کدام مجموعه رتبه نخست صنعت کلر آلکالی کشور را دارد؟

لست سکند

خوش طعم و مطبوع بودن آب مصرفی خانوارها در گرو وجود ماده‌ای به نام «کلر» است. بدون این گندزدای قوی، آب مصرفی مناطق و شهرهای مختلف قابل مصرف نیست. نام این ماده از واژه انگلیسی آن، به معنای سبز، برگرفته شده که به رنگ این گاز اشاره دارد. نوع خالص این عنصر شیمیایی به شکل گازی دو اتمی است. این ماده علاوه بر گندزادیی آب، در انواع سفید کننده و گاز خردل هم به کار می‌رود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ صنعتی اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

بعد از انقلاب، همزمان با توسعه صنعت آب و فاضلاب ایران، مجموعه‌ای به نام «نیروکلر» تاسیس شد. هدف از راه اندازی این مجموعه، تولید کلر در داخل و بالا بردن کیفیت بهداشت و سلامت جامعه بود. در ادامه کاماپرس برای اطلاع بیشتر خوانندگان و علاقمندان این صنعت مطالب بیشتری را ارائه می‌دهد؛

پیشرفت گام به گام نیروکلر

همکاری وزارت نیرو و بانک صنعت و معدن در سال 1376 باعث وقوع اتفاق مهمی در صنعت آب و فاضلاب کشور شد و مجموعه نیروکلر شکل گرفت. اکنون این مجموعه با پشتوانه تجهیزات پیشرفته و کارکنان متخصص خود توانسته محصولات و خدمات مناسبی را در حوزه مربوطه به مشتریانش ارائه دهد. افزایش تقاضای بازار به علاوه کیفیت مناسب محصولات عرضه شده نیروکلر، باعث شکل گیری طرح‌هایی برای افزایش ظرفیت‌ تولید، نوسازی ماشین آلات و به کارگیری نسل جدید الکترولایزرها- روش عبور مستقیم جریان الکتریکی- در این شرکت شده است.

راز آسمان پایتخت

یکی از طرح‌های توسعه‌ای نیروکلر در سال 1397 اجرایی شده که ظرفیت گاز کلر را از 40 تن به 95 تن در روز افزایش داد. طرح مذکور باعث حفظ سهم بازاری و تکمیل ظرفیت‌های پایین دستی نیرو کلر شد. ضمن اینکه کاهش قیمت تمام شده و بالا رفتن قدرت رقابت پذیری محصولات این شرکت را رقم زد.

انواع محصولات کاربردی نیروکلر

این شرکت در حال حاضر با هدایت علی صالحی و داشتن دو مجتمع فعال صنعتی در اصفهان و یزد، 9 محصول کلری را تولید و به بازار عرضه می‌کند. از پرکلرین، گندزادی قوی، تا کلر مایع، ضدعفونی کننده رایج استخرها، همگی مواد پایه‌ای هستند که توسط نیروکلر تولید می‌شوند.

بدون این دسته محصولات امکان تولید خیلی از مواد شوینده و ضدعفونی کننده موجود نیست. مثلا کربوکسی متیل سلولز ترکیبات پلیمری حلال آب هستند،که در گروه‌های پرمصرف آرایشی- شیمیایی، شوینده‌ها و صابون‌ها، کاغذسازی و مقوا، صنعت کاشی و سرامیک، چرم و … کاربرد دارند.

یکی دیگر از محصولات کاربردی، منوکلرو استیک اسید، ضدعفونی کننده بی‌رنگ و شکل است. کلرید آهن هم از دیگر ترکیب شیمیایی با مقیاس صنعتی بوده که موجب تصفیه فاضلاب می‌شود.

اما یکی از موادی مورد استفاده گروه آلومینیوم، سود کاستیک مایع نامیده می‌شود. این ماده شیمیایی یک ترکیب یونی جامد سفید رنگ با قابلیت جذب راحت رطوبت و کربن دی اکسید موجود هوا است. اسید کلریدریک و سود پرک هم در گروه فولادی‌ها استفاده زیادی دارند. محصول آبژاول این شرکت هم در ساخت وایتکس و … به کار برده می‌شود.

افزایش نرخ محصولات نیروکلر

سهام نیرو کلر با نماد «شکلر» در حال حاضر با ارزش 16 هزار و 665 میلیارد ریالی خود در تابلوی بازار اول بورس قرار دارد. 500 میلیون سهم از این شرکت در دست سهامداران است.

شرکت‌های سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی ایران و نفت و گاز و پتروشیمی تامین از سهامداران عمده این مجموعه هستند. 20 میلیون از سهام شکلر در دست اشخاص حقیقی فعال بازار سرمایه قرار دارد.

نرخ محصولات تولیدی این شرکت به خصوص سود پرک در آخرین ماه سال مالی 1399 رشد خوبی داشت. همین مسئله مبلغ فروش آن را به 304 میلیارد ریال در اسفندماه رساند. این مقدار با توجه به فروش هزار و 994 میلیارد ریالی نیرو کلر در هفت ماهه اول سال 1399، کارکرد متوسطی به حساب می‌آید.

البته درآمد عملیاتی این مجموعه در سه ماه نخست امسال نسبت به هشت ماهه اول سال گذشته 82 میلیارد و 960 میلیون ریال رشد پیدا کرد.

 نیروکلر به دنبال گسترش ظرفیت

این مجموعه سرآمد صنعت کلر آلکالی کشور- از فناوری‌های بزرگ الکتروشیمیایی جهان- محسوب شده و تاکنون گواهینامه صنعت سبز را هم کسب کرده است.

شرکت نیروکلر برای گسترش بیشتر بازار خود، طرح‌های توسعه‌ای زیادی را اجراکرده یا در دستور کار دارد. سال گذشته این شرکت، طرح توسعه آبژاول مجتمع اصفهان را در مدار تولید قرار داد. همچنین پروژه افزایش ظرفیت محصول پرکلرین نیروکلر که از سال گذشته شروع شده، طبق زمان بندی اعلامی در مردادماه امسال مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. از دیگر پروژه‌های در دست اجرای این مجموعه، افزایش ظرفیت محصول مونوکلرو استیک اسید در مجتمع اصفهان است.

مرتبط با : نیروکلر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز