کارگزاری‌های بورس و چالش‌های ناتمام مردم

لست سکند

برای تشخیص میزان علاقمندی مردم برای ورود به بورس بررسی یک شاخص کفایت می‌کند؛ در حالیکه سال گذشته 820 هزار کد معاملاتی جدید صادرشده، تنها در سه ماه اول سال جاری 1.5 میلیون کد معاملاتی جدید به ثبت رسیده است.

به گزارش کاماپرس، با داغ شدن تب بازار سرمایه که همزمان شده با بی‌رونقی در بازارهای موازی و البته حمایت تمام‌قد دولت از بورس، تقاضا برای کنشگری در این بازار نیز افزایش یافته است. این تقاضا را به خصوص در چهارشنبه‌هایی که یک عرضه اولیه روی تابلوی بورس خودنمایی می‌کند، می‌توان به وضوح مشاهده کرد. با این حال به نظر می‌رسد زیرساخت‌های لازم برای ارایه خدمات به این حجم از تقاضا و اشتیاق وجود ندارد. طبق اعلام رسانه‌ها حدود نیمی از متقاضیان ورود به بازار سرمایه برای دسترسی به کارگزاری و اخذ کد آنلاین با مشکل مواجه هستند. کار برای مردم وقتی سخت‌تر می‌شود که کارگزاری‌های رسمی بورس که همگی در تهران مستقر هستند، در سایر شهرهای کشور شعبه‌ای ندارند و متقاضیان برای اخد کد آنلاین باید به شهرهای دیگر سفر کنند

ایسنا در گزارشی اعلام که فقط دو کارگزاری با دفاتر پیشخوان دولت قرارداد دارند و این موضوع باعث می‌شود متقاضیان ورود به بازار سرمایه حق انتخابی بین ۱۰۷ کارگزاری نداشته باشند و درواقع گاهی یک شهر یا حتی استان در انحصار تنها دو کارگزاری است که هرچند پرآوزه هستند اما با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

دسترسی دشوار مردم به کارگزاری‌ها
برخی از مشتاقان بازار سرمایه ضمن انتقاد از وجود اخلال در دو کارگزاری مطرح کشور، می‌گویند: ما چند سالی بود با کارگزاری آگاه کار می‌کردیم و تقریبا هم مشکلی نداشت ولی از اواسط ۱۳۹۸ که مردم به بورس هجوم آوردند، این کارگزاری دچار مشکل شد. کارگزاری مفید هم مشابه آگاه است و هیچ کدام زیر ساخت لازم برای پذیرش این حجم از وروردی جدید به بورس را ندارند. برای ثبت‌نام در کارگزاری مبین نیز باید به صورت حضوری مراجعه انجام شود که نیازمند سفر به مراکز استان است.

برخی دیگر از مردم نیز درمورد مشکل دسترسی به کارگزاری می‌گویند: مساله عمده، عدم فعالیت کارگزاری‌ها در شهرهای کوچک است. دفاتر پیشخوان دولت فقط با کارگزاری‌های آگاه و مفید قرارداد دارند که شاهد ایجاد صف های طولانی برای احراز هویت در این دفاتر هستیم.

راز آسمان پایتخت

البته نبود کارگزاری در نقاط دیگر کشور به جز تهران فقط مختص استان‌ها یا شهرهای مرزی نمی‌شود و حتی شهرهای استان تهران مانند شهریار، پرند و… و استان البرز که در یک قدمی استان تهران قرار دارد نیز با این مشکلات مواجه هستند و به گفته ساکنان این شهرها امکان دسترسی به کارگزاری برای آن ها وجود ندارد و مجبورند به شهر تهران مراجعه کنند.

تاسیس شعبه در برخی شهرها توجیه اقتصادی ندارد
در این راستا، روح‌الله میرصانعی- دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار- در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه دلیل اینکه کارگزاری‌ها در شهرهای کوچک شعبه ندارند، نبود توجیه اقتصادی است، اظهار کرد: ممکن است اگر شما هم کارگزار بودید، متوجه می‌شدید که اجاره محل، استخدام نیروی مورد نیاز طبق مقررات، تجهیزات و… باعث می‌شود هزینه‌ها افزایش پیدا کند و تعداد اندک افرادی که ممکن است در شهر مذکور، تمایل داشته باشند وارد بازار سرمایه شوند، پاسخگوی این هزینه‌ها نخواهد بود.

وی ادامه داد: البته این به این معنی نیست که مردم نباید دسترسی داشته باشند. شبکه‌هایی در کشور وجود دارد که به خوبی در سراسر کشور توزیع شده‌اند. شبکه هایی مانند شعبه بانکی، دفاتر پیشخوان دولت، پلیس به اضافه ۱۰ که در دسترس مردم قرار دارند. بسیاری از کارگزاری‌ها با دفاتر پیشخوان دولت قرارداد امضا کرده‌اند و ۵۰۰۰ شعبه در سراسر کشور آماده اند که مردم را به دفاتر کارگزاری‌ مرتبط کنند.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار با تاکید بر اینکه بسیاری از کارگزاران بانکی با شعب بانکی طرف قرارداد شده‌اند، اظهار کرد: در برخی از این شعب خدمات کارگزاری هم ارائه می‌شود.

احتمال غیرحضوری شدن اخذ کد آنلاین
صانعی از احتمال غیرحضوری شدن اخذ کد آنلاین خبر داد و گفت: از سوی دیگر اقدامی درحال انجام است که امکان اخد کد آنلاین به صورت غیرحضوری را فراهم می‌کند. فرد می‌تواند از طریق مراجعه به سایت قرارداد برخط را امضا کند. در این راستا منتظر ابلاغ مصوبه از طرف سازمان بورس هستیم.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “کارگزاری‌های بورس و چالش‌های ناتمام مردم

  1. ابوالقاسم رخشانی گفته:

    درسته،من باید میرفتم مرکز استان شعبات کارگزاری ها یا دفاتر پیشخوان که مردم هجوم آوردن رو دو تا کارگزاری که با نظرات کاربران آنها،خدا رو شکر نرفتم و یک کارگزاری بود که تو دفتر پیشخوان کم آشنا بود و پذیرنده اونجا نداشت غیر از من ،که کارم راه افتاد ولی دیروز به کارگزاری زنگ زدم هنوز دفتر پیشخوان مدارک رو ارسال نکرده و باید زنگ بزنم یا برم دفتر پیشخوان چون من می خواهم تو بورس وارد بشم این همه مدت کار ارسال و کاغذ بازی طولانی بشه فکر سود را باید از سر بیرون کنم و موقعیت های خوب رو از دست میدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز