کاهش 17 درصدی صادرات ایران در اسفندماه

لست سکند

آمارها حاکی از کاهش 17 درصدی صادرات در اسفندماه سال گذشته تحت تاثیر کروناست. این درحالیست که صادرات کشور از نظر وزنی در هفت ماهه سال 98 رشدی 17 درصدی را تجربه کرده بود و این روند رو به رشد در ماه‌های هشتم و نهم سال نیز ادامه داشته است.

به گزارش کاماپرس به نقل از ایرنا، رییس سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه کرونا باعث افت 17 درصدی صادرات در اسفندماه شده، گفت: به دلیل بسته شدن مرزها بعد از شیوع کرونا توسط همسایگان که مبدا اصلی کالاهای ایرانی هستند و اعمال محدودیت‌هایی از این دست، صادرات کاهش پیدا کرده که البته این روند کاهشی در رابطه با صادرات برخی از کشورها نیز اتفاق افتاده است.

«حمید زادبوم» تاکید کرد: کرونا ضربه بزرگی به بخش تجارت کشورها وارد کرده روند صادرات کالاها را با اختلال روبرو کرده است.

وی با اشاره به بسته شدن برخی از مرزها و ممنوعیت تردد مسافران که روی مبادلات کالا نیز تاثیر مستقیمی داشته است، گفت: سعی داریم با اثبات اینکه پروتکل‌های بهداشتی کشور قوی هستند، همسایگان را به ادامه این مبادلات ترغیب کرده و اطمینان‌خاطر آنها را از این بابت بیشتر کنیم.

زادبوم همچنین به کاهش صادرات چین با سایر کشورها اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال صادرات چین190  میلیارد دلار کاهش داشته و سایر کشورها نیز از این امر به شدت زیان کرده‌اند. در حالی که لازم است با مدیریت درست مانع از تداوم این روند در ماه‌های آتی شد.

راز آسمان پایتخت

تراز تجاری همچنان منفی است

آخرین آمارها نشان می‌دهد، در 9 ماهه سال 98 میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، کوره ونفت سفید وهمچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی بالغ بر یکصدو سه میلیون و587هزارتن وبه ارزش 31میلیارد و 902 میلیون دلار رسیده است.

با این حال باید تاکید کرد تراز تجاری کشور طی ماه‌های اخیر همچنان منفی بوده و این امر قبل از شیوع ویروس کرونا و به دلیل تحریم های اقتصادی اتفاق افتاده است.

بر اساس گزارش‌های موجود، در آمار تجمیعی یازده ماه منتهی به بهمن امسال، صادرات از واردات عقب مانده و ورود کالا از کشورهای مبدا یک میلیارد و ۳۴۳ میلیون دلار بیشتر از صدور کالا به بازارهای هدف بوده است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز