سقوط ۹۷ درصدی صادرات فرش دستباف ایران

عضو هیات مدیره اتحادیه فرش ایران با اشاره به کاهش صادرات فرش دستباف ایران از ۲ میلیارد دلار به ۶۰ میلیون دلار گفت: در سال ۷۳ حدود ۴۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور را فرش تشکیل می‌داد، اما روند نزولی آن نگران‌کننده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از صداو سیما، احمد کریمی اصفهانی، عضو هیات مدیره اتحادیه فرش ایران در نشست اتحادیه‌های فرش دستباف کشور گفت: خانه و زادگاه اصلی فرش دستباف، ایران است؛ اما ترکیه به اهمیت اشتغالزایی این هنر-صنعت پی برده و تسهیلات خوبی با نرخ سود ۲ تا ۳ درصد در اختیار متقاضیان قرار داده است و در فراخوانی، از طراحان و بافندگان ایرانی دعوت به همکاری کرد که این موضوع باعث مهاجرت برخی طراحان فرش به ترکیه شد.

کریمی در ادامه افزود: آمریکا و اروپا با هدف ایجاد نارضایتی در اشتغال فرش این هنر صنعت را تحریم کردند اما مسئولان به این موضوع دقت نمی‌کنند؛ با اینکه امهال یک ساله صادرکنندگان به رفع تعهدات ارزی از جمله اقدامات خوب وزارت صمت است که جای قدردانی دارد، اما وزارتخانه آن‌ طور که باید به صنعت فرش بها نداده است.

مرتضی حاجی آقامیری خواستار نقش بخش خصوصی در مدیریت فرش دستباف شد و درباره صادرات فرش گفت: صادرات قاچاق نداریم، ولی صادرات مسافری داریم؛ در حالی که واردات فرش از طریق قاچاق وجود دارد.

آریاک سفر

حاجی آقامیری افزود: به نظر ما راه حل این موضوع حداقل تشکیل یک سازمان مستقل زیر نظر ریاست جمهوری است، چون رسیدگی به اوضاع فرش از عهده یک وزارتخانه خارج است و باید معاون رئیس جمهور آن را پیگیری کند.

بنا بر اعلام اتحادیه فرش ایران، حدود ۲ میلیون بافنده در کشور وجود دارد که به همراه خانواده‌های آن‌ها جمعیت ۸ میلیون نفری را شکل می‌دهد؛ بنابراین فرش، سفیر فرهنگی است و بعد از نفت بیشترین صادرات را می‌تواند داشته باشد.

با توجه به این که در کنار کشاورزی در روستاها، بافت فرش نیز انجام می‌شود، با تحریم فرش دستباف، اوضاع بدتر و تولید آن کمتر می‌شود و مهاجرت روستائیان به شهر‌ها افزایش می‌یابد.

از دیگر مشکلاتی که در این تشست مطرح شد، این است که برای فرش دستباف بیشتر مواد اولیه داخل کشور وجود دارد اما در سال‌های اخیر واردات برخی از مواد اولیه مانند ابریشم بسیار مشکل شده که در مناطقی از مواد مصنوعی به جای نخ ابریشم استفاد می‌شود و این موضوع در آینده به حیثیت فرش دستباف کشورمان لطمه وارد خواهد کرد.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز