کاهش 50 درصدی قیمت خانه امکان پذیر است

درشرایطی که افزایش قیمت مسکن طی دو سال گذشته موجب شده خرید خانه از سبد خانوار بسیاری از ایرانی ها خارج شود، رییس انجمن انبوه سازان تهران معتقد است که کاهش 50 درصدی قیمت خانه با افت قیمت زمین امکان پذیر است.
به گزارش کاما پرس، درحال حاضر بازار مسکن رکود عمیقی را تجربه می کند و حجم قراردادهای خرید و فروش طی دوسه ماه گذشته به شدت کاهشی بوده است، یکی از دلایل کسادی این بازار شیوع ویروس کروناست اما عامل اصلی افزایش چشمگیر قیمت ها و کاهش توان اقتصادی خانواده هاست، البته کارشناسان اقتصادی راهکارهای مختلفی برای بازگشت رونق به بازار مسکن و کاهش قیمت خانه پیشنهاد می دهند که یکی از این راهکارها، کاهش قیمت زمین به عنوان اصلی ترین نهاده مسکن است.
ایرج رهبر، رییس انجمن انبوه سازان تهران روش‌های مختلفی برای خروج بازار مسکن از رکود پیشنهاد می کند که محور اصلی تمام آنها، کاهش هزینه‌هاست، او می گوید: حذف قیمت زمین تا حد قابل توجهی قیمت تمام ‌شده مسکن را کاهش می‌دهد. در حال حاضر خرید یک واحد مسکونی با متراژ مفید ۷۰ متری در تهران به‌طور میانگین حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که با حذف قیمت زمین می‌توان رقم را به نصف کاهش داد.
رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران،کنترل قیمت مصالح را عامل دیگر خروج بازار مسکن از رکود می داند و می گوید: در کنار مدیریت قیمت مصالح ساختمانی، می‌توان معافیت‌ها و تشویق‌هایی را در دو بخش مالیات‌ها و هم عوارض شهری برای سازندگان در نظر گرفت تا بخشی از هزینه‌های ساخت مسکن کاهش یابد و اقشار مختلف بتوانند دسترسی به مسکن ارزان قیمت داشته باشند.رهبر درباره تسهیلات خرید مسکن اظهار می کند: تسهیلاتی که با سود کم و بازپرداخت پلکانی برای خرید مسکن اختصاص پیدا کند، می‌تواند به خانه‌دار شدن گروه‌های کم‎درآمد کمک کند.

 

افزایش تسهیلات خرید مسکن در ابهام

آریاک سفر

با توجه به رکود شدید در بازار مسکن، وزارت راه و شهرسازی به‌دنبال افزایش تسهیلات ساخت مسکن است تا بتواند بازار مسکن را از رکود فعلی خارج کند و قیمت خانه را کاهش دهد. موضوعی که رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران هم با آن موافق است و در این باره به ایرنا می‌گوید: با اینکه تأمین مالی سازندگان و خریداران در خروج این بازار از رکود تأثیر دارد، اما باید به تأثیر اقداماتی که هزینه‌های ساخت را کاهش می‌دهند هم توجه کرد.
چندی پیش بود که محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره تمرکز بر افزایش وام ساخت مسکن برای افزایش تولید، خبر داد.
او با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار گفت: بانک‌ها می‌توانند تا ۸۰ درصد مبلغ ساخت یک واحد مسکونی تسهیلات ارائه دهند و منعی در این زمینه وجود ندارد، مشکل این تسهیلات مبلغ بازپرداخت اقساط است که در حال کار روی این مسئله هستیم.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز