کاهش قیمت دلار در واکنش به مکانیسم ماشه

اخبار و جو روانی ایجاد شده پیرامون فعال شدن مکانیسم ماشه برخلاف انتظار برخی معامله گران بازار ارز به کاهش قیمت دلار در روز ابتدای هفته انجامید و این روند ممکن است امروز نیز با برخی تحرکات بازارساز ادامه پیدا کند.

به گزارش کاماپرس، پیش بینی روند قیمت دلار در روزهای اخیر به نقطه حساسی رسیده است چرا که عوامل موثر بر نرخ این ارز پرتقاضا متعددند و ضمنا پیچیده تر از پیش شده اند. شاهد مثال این که در روزی مثل دیروز- شنبه 29 شهریورماه 99 – که هم بورس منفی بود و هم جو روانی پیرامون فعال شدن مکانیسم ماشه بر بازار ارز سنگینی می کرد، دلار برخلاف انتظار به شیب نزولی افتاد و اندکی کاهش قیمت را تجربه کرد.

دنیای اقتصاد در گزارش امروز خود به این موضوع پرداخته و نوشته است؛  روز ابتدایی هفته، برخلاف انتظار برخی از معامله‌گران ارز، قیمت دلار افت کرد. این اتفاق در حالی افتاد که بسیاری انتظار داشتند با بالا رفتن احتمال چکانده شدن مکانیزم ماشه توسط آمریکا، بازارهای داخلی بیش از پیش آشفته شوند و قیمت‌ها در سربالایی صعود قرار بگیرند. در بیست و نهمین روز شهریورماه 99، دلار از همان ابتدای روز تمایلات کاهشی از خود نشان می‌داد، چرا که با قیمت ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان معاملات  خود را  آغاز کرد که ۲۰۰ تومان کمتر از روز پنج‌شنبه بود. در ادامه روز، رفتار کاهشی دلار ادامه یافت تا اینکه به محدوده ۲۶ هزار و ۴۵۰ تومان برخورد کرد. پس از آن قیمت کمی مورد حمایت قرار گرفت و اسکناس آمریکایی حوالی ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۲۶ هزار و ۵۵۰ تومان به کار خود پایان داد که ۱۱۰ تومان بیشتر از کف روزانه، ولی ۳۵۰ تومان کمتر از قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه بود.

دو پیام متفاوت نوسان گیران دلار

«دولت برای اینکه نشان دهد، فعال شدن «مکانیزم ماشه» هیچ تاثیری روی اقتصاد و بازار ایران ندارد، عرضه ارز خود را افزایش خواهد داد و به دنبال آن قیمت‌ها در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت.»

آریاک سفر

این پیام تصور گروهی از فعالان و نوسان‌گیران بازار را آشکار می‌کند که نگران بودند، بازارساز در اولین روز هفته عرضه خود را به شدت افزایش دهد و در نتیجه آن، قیمت‌ها راه نزولی را در پیش بگیرند. چنین تصوری موجب می‌شد که نوسان‌گیران خود به تدریج در موقعیت فروش قرار بگیرند و عرضه بازارساز را هم رصد کنند. واضح است که اگر آن‌ها احساس کنند، عرضه بازارساز توان عقب بردن قیمت‌ها را ندارد، بار دیگر در موقعیت خرید قرار خواهند گرفت. البته خریداران یک مقاومت مهم را پیش روی خود دارند  و آن هم مرز ۲۷ هزار تومانی است که طی هفته گذشته، به‌رغم تلاش نوسان‌گیران شکسته نشد.

«شنبه و یکشنبه زمان مناسبی برای مال جمع کردن است». پیام دومی که از سوی نوسان‌گیران در مورد بازار ارز شنبه و یکشنبه به گوش می‌رسید، صحبت‌های گروهی بود که احساس می‌کردند روزهای اول و دوم هفته بهترین وقت برای خرید دلار در قیمت‌های پایین‌تر است. از نگاه این گروه، پس از این تاریخ قیمت‌ها بار دیگر سیر صعودی خواهند گرفت و با توجه به ریسک انتخابات آمریکا در آبان ماه، بازارها فرصت یک حرکت افزایشی دیگر را خواهند داشت.

به این ترتیب می‌توان گفت در حالی که گروهی از نوسان‌گیران سایر معامله‌گران را توصیه به فروش می‌کردند، گروهی نیز پیشنهاد می‌دادند که در قیمت‌های پایین‌تر به‌دنبال خرید باشند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  بازار ارز و آخرین تحولات نرخ دلار ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “کاهش قیمت دلار در واکنش به مکانیسم ماشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز