کتاب گردشگری خوراک با حمایت آکوارویال منتشر شد

کتاب گردشگری خوراک-کاماپرس

برند آکوارویال با هدف حمایت از توسعه گردشگری خوراک با همکاری انتشارات تاچارا کتابی در این زمینه منتشر کرد. سازمان جهانی گردشگری طی سال‌های اخیر توجه زیادی به گردشگری گاسترونومی یا گردشگری خوراک داشته است. این سازمان با برگزاری گردهمایی‌های بین‌المللی و انتشار دستورالعملی‌های اجرایی سعی می‌کند به فعالان صنعت گردشگری کمک کند تا از ظرفیت‌های گردشگری خوراک بهره‌برداری بیشتری کنند.

به گزارش کاماپرس، انتشارات تاچارا با همکاری برند آکوارویال که تولیدکننده مواد غذایی سالم است، هفته گذشته جدیدترین دستورالعمل‌ها و توصیه‌های سازمان جهانی گردشگری را در قالب کتاب «گردشگری خوراک» منتشر کرد. این کتاب که توسط بهار بیشمی و محمدرضا داوری ترجمه و تالیف شده است، دوازده راهکار توسعه این گونه گردشگری در مقاصد مختلف را معرفی کرده است.

گردشگری گاسترونومی چیست؟

در اولین صفحه کتاب آمده است: شاخه‌ای از گردشگری که تمرکز آن بر خلق تجربه‌های مرتبط با خوراک و فعالیت‌های وابسته به آن برای مسافران است، گردشگری گاسترونومی خوانده می‌شود. مسافران در این سفرها، تجربه‌هایی مانند خوردن غذاهای اصیل محلی، مشارکت در فرایند آشپزی و پخت غذا، بازدید از مزارع و صنایع سنتی تولیدکننده محصولات غذایی، شرکت در جشن‌ها و آیین‌های مرتبط با خوراک، یادگیری شیوه پخت غذاهای محلی، ارتباط مستقیم با سرآشپزها و کشاورزان و صیادان و بازدید از موزه‌ها و نمایشگاه‌های مرتبط با غذا را کسب می‌کنند.

پدیدآورندگان کتاب گردشگری خوراک در مقدمه نوشته‌اند: یکی از جاذبه‌های غنی و موثر جامعه ایران که می‌تواند به افزایش سهم این کشور در بازار گردشگری جهان کمک کند، خوراک است. ایران در کنار برخورداری از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی، ظرفیت بسیار زیادی نیز در حوزه خوراک دارد. تنوع فرهنگی و اقلیمی جامعه ایران سبب شده تا در هر گوشه از این سرزمین خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های منحصربه‌فردی یافت شود. با این وجود، در برنامه‌های خرد و کلانِ توسعه صنعت گردشگری، توجه چندانی به این ظرفیت جذاب نشده است.

در ادامه آمده است: خوراک، نقش بسیار مهمی در حیات بشری دارد؛ نه فقط به خاطر اینکه نیازهای جسمی و فیزیولوژیک انسان‌ها را تامین می‌کند. خوراک کارکردهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مهمی نیز برعهده دارد. خوراک تقریبا در تمام آیین‌های سنتی، دورهمی‌ها، جشن‌ها و رویدادهای امروزی ایفای نقش می‌کند. مجموعه‌ای از آداب و قوانین، خوردن یا نخوردن و حتی چگونه خوردن خوراک‌ها را مشخص می‌کنند. خوراک‌ها و شیوه تهیه آنها، طبقه و اعتبار اجتماعی افراد را مشخص می‌کنند. شیوه پذیرایی از افراد نشان‌دهنده نوع و عمق رابطه میان مهمان و میزبان است. علاوه بر این موارد، غذا به عنوان یک کالای استراتژیک دارای ارزش اقتصادی بالایی است. اهمیت استراتژیک غذا به حدی است که دولت‌ها به صورت پیوسته برای حفظ امنیت غذایی مردمان‌شان، برنامه‌ریزی، تلاش، مبارزه و حتی جنگ می‌کنند. در این میان سازمان‌های جهانی نیز سعی می‌کنند با ایجاد تعادل، مانع از بروز نارسایی و قحطی غذایی در کشورهای ضعیف شوند. از سوی دیگر، غذا می‌تواند عاملی برای تولید ثروت، اشتغال و حرکت در مسیر توسعه باشد. بسیاری از کشورها سعی می‌کنند با توسعه صنایع کشاورزی و غذایی، درآمد ناخالص ملی خود را افزایش دهند و جایگاهی استراتژیک برای خودشان در معادله‌های جهانی ایجاد کنند.

آریاک سفر

گردشگری خوراک-کاماپرس

بهار بیشمی که یکی از پدیدآورندگان این کتاب است، سابقه زیادی در زمینه گردشگری دارد. او عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است و پیش از این نیز کتاب‌های متعددی در مورد گردشگری به قلم او منتشر شده است. محمدرضا داوری، دیگر پدیدآورنده کتاب، مدیرعامل گروه بین المللی پرسا است. این گروه به عنوان مشاور و مجری پروژه‌های گردشگری خوراک در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت می‌کند.

کتاب گردشگری خوراک، در 104 صفحه و با تیراژ 2200 نسخه به چاپ رسیده و با قیمت 59 هزار تومان راهی بازار نشر شده است.

 انتهای پیام

مرتبط با : آکوارویالانتشارات تاچارا
نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز