۱۳۹۴ موفق به کسب عنوان «دانش بنیان» به عنوان اولین شرکت دوده صنعتی در ایران شد.

در سال ۱۳۹۷ نیز اين شركت با استفاده از دانش فني متخصصان داخلي موفق شد براي اولین بار در كشور، دوده صنعتي با گريد «ان 220» را توليد كند که مقاومت سایشی و قدرت کششی بالایی داشته، استحکام خوبی در برابر پارگی دارد. کاربرد این نوع کربن بلک گرید ان ۲۲۰ در تولید تایر کامیون و اتوبوس‌های مسافری و نیز وسایل مکانیکی است.

شرکت دوده فام دو سال بعد از تولید دوده با کسب عنوان واحد صنعتی نمونه استان خوزستان و نشان عالی مدیریت، مجموعه افتخار آفرینی خود را تکمیل کرد.

این شرکت ضمن بهره برداری از 98 درصد ظرفیت اسمی‌اش، در زمینه تولید انواع دیگری از دوده‌های صنعتی هم گام‌هایی برداشته تا وابستگی داخلی و ارزبری از کشور کاهش پیدا کند. تولید دوده ان-234 که برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده، به همین منظور صورت گرفت. این دوده سایش فوق العاده‌ای دارد و پایه تولید انواع الاستومرها است.

مرتبط با : دوده فام
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز