کاهش دوباره ارزش لیر ترکیه

لست سکند

پس از انتشار خبر خرید دوباره سامانه دفاع موشکی اس 400 توسط دولت اردوغان از روسیه، ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا کاهش یافت.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار جذاب روز، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، اظهارات صریح رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه درباره قصد این کشور برای خرید بخش دوم سامانه‌های اس ۴۰۰ زا روسیه خشم آمریکا و ناتو را در پی داشت. دولت واشنگتن که این سیستم دفاعی روسی را تهدیدی برای جنگنده‌های مدرن اف-۳۵ خود می‌داند، همواره از اشاعه این سامانه‌ها احساس خطر می‌کند.

چنانچه اختلاف میان ترکیه و آمریکا به صدور تحریم‌های اقتصادی جدید توسط دولت بایدن منتهی شود، اقتصاد ترکیه و ارزش پول ملی این کشور ضربه خواهند خورد. پس از اظهارات اردوغان، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: آمریکا از ترکیه خواسته‌ است که از خرید سامانه اس۴۰۰ و تجهیزات نظامی بیشتر از روسیه اجتناب کند. این مقام آمریکایی همچنین به قانون سال ۲۰۱۷ موسوم کاتسا که برای مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها، تنظیم شده اشاره کرد و گفت: خرید تسلیحات روسی موجب تحریم‌های جدیدی می‌شود که جدا از تحریم‌های دسامبر ۲۰۲۰ خواهد بود.

کاهش ارزش لیر طی روز گذشته در حالی صورت گرفت که هفته گذشته با کاهش نرخ بهره بانکی توسط بانک مرکزی ترکیه، ارزش لیر در مقابل دلار کمی افزایش یافته بود.

راز آسمان پایتخت

در دو سال گذشته، سه بار رئیس بانک مرکزی ترکیه تغییر کرده که آخرین بار آن به اوایل فروردین ماه امسال برمی‌گردد. همین تغییر نیز البته به کاهش دوباره ارزش لیر منجر شد. بنابه اعلام تحلیلگران ناجی اقبال، رئیس سابق بانک مرکزی ترکیه به دلیل افزایش سریع نرخ بهره کرسی خود را از دست داد. همزمان با کاهش ارزش لیر، قیمت کالاهای اساسی، خرید و اجاره بهای مسکن به طور تصاعدی رو به افزایش گذاشته است.

ارزش یک دلار آمریکا در آخرین روز تابستان، معادل 8.72 لیر بود که روز گذشته به 8.82 رسید. ارزش هر یورو نیز از 10.22 به 10.32 افزایش یافت.

بسیاری از کنشگران بازار ترکیه منتظر هستند تا تاثیر دیدارِ پیشِ روی اردوغان و پوتین را بر ارزش لیر مشاهده کنند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز