کربن ایران؛ تولیدکننده عمده دوده صنعتی ایران

لست سکند

لاستیک‌های مورد استفاده در انواع ماشین‌ها بدون پودر سیاه رنگی به نام «دوده صنعتی» یا «کربن بلاک» قابل تولید نیستند! دوده، حاصل ترکیب کربن و مواد آلی دیگر است و از سوختن ناقص هیدروکربن‌های سنگین تولید می‌شود. از دوده علاوه بر تولید لاستیک و پلاستیک سازی، در ساخت رزین‌ها، جوهر پرینتر، انواع روکش‌ها و … استفاده می‌شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ صنعتی اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

سال 1351 بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با شرکت کابوت، یکی از کارخانه‌های تولید کننده دوده صنعتی در آمریکا، قراردادی برای ساخت یک مجموعه تولید دوده صنعتی منعقد شد. اکنون این شرکت با نام «کربن ایران» شناخته می‌شود. در ادامه کاماپرس به ارائه مطالب بیشتری از این مجموعه می‌پردازد؛

آشنایی با شرکت خودکفای کربن ایران

ساخت بنا و نصب ماشین آلات شرکت کربن ایران را مجموعه آمریکایی سیمون کاروز با نظارت مهندسین شرکت ایرانی انجام داد. بعد از تمام شدن این فعالیت‌ها، کربن ایران در سال 1353 با ظرفیت سالیانه 14 هزار تن بهره برداری شد. تولیدات این مجموعه مورد نیاز کارخانه‌های تایر سازی بود. با توجه به ساخت و گسترش کارخانه‌های تایرسازی، سال 1356 مسئولان شرکت کربن به افزایش ظرفیت این شرکت تا تولید 16 هزار تن انواع دوده صنعتی رضایت دادند. اما با وقوع انقلاب این اتفاق به تعویق افتاد.

راز آسمان پایتخت

این شرکت با خروج شرکت‌های آمریکایی و وقوع تحریم‌ها علیه ایران همچنان به روند فعالیت خود ادامه داد. کربن ایران یک کارخانه جدید با ظرفیت تولیدی 20 هزار تن در سال احداث کرد. تمامی مراحل راه اندازی این مجموعه توسط متخصصان و کارمند داخلی انجام شد.

در حال حاضر شرکت کربن ایران با مدیریت شکور شمس و داشتن دو واحد تولیدی و امکان تولید سالیانه 50 هزار تن دوده صنعتی مشغول فعالیت است.

دوده چند نوع دارد؟

دوده صنعتی خوراک اولیه بسیاری از کارخانه‌های شیمیایی داخلی است. این ماده به دلیل کاربردهایی که دارد در صادرات و ارز آوری هم مورد توجه است. تولید دوده صنعتی در کربن ایران با استفاده از سیستم کنترل اتوماتیک انجام می‌شود.

دوده مستربچی، سخت و نرم انواع دوده تولیدی این شرکت هستند. مستربچی از دوده‌های مورد استفاده در تولید لوله‌ها و برخی مواد پلیمرها بوده و خلوص نسبتا بالایی دارد. دوده سخت قدرت کشش بالا و مقاومت خوبی در برابر پارگی دارد و بر اساس مقاومت به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. اما دوده نرم در گروه مقاومت متوسط قرار گرفته و قابلیت ارتجاعی مناسبی دارد.

سودهی شیرین شکربن!

شرکت کربن ایران در سال 1374 به گروه شرکت‌های سرمایه گذاری پتروشیمی پیوست. زیرمجموعه تاپیکو در همان سال به سهامی عام تبدیل شد. سهام این شرکت با نماد «شکربن»، حدود 25 هزار و 215 میلیارد ریال ارزش بازاری دارد. نماد کربن ایران با 250 میلیون سهم در بازار دوم بورس قرار گرفته است.

تعداد 106 میلیون سهم از شکربن برای شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی است. مجموعه هامون کیش هم 16 میلیون سهام این شرکت را در اختیار دارد. اشخاص حقیقی و موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر از دیگر سهامداران عمده شرکت کربن ایران شناخته می‌شوند.

مجمع عمومی بررسی صورتحساب‌های سال مالی 1399 این شرکت، خردادماه برگزار و در این جلسه 4 هزار و 300 ریال سود بین سهامداران تقسیم شد. سود پایه هر سهم این شرکت در سه ماهه نخست امسال، 2 هزار و 1 ریال بود.

صادرات دوده ایرانی به فرانسه

شرکت کربن ایران یکی از تولید کننده‌های بزرگ دوده صنعتی است. این مجموعه به شرکت «میشلن فرانسه»- از تولیدکنندگان معروف لاستیک در جهان- صادرات دارد. این شرکت توانسته به تکنولوژی تولید 12 نوع کربن بلاک دست پیدا کند. محصولات این مجموعه به جز فرانسه، به 19 کشور دیگر در چهار قاره دنیا صادر می‌شود.

این مجموعه در تولید انواع دوده‌های صنعتی استانداردهای ملی و بین المللی را رعایت کرده و انواع گواهی‌های کنترل کیفیت را دارد. علاوه بر این، کربن ایران در جریان تولیدات خود الزامات محیط زیستی را رعایت کرده و به مسائل آلودگی و حفظ استاندارد زیست محیطی توجه می‌کند.

در همین خصوص، به برگزاری دوره‌های مختلف برای آموزش ممیزان، شرکت در نمایشگاه‌های استانی و کشوری مربوط به محیط زیست، همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای در برگزاری مراسم‌های مرتبط و … می‌پردازد.

کربن ایران تاکنون دستاوردهای زیادی داشته است. گواهینامه و تندیس ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان در سال‌های 1395 و 1396، عنوان صادرکننده نمونه استانی سال 1397 و 1398، واحد نمونه صنعتی 1399 و … گوشه‌ای از موفقیت‌های این مجموعه طی سال‌های فعالیت آن است.

مرتبط با : کربن ایران
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز